למרות סיום המלחמה, האיום החות'י עדיין משבית את נמל אילת
בנובמבר 2023 הנמל צמצם את רוב הפעילות שלו ונמצא במצוקה כספית, כשגם סיוע של 15 מיליון שקל מהמדינה לא הצליח לשנות את המצב. החות'ים ממשיכים לשלוט על מיצר באב אל-מנדב ומונעים מחברות הספנות לעבור דרכו, והם לא היו צד להסכם עם חמאס. עם זאת, ייתכן שכעת, אם תתרחש רגיעה בעזה, ישראל תתפנה לטפל בחות'ים באופן יסודי
למרות חגיגות סיום המלחמה והתחזיות החיוביות למשק, בנמל אילת פחות אופטימיים. בנובמבר 2023 הנמל שבניהול חברת פפו ספנות ובבעלות האחים נקש צמצם את רוב הפעילות שלו, למעט שירותים לחיל הים, ונמצא במצוקה כספית. גם סיוע של 15 מיליון שקל מהמדינה לצד סיוע נוסף מההסתדרות לא הצליחו לסייע לו לשוב לפעילות. בנמל אומנם מברכים על סיום המלחמה ושחרור החטופים, אבל מבינים כי המהלכים האחרונים לא בהכרח ישפיעו על פעילות הנמל.
איום הטילים החות'ים הבריחו את חברות הספנות מנמל אילת, שהוביל בפריקת רכבים, הענף הרווחי ביותר בתחום הנמלים. גם אם החות'ים יעמדו במילתם, וכאות תמיכה בפלסטינים יעצרו את הירי לישראל, הם עדיין שולטים במיצר באב אל-מנדב, המכונה גם מיצר הדמעות, ומונעים מספינות לעבור דרכו בדרכן לנמל אילת.
החות'ים השתלטו על נתיב ימי משמעותי, אין להם סיבה לוותר עליו והדרישה גם לא מופיעה במסמכי ההסכם החדש כיוון שהחות'ים לא היו צד במשא ומתן. במהלך השנתיים האחרונות ישראל לא עשתה דבר כדי לשחרר את הנתיב מהאיום החות'י, והחות'ים מצידם שמחים לשמר את ההישג המשמעותי שלא היה מתרחש במציאות שבה ישראל לא עסוקה במלחמה במספר חזיתות שונות.
האפשרות היחידה היא שאם באמת תתרחש רגיעה בגבולות ישראל, הממשלה תתפנה לטפל בחות'ים באופן יסודי, כפי שעשתה מול האיראנים במבצע "עם כלביא". רק אז תיתכן אפשרות שבה הנתיב הימי, שהוא עורק החיים של נמל אילת, ישתחרר ופריקת הרכבים ושאר הסחורות תשוב לעיר הדרומית ותאפשר לנמל אילת לשוב לפעילות מלאה. במקרה כזה, יש להניח כי המדינה תדרוש תוכנית חירום חדשה והתחייבויות שתפקידם למנוע שמצב כזה יחזור על עצמו ונמל משמעותי וחשוב בישראל מושבת כמעט כליל.






























