סגור

דעה
הנכים קיבלו צדק, עכשיו תור העניים והמובטלים

אתמול החל יישום השלב האחרון ברפורמת קצבאות הנכים, שהיא התוצאה המבורכת של אחד המאבקים החברתיים המצליחים בתולדות ישראל. עכשיו דרושות רפורמות בביטוח האבטלה, שהוא בדיחה עלובה ובקצבת הבטחת ההכנסה שמבטיחה קיום שלא בכבוד

אתמול (א') החל יישום השלב האחרון של רפורמת קצבאות הנכים. הקצבאות הועלו ל-3,700 שקל, תוספת של 900-1,200 שקל לחודש לכל נכה. הושגו עוד שורת הטבות לטובת מגזרי נכים מקופחים, כמו נכים קשישים, נכים ילדים ונכי נפש. השווי של ההטבות עבר את ה-4.5 מיליארד שקל, ובחשבונאות של האוצר אף הגיע ל-5 מיליארד. זה הופך את מאבק הנכים לאחד המאבקים החברתיים המוצלחים בתולדות המדינה. אפשרו את התוצאה הכה מוצדקת הזו מדיניות הפזרנות התקציבית של שר האוצר לשעבר משה כחלון וכן קואליציה של חברי כנסת חברתיים בכנסת בראשות ח"כ אילן גילאון ממרצ.


אלא שדווקא הישגי הנכים, כולל הצמדת הקצבאות לשכר המינימום, מוכיחים כמה קשה מצבן של קצבאות הביטוח הלאומי האחרות שלא עודכנו. בסופו של דבר, שר האוצר לשעבר בנימין נתניהו העביר ב-2003 את כל הקצבאות מהצמדה לשכר להצמדה למדד המחירים ובכך יצר שחיקה מתמדת של שוויין. דוגמה לכך היא קצבת הזקנה שמתעדכנת בכמה שקלים עלובים מדי שנה - מה שמקומם מאוד את המבוטחים ופוגע במעמדו של הביטוח הלאומי.
משבר הקורונה יצר דחיפות בעדכון של שתי קצבאות אחרות. הצורך בשינוי כולל של תנאי דמי האבטלה ברגע שהחל המשבר, הבליט את העובדה שביטוח האבטלה בישראל הוא בדיחה עלובה. הוא אינו מבטח את ההכנסה, אלא מעניק לבעלי שכר בינוני ומעלה חלק הולך וקטן מהשכר עד שליש מהסכום. זאת, למרות שההתחייבויות הכספיות של המובטל נלקחו על פי השכר שהיה לו כשעבד. הקצבה מוענקת לפרק זמן קצר של חודשיים אצל צעירים עד שישה חודשים למבוגרים. בכך היא אינה מאפשרת את המטרה העיקרית של ביטוח אבטלה – חיפוש עבודה בשקט נפשי כדי לא לרדת בשכר. יש לפחות להכפיל את זמני תשלום הקצבה ולעדכן את הסכומים.

1 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה לשכת תעסוקה אבטלה מובטלים סניף ראשון לציון
שירות התעסוקה לשכת תעסוקה אבטלה מובטלים סניף ראשון לציון
לשכת תעסוקה
(צילום: אורי דוידוביץ')

דחוף לא פחות לערוך רפורמה בקצבת הבטחת הכנסה. הקצבה הזו היא חגורת הביטחון האחרונה שהמדינה מציעה למי שנפלו לעוני. תנאי הקבלה של הקצבה קשים במיוחד ונבדקת ההכנסה של שני בני הזוג. סכומי הקצבה מגוחכים ומבטיחים קיום שלא בכבוד. יחיד יקבל בין 1,400 שקל לחודש ל-2,200 שקל, בהתאם לגיל; זוג - בין 1,900 ל-3,300 שקל וזוג עם שני ילדים יקבל בין 2,900 ל-4,400 שקל. הזמן בו הקצבה נחוצה ביותר הוא כשמתרבים המובטלים הכרוניים כמו בימים אלה. יש לעדכן הן את סכומי הקצבה והן את הסכומים שמהווים תנאי לקבלתה.
הצמיחה ההולכת וגוברת של המשק מאפשרת לעשות את הרפורמות האלו. הסיבה העיקרית שהן לא קורות היא שבניגוד לנכים, עניים מרודים או מובטלים לא מתארגנים להפגנות וחסימת כבישים. סיבה נוספת היא שהפוליטיקאים לא צופים לשום רווח אלקטורלי מעדכון הקצבאות האלו. יש לעדכן אותן פשוט בשביל להפחית את מספר האנשים שחיים בעוני בלתי נסבל. במקביל, יש לחדש את הצמדת קצבאות הביטוח הלאומי לשכר מינימום. אלו קצבאות קיום שצריכות להיות צמודות לשכר במשק. הצמדה למדד הפכה בשנים האחרונות לבלוף דורסני שמטרתה לתת לחלשים כמה שפחות.