סגור
יו"ר ועד תע"א, יאיר כץ
יו"ר ועד עובדי התע"א יאיר כץ: "אני שבע רצון משגרת חלוקת הרווחים לעובדים" (צילום: ליאור חי)

עובדי התע"א יזכו למענקים בהיקף של 100 מיליון שקל

רווחי השיא של החברה לשנת 2023, הגדולים ב־50% מרווחי 2022, מיתרגמים למענקים וגם לדיבידנד למדינה של עד חצי מיליארד שקל

כ־15 אלף עובדי התעשייה האווירית יזכו בחודשים הקרובים במענקים בהיקף של למעלה מ־100 מיליון שקל בעקבות רווחי השיא ממכירות החברה ב־2023. היקף מכירותיה באותה השנה הסתכם ביותר מ־5.32 מיליארד דולר והרווח הנקי שלה זינק בכ־50% לעומת 2022 והסתכם בכ־320 מיליון דולר, הגבוה ביותר בתולדותיה.
בתע"א עדיין לא הכריזו על היקף הדיבידנד שהיא תעביר למדינה על רווחיה ב־2023, והדירקטוריון שלה אמור לדון בנושא בחודשים הקרובים. מדובר בדיבידנד של כ־50% מהרווח הנקי שלה ועל בסיסו גם העובדים עתידים לקבל מענקים בהיקף כולל של עד 10% מהרווח, בכפוף לאישור רשות החברות הממשלתיות. תחשיבים שנעשו בימים האחרונים בחברה העלו כי כל אחד מעובדיה עתיד לקבל במהלך השנה הקרובה בונוס של כמה אלפי שקלים בסך כולל של למעלה מ־100 מיליון שקל.
עובדי התע"א החלו לקבל בונוסים וליהנות מרווחי החברה ב־2022 ועד כה ניתנו להם מענקים בהיקף כולל של למעלה מ־150 מיליון שקל. סבב חלוקת הבונוסים על רווחי החברה ב־2023 יהיה הגדול ביותר מאז שהחלה להציג רווחים ולשתף בהם את העובדים. בחברה רואים בשיתוף העובדים ברווחיה כלי שמאפשר לה לשמר עובדים בחטיבותיה השונות ברקע התחרות עם חברות הייטק על מהנדסים וכוח אדם.
ב־2022 היא חילקה לעובדים כ־90 מיליון שקל על רווחים ממכירותיה ב־2019 ו־2021, ועל מכירותיה במהלך 2022 קיבלו העובדים בונוסים בהיקף כולל של כ־61 מיליון שקל. במסגרת חלוקת הבונוסים האחרונה כל עובד קיבל מענק של כ־2,200 שקל ושליש מכלל העובדים, קבוצה של כ־5,500 איש, קיבלו מענקי מצוינות גדולים יותר בטווחים שבין 3,500 שקל ל־8,500 שקל. יו"ר ועד העובדים בתע"א יאיר כץ אמר ל"כלכליסט" כי גם השנה יחולקו בונוסים לעובדים במתכונת דומה: "אני שבע רצון מכך שנכנסנו לרוטינה של חלוקת רווחים לעובדים".
בתוך כך, נמשכת המחלוקת בין הנהלת התע"א וועד העובדים לבין אגף הממונה על השכר במשרד האוצר בשל דרישתו להסדיר חריגות בשכרם של אלפים מעובדי החברה מהשנים האחרונות שהיקפן הכולל כמה מאות מיליוני שקלים. בשל מצב זה משרד האוצר לא מתיר לתע"א לקדם עובדים לדרגות שכר חדשות, ומבחינתו המוצא למשבר הוא גיבוש מודל שכר חדש ועדכני בחברה, שיחליף את מודל השכר שנהוג בה משנות השבעים של המאה הקודמת ואינו עונה לאתגרים הנוכחיים בשוק העבודה. במסגרת ההידברות שמתקיימת בין האוצר לבין הנהלת התע"א ונציגי העובדים האוצר אמור להניח בימים הקרובים הצעת מתווה למודל שכר חדש בחברה.
אף שדירקטוריון החברה הכריז בעבר על חלוקת דיבידנדים מרווחי החברה בהיקף כולל של כמיליארד שקל, כספים אלה טרם הועברו למדינה. מנהל רשות החברות הממשלתיות ינקי קוינט אמר ל"כלכליסט" כי הצעת המחליטים במסגרת חוק ההסדרים כוללת גביית דיבידנדים מהחברות הממשלתית וכי הרשות מקדמת מהלך זה. לדבריו, "מהרגע שחברה מכריזה על חלוקת דיבידנד, ההחלטה על משיכתו ממנה נתונה למשרד האוצר". הרווח הנקי שהתע"א הציגה ב־2023 עשוי להגדיל בכחצי מיליארד שקל נוספים את סכום הדיבידנדים שעליה להעביר לקופת המדינה.
בתע"א מועסקים כעשרת אלפים עובדים וגובה השכר הממוצע בחברה הוא 17.7 אלף שקל. בחברת הבת אלתא מערכות מועסקים כ־3,800 עובדים בשכר ממוצע של 20.5 אלף שקל.
ב־2023 מקבל השכר הגבוה ביותר היה מנכ"ל אלתא, יואב תורג'מן, שהשתכר בכ־459 אלף דולר, ובתחילת השנה חצה את הקווים למתחרה והתמנה לתפקיד מנכ"ל רפאל. שכרו השנתי של תורג'מן אשתקד היה 282 אלף דולר ונוספו לו מענק מבוסס ביצועים על סך 101 אלף דולר, הטבות עובדים שניתנות עם סיום העסקה בסך 57 אלף דולר ועלויות העסקה בגובה של 19 אלף דולר.