סגור

מחקר: הסיכוי להתקדמות במעמד החברתי גדול בהרבה אם גדלת במרכז

מחקר של הכלכלנית הראשית באוצר מגלה שהסיכויים של ילד ממשפחה חלשה להתקדם במשכורת לעומת הוריו גדולים בהרבה אם יגדל בישוב חזק במרכז הארץ. הם קטנים במיוחד בצפון

אם כבר לגדול במשפחה עניה, עדיף בעיר עשירה במרכז. עשרת הישובים הגדולים המוליכים בישראל ברמת המוביליות החברתית לילדים משכבות חלשות ממוקמים כולן בגוש דן. רמת השרון ראשונה עם ציון מוביליות 48, אחריה ראשון לציון (46) ועשירית יבנה (45). כך עולה ממחקר שמפרסמת היום הכלכלנית הראשית באוצר.
ציון המוביליות הוא אחוזון השכר שאליו מגיעים בבגרותם ילדים של הורים שנמצאים בחציון ההכנסות התחתון. כלומר אם ממוצע השכר של ההורים היה האחוזון ה-25, הרי שברמת השרון ממוצע השכר של הילדים הגיע לאחוזון ה-48. פער של 5 נקודות בציון המוביליות שווה לפער של 10% בשכר.

1 צפייה בגלריה
תלמידי כיתות ה ו חוזרים ל לימודים ב בית ספר בהתאם ל החלטת ממשלה בצל מגבלות ה קורונה
תלמידי כיתות ה ו חוזרים ל לימודים ב בית ספר בהתאם ל החלטת ממשלה בצל מגבלות ה קורונה
תלמידים בכיתה (למצולמים אין קשר לכתבה)
(צילום: יריב כץ)
כל הישובים בעשרת המקומות התחתונים ברמת המוביליות מבין 50 הישובים הגדולים בישראל נמצאים בפריפריה עם דגש על הצפון או שהם ישובים עם ריכוז חרדי גבוה. המחקר עסק רק בישובים יהודים לא חרדים או מעורבים ולא כלל ישובים ערבים או חרדים.
במקום ה-50 והאחרון צפת עם ציון מוביליות 37, לפני האחרונה - טבריה (38). אנשי הכלכלנית חישבו שההסתברות של יהודי שאינו חרדי שנולד למשפחה מחמישון השכר התחתון בהתפלגות הארצית להגיע לחמישון העליון עומדת על 16.5%. עבור מי שגדל בראשון לציון היא עומדת על 23% ובטבריה היא עומדת על 10% בלבד.
כשמדובר בישובים קטנים יותר הפערים גדולים יותר. הישוב עם רמת המוביליות הגבוהה ביותר הוא כוכב יאיר עם ציון 52. הישוב עם רמת המוביליות הנמוכה ביותר הוא מעלה אפרים (34). הפער של 18 הנקודות מתבטא בהפרש של 35% בשכר.
המוביליות החברתית בישראל נחשבת לממוצעת יחסית לעולם. הסיכוי של ילד ממשפחה בחמישון השכר התחתון להגיע בבגרותו לחמישון השכר העליון עומד בישראל על 10.5%, בהשוואה ל- 13.4% בקנדה ו-7.5% בארה"ב.
החוקרים בדקו גם את המתאם בין משתנים שונים לבין רמת המוביליות החברתיות. ציון המתאם נע בין 0 ל-1, כאשר 0 מעיד על העדר כל מתאם ו-1 מתאם מלא. מתאם גבוה במיוחד של 0.56 נמצא בין רמת השכר בישוב לסיכויי המוביליות. אחריו אחוזי גיוס הגברים (0.5), אשכול הפריפריאליות (0.49) ואשכול חברתי כלכלי (0.45). כלומר ככל שילד ממשפחה חלשה גדל בישוב חזק יותר כך סיכוייו למוביליות חברתית גבוהים יותר.