סגור
מלחמת עזה ותותח רועם החדש של אלביט מערכות  שמציע כושר התניידות גבוה יותר וקצב ירי יותר גבוה
תותח רועם של אלביט מערכות (צילום: אלביט)

מכירות אלביט מערכות לשוק הישראלי צמחו ב-60% ברבעון הרביעי

יצרנית מערכות הנשק סיכמה את שנת 2023 עם צמיחה של 8% בהכנסות ל-6 מיליארד דולר, אך הרווח נחתך בשל מחיקת פעילות של חברה בת; הנשיא והמנכ"ל: מעריך שהתוכניות להגדלת רף המכירות יתממשו במועד מוקדם מהצפוי

הכנסות אלביט מערכות שבשליטת מיקי פדרמן עלו ב-2023 ב-8% לעומת השנה הקודמת והסתכמו ב-6 מיליארד דולר. צבר ההזמנות זינק לשיא של כ-17.8 מיליארד דולר, צמיחה של 17.5% מהצבר שהציגה יצרנית המערכות הביטחוניות בסוף 2022.
מחיקה של 52 מיליון דולר ברבעון הרביעי של השנה בעקבות סגירת פעילות של אחת מחברות הבת שלה בארה"ב חתכה את הרווח הנקי שלה ב-21% בסיכום השנה ל-215 מיליון דולר. אלביט דיווחה על סגירת החברה הבת מוקדם יותר החודש והסבירה את הצעד ב"ביצועים נמוכים וסינרגיה מוגבלת לפעילותה".
ברבעון האחרון אלביט הגדילה את המלאים שלה כדי שיתמכו בפעילות הייצור העתידית לשוק הישראלי ולשווקים בעולם. זאת בזמן שהחברה מושפעת מבעיות זמינות של רכיבים הדרושים לתהליכי הייצור שלה בשל איום החות'ים בתימן על נתיבי השיט באזור מצרי באב אל מנדב.
באלביט אומרים כי בהיותה חברה ורטיקלית, בכוחה לשמור על רמת זמינות גבוהה יחסית של רכיבים המשמשים אותה אך לפי הנשיא ומנכ"ל החברה בצלאל (בוצי) מכליס "זה עדיין לא טיול בפארק. יש לנו אתגרים בנושא אבל אנחנו יודעים להתמודד איתם".
הרבעון הרביעי של 2023 התאפיין בביקושים גבוהים מצד משרד הביטחון וצה"ל על רקע מלחמת חרבות ברזל שהחלה בעקבות מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס בדרום. באותו הרבעון כ-27% מכלל המכירות של אלביט הופנו לשוק הישראלי והסתכמו בכ-437 מיליון דולר לעומת היקף הזמנות שקיבלה באותו שוק ברבעון המקביל של 2022 שהסתכמו בכ-271 מיליון דולר.
בכנס המשקיעים השנתי שאלביט מקיימת היום (ג') בבורסה לניירות ערך בתל אביב אמר מכליס כי בעקבות המלחמה בדרום החברה פינתה שניים מתוך 25 אתרי הייצור שלה, כולל עובדיהם ובני משפחותיהם לאתרי פעילות חלופיים. לדבריו, אחד האתרים שפונה בתחילת המלחמה כבר חידש מאז את פעילותו ובכל מקרה, מצב זה לא פגע בקצב האספקות של החברה ללקוחותיה בישראל ובעולם.
עם תחילת המלחמה כאלפיים מעובדי אלביט (15%) גויסו לשירות מילואים בצה"ל וכיום מספר העובדים המגויסים ירד בכמחצית. עם זאת, בחלק ניכר מאתרי החברה מתקיימת מאז מתחילת המלחמה פעילות ייצור מוגברת במתכונת של שלוש משמרות ביממה ושבעה ימים בשבוע שנתמכת בכאלף עובדים חדשים שהיא גייסה במהלך השנה שעברה ואליהם יתווספו רבים נוספים שבכוונתה לקלוט לשורותיה במהלך התקופה הקרובה.
לדברי מכליס, "האנשים שלנו עובדים מסביב לשעון, באים לקווי הייצור של פגזים מבתי הכנסת עם החולצה הלבנה. המוטיבציה אדירה, כדי לתמוך במאמצי הלחימה של צה"ל וגם במחויבות של החברה ללקוחותיה בעולם תוך שימור הפוזיציות שלנו בכל המדינות שאיתן אנחנו עובדים".
על רקע התוצאות ל-2023 והשיא בצבר ההזמנות ובהיקף המכירות מכליס העריך כי תוכניות החברה מלפני כשנה - להשיג רף מכירות שנתי של 7-6.5 מיליארד דולר עד שנת 2026 לצד הגדלת הרווחיות ל-10% תתממש עוד קודם.
לדבריו "מצב זה מעיד על כך שהתוכנית האסטרטגית שלנו עובדת היטב. אלביט עוברת טרנספורמציה משמעותית ובשש-שבע השנים האחרונות היא הכפילה את עצמה מבחינת היקפי המכירות, תחומי העיסוק, הפוזיציות, מספר העובדים וזאת תוך גידול משמעותי בצבר ההזמנות שלה".