סגור

מנדלבליט: "בחיים לא הייתי מאשר להאזין למפגינים, מישהו במשטרה השתולל"

בשיחות סגורות שתוכנן הגיע לידי ynet מכחיש היועמ"ש הקודם כי אישר האזנות סתר למפגינים, למנכ"לי משרדי ממשלה ולבנו של נתניהו: "מישהו מעלה בדעתו שהייתה חקירה נגדם?". הוא מעריך כי שורש הפרשה הוא באנשי משטרה "שאיבדו את הברקסים", וסבור שהגילויים לא ישפיעו על משפט נתניהו

היועץ המשפטי לממשלה היוצא, ד"ר אביחי מנדלבליט, הספיק כבר לפשוט את חליפת היועץ, אך פרשת השימוש ב"פגסוס" במשטרת ישראל ממשיכה להטריד את מנוחתו.


לאחר שבסוף כהונתו הורה להקפיא את השימוש בטכנולוגיות של NSO, ולאחר שמינה בודקת מטעמו שתבחן את הטענות נגד המשטרה, מנדלבליט ירד למחתרת וסירב להתייחס באופן פומבי לחשדות שעלו בפרסומים בתקשורת.

4 צפייה בגלריה
מימין קובי שבתאי שלו חוליו רוני אלשיך משטרה NSO
מימין קובי שבתאי שלו חוליו רוני אלשיך משטרה NSO
מימין: מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, מייסד NSO שלו חוליו, המפכ"ל בעבר רוני אלשיך
(צילום: אלעד גרשגורן, אלכס קולומויסקי)

אלא שבדיונים פנימיים שנערכו בימים האחרונים, היועמ"ש לשעבר התייחס לפרשה בהרחבה - ודחה מכל וכל את הטענות שאישר למשטרה להאזין למנכ"לי משרדי ממשלה ולבני משפחתו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. חלק מדבריו של מנדלבליט על הגילויים האחרונים שנאמרו בדיונים סגורים הגיעו לידי ynet, והם מובאים כאן לראשונה.
מנדלבליט הכחיש כי אישר למשטרה להאזין למי שהיו מנכ"לי משרדי המשפטים, האוצר והתחבורה - אמי פלמור, שי באב"ד וקרן טרנר, וכך גם לאבנר נתניהו, בנו של ראש הממשלה לשעבר. "מישהו מעלה בדעתו שהייתה פעם חקירה נגדם?", אמר מנדלבליט. "מאיפה זה בא בכלל, שחקרו אנשים על הדלפות? כולם באו אליי בטענות שאני לא חוקר הדלפות. במשך שש שנים לא הרשיתי לחקור הדלפות. באו אליי עם קיתונות של טענות וביוב ששפכו עליי על זה שלא הסכמתי לחקור הדלפות לעיתונאים".
"אין מצב שאני אישרתי מישהו מהשמות האלה שהיו שם אי פעם", הוסיף בשיחה עם מקורביו. "הייתה חקירה על אמי פלמור? לא הייתה. הייתה חקירה על שי באב"ד? לא הייתה. הייתה חקירה על קרן טרנר? לא הייתה. אני לא יודע לגבי ראשי העיריות, כי זה ברמה של פרקליט מדינה. אני לא יודע מה אישר, מה לא אישר, אין לי מושג. אבל הגיוני שגם שם רק בפשעים חמורים מאשרים האזנה. בכל מקרה, מה שנטען כאן זה שעשו פה חיפוש בטלפונים. זה לא האזנה, זה משהו אחר בכלל".

4 צפייה בגלריה
אירוע פרידה מה יועמ"ש אביחי מנדלבליט
אירוע פרידה מה יועמ"ש אביחי מנדלבליט
היועמ"ש היוצא אביחי מנדלבליט
(צילום: דויד ווייל, לע"מ)

היועמ"ש לשעבר הבהיר ליושבים סביבו כי לאורך שנותיו כיועץ המשפטי לממשלה, נמנע מלאשר האזנות לבני משפחתו של בנימין נתניהו. "אני לא אישרתי הרבה דברים, והייתה ביקורת מאוד קשה עלי. אבל אני לא אישרתי, וכבלתי ידיים, כי הייתי מאוד מאוד קפדן לגבי זכויות הפרט, כולל של יאיר נתניהו ושרה נתניהו. לא הייתי מוכן להיכנס לטלפונים האלה. הייתי מאוד קפדן במקומות האלה, חטפתי ביקורת על זה. אני לא יודע איך הם הגיעו לטלפון של אבנר נתניהו".
הוא גם משוכנע שאף אחד מהכפופים לו לא אישר האזנות שכאלה. "לא בטוח שצריך להגיע אליי עם זה, כי אני דרג גבוה מדי. בדרך כלל זה נעצר בפרקליט מדינה. אבל אני אומר בוודאות: פרקליט המדינה לא אישר האזנה לאף אחד מהם. יש סבב גדול מאוד לפני שזה מגיע אליי - סבב בפרקליטות, ומהפרקליטות ליועץ המשפטי לממשלה. חמש דרגות צריכות לעבור על זה כדי שזה יגיע אליי ולקבל אישור שלהם, אחרת זה לא יכול להגיע אליי. זה בחקירה קיימת. יועץ משפטי לממשלה לא מתעסק בחקירות, למעט של שרים, חברי כנסת, ראש ממשלה, נשיא ושופטים. אני מסכים שהגיוני שאם הייתה חקירה נגד מנכ"לית משרד המשפטים זה היה מגיע אליי. אבל לא הייתה שום חקירה עליה, מעולם".
מנדלבליט אמר בדיונים הסגורים כי הוא תומך בצורך לבדוק אם היו מעקבים או האזנות לא חוקיים שבוצעו על ידי גורמי משטרה, אולם הביע הסתייגות מהקמת ועדת חקירה ממלכתית - כפי שדרשו פוליטיקאים, הן מהקואליציה והן מהאופוזיציה. "אפשר לפרק פה את כל העסק, להרוס את המדינה, לפרק את כולם מקצה לקצה והכול יהיה טוב. ימשיכו פה עם עוד ועדה ועוד ועדה, ונראה כמה משטרות נמצא, וכמה פרקליטויות נמצא וכמה יועצים נמצא. צריך לעשות בדיקה, אבל מה זו האמירה הזו שאני צריך להסביר את מה שקרה במשטרה?".

4 צפייה בגלריה
אבנר נתניהו בנו של יור ה אופוזיציה בנימין נתניהו
אבנר נתניהו בנו של יור ה אופוזיציה בנימין נתניהו
אבנר נתניהו. נפל קורבן
(צילום: יובל חן)

מנדלבליט אמר לשומעיו כי מדיניותו במשך כהונתו הייתה לצמצם עד כמה שניתן באישורים להאזנות סתר. "בחקירות, מה שהגיע אליי, אני הייתי מאוד מאוד-מאוד קמצן במתן אישורים להאזנות סתר, וזה בגלל זכויות האדם. הייתי מאוד זהיר לפני שנתתי לרמוס את זכויות האדם וזכויות הפרט, גם של חשודים. לפני שאני נותן לרמוס את הזכויות שלהם אני רוצה להיות בטוח באמת שמדובר בעבירות מאוד חמורות. מתי יש חקירה משטרתית על הדלפה? אני לא עשיתי כמעט אף פעם חקירה כזאת, ואם הייתי עושה זה על אירוע בטחוני חמור ביותר. לא הדלפה לעיתונאי. אני חושב שחופש התקשורת זה קדוש, ואני לא מוכן לפגוע במקורות שעוזרים לתקשורת לחשוף את האמת".
היועץ המשפטי לשעבר העריך כי ייתכן שבמשטרה פעלו אנשי טכנולוגיה ש"השתוללו", כדבריו. "צריך לדאוג מאוד, כי אולי נעשו דברים מהצד, ללא שום פיקוח וללא שום בקרה של אף אחד. זה הסיפור. אם מישהו רימה ועקף את כל המערכות, ואפשר לעשות את זה, אז צריך לדאוג. אני בחיים לא אחלום לא אחלום להסתכל במשהו שקשור למפגינים, מפגינים יוצאי העדה האתיופית, או מפגינים בבלפור, או מפגינים מהימין. כדי להאזין להם צריך שיבצעו פשע חמור. איזה פשע חמור הם עשו, הפגינו? מי מאשר דבר כזה?".

4 צפייה בגלריה
מימין: בנימין נתניהו  שלמה פילבר
מימין: בנימין נתניהו  שלמה פילבר
מימין: בנימין נתניהו ושלמה פילבר
(צילומים: אלכס קולומויסקי, אוראל כהן)

כשנשאל ד"ר מנדלבליט סביב שולחן הדיונים האם הגילויים החדשים ישפיעו להערכתו על משפט נתניהו, השיב היועץ המשפטי היוצא: "אני לא חושב שזה ישפיע, אבל אני לא יודע. אני רוצה להאמין שלא. אבל אם יתברר שהיה משהו לא בסדר, אז צריך להביא את כל האמת בפני בית המשפט, והוא יעשה מה שצריך לעשות עם זה. ממה שאני מבין בעדות של שלמה פילבר, שהיא מרכזית, אין שם שום דבר. הכול כבר פורסם. ההערכה שלי היא שמה שיתגלה לא ישנה כלום".
לסיכום אמר מנדלבליט: "עכשיו השאלה היא מי השתולל במשטרה. האם זה היה קצין, או שזו יחידה שלמה? אני מאוד מאוד חושש שמישהו פה איבד את הברקסים, וצריך לתפוס אותו. אסור לעזוב את זה, וצריך לבדוק הכול, אבל אסור לפרק את המשטרה. אני באמת דואג למשטרה. אני פוחד עליה. היא חוטפת יותר מדי חבטות. יש בעיה בבקרה צריך לתפוס בסוף מה קרה. צריך לפעול באחריות. תמיד אפשר להקים ועדת חקירה".