סגור
David's Sling קלע דוד
קלע דוד. נמכרה לפינלנד ב-1.3 מיליארד שקל

שנה מוצלחת לרפאל: ההזמנות זינקו ב-85% ל-30 מיליארד שקל; תגייס כ-2,000 עובדים

צבר ההזמנות של החברה הביטחונית בבעלות המדינה הגיע אשתקד לשיא של כ-52.5 מיליארד שקל. רק ברבעון המלחמה הסתכמו ההזמנות ב-14.5 מיליארד שקל, רובן מלקוחותיה בעולם. הרווח הנקי טיפס ב-17% ל-588 מיליון שקל ב-2023

אחרי התעשייה האווירית ואלביט מערכות, גם רפאל מציגה תוצאות שיא ב-2023 שבה היקף ההזמנות ממנה זינק ב-85% לעומת שנת 2022 והסתכם בכ-30 מיליארד שקל. זרם ההזמנות החזק הגדיל את צבר ההזמנות שלה ב-47% לסכום חסר תקדים של כ-52.5 מיליארד שקל.
החברה הביטחונית, שנמצאת בבעלות מלאה של המדינה והמפתחת והיצרנית של מערכת ההגנה כיפת ברזל, הגדילה ב-2023 גם את היקף המכירות שלה, שעלה ב-21% לעומת שנת 2022 והסתכם בלמעלה מ-14 מיליארד שקל. הרווח הנקי שלה עלה אשתקד ב-17% לסכום של 588 מיליון שקל.
מהתוצאות העסקיות של רפאל עולה כי הרבעון האחרון של השנה היה מוצלח במיוחד, במהלכו היא קיבלה הזמנות בהיקף של 14.5 מיליארד שקל, לעומת הזמנות בהיקף של 5.6 מיליארד שקל ברבעון הרביעי של 2022. על אף שרבעון זה התאפיין בהירתמות של התעשיות הביטחוניות לתמיכה בצרכי הלחימה של צה"ל בעזה ובצפון, רוב ההזמנות שנכנסו במהלכו לרפאל, כ-61%, היו מצד לקוחותיה בעולם. מכירותיה ברבעון האחרון של 2023 הסתכמו בכ-4.6 מיליארד שקל – עלייה של כ-20% לעומת מכירותיה ברבעון הרביעי של 2022. במהלך השנה שעברה 57% מכלל המכירות של רפאל היו לשווקים בעולם ו-43% מהן הופנו לשוק המקומי.
הזינוק במכירות רפאל מיוחס לרצף של עסקאות גדולות, ובמרכזן עסקת הייצוא הראשונה של מערכת ההגנה האווירית קלע דוד לפינלנד בהיקף של 1.3 מיליארד שקל, מכירת טילים נגד טנקים מסוג ספייק ליוון בהיקף של 1.4 מיליארד שקל ועסקה נוספת שעשתה אחת מהחברות הבנות שלה למכירת טילי ספייק לצבא ספרד בכ-250 מיליון יורו.
רוב העסקאות שהגדילו את המכירות, את הצבר ואת הרווח הנקי של רפאל ב-2023 עדיין מיוחס לאפקט שיצרה בשנתיים האחרונות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, שהזניקה את הביקושים בעולם, בעיקר בצבאות אירופה, למערכות נשק חדשות ולמערכות להגנה אווירית. ברפאל מעריכים כי האפקט של המלחמה בעזה יורגש במכירות החברה בהמשך השנה.
רפאל מתכוונת לקלוט במהלך השנה הקרובה כ-2,000 עובדים חדשים, כדי לתמוך במאמצי הייצור המוגבר ובהאצת תוכניות הפיתוח של מערכות נשק חדשות שעליהן היא שוקדת. מתחילת המלחמה ובדומה לשאר החברות הביטחוניות המרכזיות, רפאל עברה לפעילות במתכונת חירום מסביב לכל שעות היממה והגבירה את קצב האספקה של טילי יירוט לכיפת ברזל וקלע דוד, טילי ספייק ורכיבים הקשורים למערכת מעיל רוח, המיועדת להגנה על חלק מהטנקים והנגמ"שים המשמשים את צה"ל.
את חלק הארי של פעילותה רפאל מנהלת בשורה של אתרים בצפון, ובמהלך הרבעון האחרון היא נאלצה לפנות את אחד ממפעליה בשלומי לאתר ייצור חלופי בשל אש הרקטות והטילים שיורה חיזבאללה לעבר היישובים הסמוכים לגבול הצפון. בנוסף, כ-250 מעובדיה שגרים בסמוך לגדר פונו מבתיהם למקומות חלופיים וזאת בשל הירי המתמשך. ברפאל אומרים כי מצב זה לא פגע ביכולות האספקה של רפאל לצה"ל וללקוחותיה בעולם.
אחת מתוכניות הפיתוח המרכזיות שבה רפאל תתמקד במהלך השנה הקרובה היא מערכת היירוט המתקדמת באמצעות לייזר רב-עצמה, מגן אור. בחודשים האחרונים חלו כמה התקדמויות בפיתוח המערכת החדשנית שעשויה לייעל ולהוזיל משמעותית את יכולות היירוט של רקטות וכלי טייס לא מאוישים וזאת תוך שילובה במערכת כיפת ברזל. רפאל ניצלה את המלחמה בעזה כדי לבחון את המערכת וללמוד את תגובותיה בתרחישים שונים של ירי רקטות – תוך פריסתה בדרום. עם זאת, פריסה זו לא כללה יירוט מבצעי. על פי הערכות, פיתוח מגן אור יושלם עד 2025 ואז תתאפשר פריסתה המבצעית בשטח.
פרט למגן אור, רפאל שוקדת על פיתוח מערכת ההגנה מפני טילי היפר-סוניים שמהירים יותר ממהירות הקול ועלולים לאתגר את מערכות היירוט הקיימות, כמו טילי החץ וקלע דוד. מדובר במערכת "קלע חד" שאת פיתוחה רפאל חשפה באמצע השנה שעברה.
בתחילת השנה סיים האלוף (במיל') יואב הר אבן את תפקידו כמנכ"ל רפאל אחרי כהונה של שמונה שנים. החליף אותו מנכ"ל אלתא לשעבר, יואב תורג'מן. יו"ר החברה הוא יובל שטייניץ.