סגור

האבטלה ממשיכה לרדת, המשרות הפנויות ממשיכות לעלות

מנתוני הלמ"ס עולה שהאבטלה ירדה בנובמבר ל-6.5% ומספר המשרות הפנויות עלה ל-143.5 אלף, שיא שמיני ברציפות. שירות התעסוקה: יחס נמוך מאוד של 1.7 דורשי עבודה למשרה פנויה, כמעט כמו לפני הקורונה

נתוני תעסוקה מעורבים בסיכום חודש נובמבר. שיעור האבטלה בהגדרה הרחבה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ירד מ-7% באוקטובר, שהם 301 אלף איש, ל-6.5% שהם 283 אלף בנובמבר. כן הוא ירד מ-6.7% שהם 292 אלף איש במחצית הראשונה של נובמבר ל-6.1% שהם 262 אלף איש במחצית השנייה. האבטלה עדיין רחוקה מרמתה לפני הקורונה (3%-4%) - כך עולה מנתוני סקר כוח האדם של הלמ"ס לחודש נובמבר המתפרסמים היום (ב').


גם מספר המשרות הפנויות ממשיך לעלות ולשבור שיאים. הוא עלה מ-141 אלף בחודש אוקטובר ל-143.5 אלף בנובמבר. זה החודש השמיני ברציפות שבו נרשם שיא המשרות הפנויות מאז תחילת המדידות ב-2009. כך עולה מסקר המשרות הפנויות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המתפרסם היום. שיעור המשרות הפנויות עלה מ-4.99% ל-5.03%. כל זאת למרות הירידה באבטלה. ההתמהמהות של מובטלים רבים בחזרה לשוק העבודה נובעת כנראה מיותר גמישות וסיפוק בעבודה, מה שמשאיר משרות רבות לא מאוישות
לעומת זאת, שיעור התעסוקה ירד על פי סקר כוח האדם, מ-62.1% במחצית הראשונה של נובמבר, כמו לפני משבר הקורונה, ל-61.1% במחצית השנייה של החודש. בחודש נובמבר כולו עמד שיעור התעסוקה על 60.5% (מהם חצי אחוז בחל"ת) שהם 4.1 מיליון איש. זו עלייה יפה מ-59.2% בספטמבר (4 מיליון), אבל זה עדיין רחוק מ-62.1% לפני הקורונה. המדידות החצי חודשית והחודשית נפרדות ובלתי תלויות. שיעור התעסוקה חשוב כרגע יותר משיעור האבטלה, משום שהוא שמעיד על חזרת היקף הפעילות במשק לשגרה.
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה חולון שירות התעסוקה אבטלה
לשכת התעסוקה חולון שירות התעסוקה אבטלה
לשכת התעסוקה בחולון
(קובי קואנקס)

מספר המשרות הפנויות הגבוה משפיע על יחס דורשי העבודה למשרות פנויות. אם בפברואר היו 12 דורשי עבודה למשרה פנויה, באוקטובר היו 1.9 דורשי עבודה לכל משרה פנויה, הרי בנובמבר שיעורם ירד ל-1.7. זה קרוב מאוד ליחס שנרשם בפברואר 2020 לפני הקורונה – 1.6 דורשי עבודה על כל משרה פנויה. עם זאת צריך לזכור שחלק מהירידה במספר דורשי העבודה נובע מסיום תקופת הזכאות לדמי אבטלה של רבים מהמובטלים, שגורמת לכך שהם מפסיקים להתייצב בלשכה. כך עולה מדו"ח "דופק שוק העבודה" לחודש נובמבר שמפרסם היום שירות התעסוקה.

דורשי העבודה הערבים מתקשים יותר לשוב לעבודה

עוד עולה מהנתונים, שדורשי העבודה הערבים מתקשים יותר לשוב לעבודה. שיעורם עולה על שיעורם ערב המשבר ועמד בנובמבר על 33%. זאת, לעומת חלקם באוכלוסייה שעומד על כ-21% מהאוכלוסייה. גם בנובמבר, הערים הערביות מובילות בשיעור דורשי העבודה. אום אל פאחם בראש עם 11.9%, רהט אחריה עם 10.8%, סחנין שלישית עם 10.4%, נצרת עם 9% ועכו שהיא עיר מעורבת עם 8.4%.