סגור
מערכת יירוט בלייזר מגן אור בפעולה
מערכת "מגן אור" בפעולה (צילום: משרד הביטחון)

במשרד הביטחון בוחנים: ניסויים בזמן אמת למערכת היירוט בלייזר "מגן אור"

במשרד הביטחון ורפאל בוחנים בימים האחרונים אפשרות לפרוס את המערכת, שעדיין נמצאת בתהליכי פיתוח, בדרום ולאתגר אותה עם מטחי הרקטות המשוגרים לעבר ישראל מעזה. המערכת לא תופעל במקום כיפת ברזל, שתופעל בכל מקרה בעת גילוי שיגורים מכיוון הרצועה

מערכת יירוט הרקטות באמצעות לייזר רב-עוצמה "מגן אור", שעדיין נמצאת בתהליכי פיתוח ברפאל, עשויה לעבר בקרוב סדרה של ניסויים בתנאים של קרב אמיתי בדרום.
המינהלה לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות (מפא"ת) שבמשרד הביטחון ורפאל בוחנים בימים האחרונים אפשרות לפרוס את המערכת בדרום ולאתגר אותה עם מטחי הרקטות המשוגרים לעבר ישראל מעזה. הניסוי המבצעי במגן אור לא יבוא על חשבון המבצעיות של כיפת ברזל, שתופעל בכל מקרה בעת גילוי שיגורים מכיוון הרצועה. גורם ביטחוני אמר כי מדובר ב"ניסוי רטוב" שייעשה תוך ניצול הלחימה בדרום.
מגן אור אמורה להיכנס למבצעיות ראשונית ב-2025-2024, לאחר שבשנים האחרונות חלה פריצת דרך משמעותית בתחום נשק הלייזר. היא מיועדת ליירט רקטות, פצצות מרגמה, רחפנים, מל"טים ועוד במחיר של שקלים בודדים - עלות החשמל שמפעיל אותה.
מפתחי המערכת ברפאל מייעדים את מגן אור כסוג של מוצר משלים לכיפת ברזל, שגם היא פותחה ומיוצרת בחברה. שתי המערכות אמורות לפעול בתיאום, כך שאם מערכת השליטה והבקרה שלה מייעדת קרן לייזר רבת עוצמה אל המטרה, לא יופנה אליה מיירט של כיפת ברזל. מחיר של מיירט אחד של כיפת ברזל עומד על כ-50 אלף דולר.
קרן הלייזר בלתי נראית, חרישית, ולפי החזון של מפתחיה אמורה ליירט רקטות ופצצות מרגמה עוד כשהן בשטח האויב, באופן שלא יצריך הפעלת אזעקות בעורף. בריאיון ל"כלכליסט" באפריל אמר ד"ר יוחאי, ממובילי תוכנית הפיתוח של המערכת ברפאל: "אנחנו אחרי ניסוי הדגמה משמעותי וגדול להוכחת היתכנות להסרת איומים ולמיצוי יכולות טכנולוגיות שפותחו לאורך השנים. באחד העימותים הבאים נוריד את המערכת לשטח, אולי זה יהיה בשומר חומות 2 או בשומר חומות 3. ניירט איתה בתרחישי אמת, נחזור עם הנתונים הביתה, ננתח את המספרים ונראה מה מצבנו. זה לא אפס או אחד".