סגור

יוצאים לסבב קורונה נוסף עם יותר מ־260 אלף מובטלים

נתוני התעסוקה של נובמבר חיוביים ויחס דורשי העבודה למשרה פנויה ירד ל־1.7. אבל שעור התעסוקה עדיין לא חזר למצב שלפני הקורונה ויש חשש שהגל החמישי יעכב את ההתאוששות

רק לפני כמה חודשים נתוני התעסוקה של נובמבר נראו כמו חלום רחוק: שיעור אבטלה של 6.5%, יחס דורשי עבודה למשרות פנויות של ל־1.7, ומספר המשרות הפנויות שובר שיא זה החודש השמיני ברציפות.

מנגד, שיעור התעסוקה עומד כעת על 60.5% וזה עדיין רחוק מ־62.1% שהיה במרץ 2020 לפני פרוץ משבר הקורונה.
לפי החישוב המורחב של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יש כיום 262 אלף מובטלים ול־80% מהם כבר אין דמי אבטלה. במצב שבו ענף התיירות לא צפוי להתאושש וייתכנו מגבלות שיפגעו במשק, מובטלים רבים שלא חזרו לעבוד עלולים להיתקע בחוץ ללא מקורות הכנסה חליפיים.

2 צפייה בגלריה
רמי גראור מנכ"ל שירות התעסוקה
רמי גראור מנכ"ל שירות התעסוקה
רמי גראור מנכ"ל שירות התעסוקה
(צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)

אתמול פרסמה הלמ"ס את נתוני כוח האדם לחודש נובמבר ובמקביל שירות התעסוקה הוציא את דו"ח "דופק שוק העבודה". נובמבר היה אמור להיות החודש שבו נגלה מה מצב האבטלה לאחר היציאה ממשבר הקורונה בתעסוקה. זאת, בשל סיום ההארכות של דמי אבטלה לבני 45 פלוס באמצע אוקטובר וסיום רצף חופשות הקיץ והחגים. אחריו היתה אמורה להיות התקדמות איטית אך כעת קיים חשש שתהיה דריכה במקום ואולי אף נסיגה.
אין ספק שהמשק למד להכיל עבודה בתנאי הגבלות אולם לפי נתוני הלמ"ס רק 40% מהמועסקים נהנים מהאפשרות לעבוד מרחוק. מה שברור הוא שכדי לשמור על המשק פתוח, הממשלה תצטרך לשמור על מערכת החינוך פתוחה ובמיוחד על מעונות היום, גני הילדים והכיתות הנמוכות. הרבה מאוד תלוי ביכולת של הממשלה לשכנע את ההורים לחסן את ילדיהם.
שיעור האבטלה בהגדרה הרחבה של הלמ"ס ירד מ־7% באוקטובר ל־6.5% בנובמבר. במחצית השנייה של החודש הוא אף הגיע ל־6.1%. עם זאת עדיין מדובר ביותר מ־260 אלף מובטלים והאבטלה עדיין רחוקה מרמתה לפני הקורונה (3%–4%). לפי נתוני שירות התעסוקה, הערבים מהווים 33% מדורשי העבודה והם מתקשים הרבה יותר לחזור לעבוד.
מהנתונים עולה כי נמשך הפרדוקס שלפיו ככל שהאבטלה עולה, גם מספר המשרות הפנויות ממשיך לעלות ולשבור שיאים, במקום שיהיה יחס הפוך בין השניים. מספר המשרות הפנויות עלה מ־141 אלף בחודש אוקטובר ל־143.5 אלף בנובמבר. זה החודש השמיני ברציפות שבו נרשם שיא המשרות הפנויות מאז תחילת המדידות ב־2009. בשירות התעסוקה מסבירים שההתמהמהות של מובטלים רבים לחזור לעבודה נובעת כנראה מציפייה ליותר גמישות וסיפוק בעבודה, מה שמשאיר משרות רבות לא מאוישות.

2 צפייה בגלריה
אינפו המובטלים לא ממהרים לעבוד
אינפו המובטלים לא ממהרים לעבוד
המובטלים לא ממהרים לעבוד

בשירות התעסוקה צופים שרבים מהם יצטרכו בחודשים הקרובים להתפשר ולחזור לעבוד לאחר שייגמרו להם העתודות הכלכליות. נותר רק לקוות שלמרות הגל החמישי הם לא יתקשו למצוא עבודה.
אחד הנתונים הקשים של גל האבטלה היה יחס דורשי העבודה למשרות פנויות. יחס זה זינק מ־1.6 דורשי עבודה למשרה פנויה בפברואר 2020 לפני הקורונה ל־12.8 דורשי עבודה למשרה באוקטובר 2020 בסגר השני. הסיבה היתה מצד אחד ריבוי הנמצאים בחופשה ללא תשלום ומצד שני ההיסוס של מעסיקים להציע משרות כל זמן ששורר במשק מצב של אי בהירות. מאחר שהנתון הזה מורכב ממספר דורשי העבודה שירד מאוד וממספר המשרות הפנויות שעלה מאוד, הוא השתפר בחודשים האחרונים. באוקטובר היו כבר 1.9 דורשי עבודה למשרה פנויה ובנובמבר 1.7, כמעט כמו לפני משבר הקורונה.
הבעיה היא שדווקא בנתון החשוב ביותר – שיעור התעסוקה – אין שיפור מספיק. נתון זה עלה מ־59.2% באוקטובר ל־60.5% בנובמבר (מהם חצי אחוז בחל"ת) שהם 4.1 מיליון איש. זה עדיין רחוק מ־62.1% לפני הקורונה. שיעור התעסוקה חשוב מפני שהוא מאפשר להשוות את ההיקף האמיתי של משרות במשק. כלומר, לפחות בינתיים שוק התעסוקה עוד לא סגר את פער הקורונה.