סגור
מכוניות ב נמל אילת צי רכבים יונדאי איוניק
מכוניות בנמל אילת (צילום: יוסי דוס-סנטוס)

בצל האיום החות'י: קריסה של 80% בהכנסות נמל אילת בתוך חודש

שער הסחורות הדרומי של ישראל סובל קשות מאז תחילת ההתקפות מתימן, כשהשיא נרשם השבוע עם תקיפת המיכלית הנורבגית; המנכ"ל גדעון גולבר אמר כי בעקבות המשבר המסלים, תבקש הנהלת הנמל מהמדינה שיפוי על אובדן של חלק מההכנסות, והוא מזהיר: התלקחות עם חיזבאללה תחשוף גם את נמלי חיפה ואשדוד לסכנה ותשבש את כלל תנועת השיט

ברקע האיום המתעצם של המורדים החות'ים בתימן לפגוע באוניות שחולפות במצר באב אל מנדב לכיוון ישראל, בנמל אילת מדווחים על ירידה חדה בהיקפי הפעילות וצניחה של יותר מ-80% בהכנסות תוך חודש. זאת, כשבלילה שבין שני לשלישי הותקפה בים האדום המיכלית הנורבגית "סטרינדה" שהיתה בדרכה לנמל אשדוד באמצעות טיל ששגרו החות'ים.
בשיחה עם "כלכליסט" אמר אתמול (ג') מנכ"ל הנמל גדעון גולבר כי בעקבות המשבר המסלים, תבקש הנהלת הנמל מהמדינה שיפוי על אובדן של חלק מההכנסות. לדבריו "מרגע שהחות'ים הודיעו על חסימת השער הראשון לים האדום במצר באב אל מנדב, אוניות חוששות לעבור במקום בדרכן לאילת ופונות למסלול שעוקף את כל יבשת אפריקה באופן שמאריך את משך השייט בכ-20 יום. כך נכנסות האוניות לים התיכון דרך מצרי גיברלטר ומשם ממשיכות לנמלי חיפה ואשדוד ואין טעם שיעברו דרך תעלת סואץ לנמל אילת. המצב הזה מעמיד אותנו בפני פגיעה קשה".
נמל אילת נחשב לשער הסחורות הדרומי של ישראל והפתח היחיד שלה למסחר עם מדינות במזרח הרחוק ואוסטרליה, בלי הצורך לעבור דרך תעלת סואץ. פעילותו מתאפיינת בעיקר ביצוא של סחורות, כמו אשלג ומחצבים לסין, הודו ולמדינות נוספות במזרח, לייבוא בקר מאוסטרליה ובייבוא של מכוניות מהמזרח הרחוק, בייחוד מסין, קוריאה הדרומית ויפן. יבוא כלי רכב מהמזרח נחשב לענף הפעיל ביותר בנמל הדרומי והוא מהווה כ-75% מכלל הפעילות שנעשית בו.
הצניחה במספר כלי השיט המגיעים לנמל אילת החלה לפני כשלושה שבועות, כשהמורדים החות'ים בתימן השתלטו על אוניית התובלה Galaxy Leader שבבעלות איש העסקים הישראלי רמי אונגר ומוחכרת לחברת הספנות היפנית NYK. האונייה שמשה להובלת כלי רכב ולאחר שהשתלטו עליה חמושים חות'ים, היא נלקחה לנמל אל-חודיידה בתימן עם כ-25 אנשי הצוות הזרים שהפעילו אותה ונתפסו על סיפונה.
לפי מנכ"ל נמל אילת, חברת NYK חוששת שאם תמשיך להפנות אוניות לים האדום בדרכן לאחד מנמלי הים של ישראל החות'ים יפגעו באנשי הצוות של האונייה החטופה. בשל כך הורתה לכלי השיט שהיא מפעילה להסיט את מסלולן לנמלים באירופה מסביב ליבשת אפריקה. "כ-45% מסך יבוא הרכב לישראל וכ-5% מכלל יבוא הסחורות לישראל דרך הים נעים דרך נמל אילת. במצב הדברים שנוצר ישראל צריכה להקים קואליציה של מדינות כדי להתמודד עם המצב החדש. בשנים 1967 ו-1956 פרצו כאן מלחמות בעקבות סגירת מצרי טיראן. במצבים כאלה מוטב שיהיו כוחות רב-לאומיים שיפעלו באופן שוטף, מהיבשה ומהים, כדי להבטיח תנועה חופשית של אוניות בנתיבי שייט בינלאומיים. לא ייתכן מצב שקבוצה מיליטנטית כזאת או אחרת תטיל מצור ימי על ישראל", אמר.
מהלכי החות'ים, שמנסים להגביל את תנועת כלי שייט לישראל, באים בעקבות המלחמה בעזה והזדהותם עם חמאס. כבר בימיה הראשונים של המלחמה הם הביעו את הסולידריות שלהם עם חמאס באמצעות מטחי של טילי קרקע – קרקע, טילי שיוט ומל"טים ששגרו לעבר ישראל. מטחים אלה יורטו באמצעות טילי חץ של מערכת ההגנה האווירית של ישראל ובידי כוחות אמריקאים שפועלים בים האדום. בהזדמנויות אחרות במהלך השבועות האחרונים הם הפנו טילים ומל"טים גם לעבר אוניות בים הערבי ונטען לגביהן יש להן זיקה לישראל. החות'ים, שכבשו במהלך השנים האחרונות חלקים נרחבים מתימן נחשבים לזרוע שנתמכת בידי איראן ורוב אמצעי הלחימה שברשותם מתוצרת איראנית.
התערבותם במלחמה בישראל, חרף המרחק של כ-2,000 קילומטר ממנה, נתפסה כהתפתחות מפתיעה ובלתי צפויה במערכה שהחלה בטבח שעשה חמאס בעוטף עזה ובדרום ב-7 לאוקטובר. "עד פרוץ המלחמה בדרום לא דיברו איתנו בכלל על איום כלשהו מצד החות'ים ולא חשפו אותנו לתרחיש ייחוס כזה או אחר שקשור אליהם. ייתכן שהיו דיבורים על כך במקומות אחרים, אבל לא איתנו", אומר גולבר. לדבריו "כעת מישהו כאן צריך להתעורר ולדרוש פתרון למצב הזה. אי הגעת אוניות לאילת משמעו שאין הכנסה לנמל וזאת בעוד שההוצאות הקבועות לאחזקתו ולתפעולו עומדות בעינן ונוצר לנו תזרים שלילי מהותי".
בימים האחרונים גולבר פנה למנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר והזהיר כי התלקחות הזירה עם לבנון ומלחמה עם חיזבאללה עשויה לחשוף את נמלי הים באשדוד ובחיפה לפגיעה מצד הארגון השיעי שמחזיק במגוון טילים ואמצעים שבכוחם לשבש את כלל תנועת כלי השיט בישראל. הוא הזהיר כי בהתממש מצב שבו אוניות לא יפקדו את נמלי הים בישראל, לצד המשך המצור של החות'ים, הפגיעה במשק תהיה נרחבת הרבה יותר שכן 98% מכלל היבוא והיצוא שלה נעשים דרך הים.
נמל אילת הופרט ב-2013 והאחים נקש רכשו אותו מהמדינה באמצעות פפו ספנות שבבעלותם בתמורה ל-122 מיליון שקל במסגרת הסכם עד 2028 ועם אופציה להאריכו בעשור נוסף. היא מעסיקה כ-180 עובדים, מהם כ-110 עובדים בהסכמים קיבוציים ועוד כ-70 עובדי אבטחה בהעסקה ישירה.
כשהכנסות הנמל צונחות, שם אומרים כי החברה סופגת את שכר העובדים, תשלומי הארנונה, החשמל והמים, תחזוקת כלי שיט, ביטוחים ועוד. לדברי המנכ"ל גולבר, חרף המצב הקיצוני שאליו נקלעה, חברת הנמל לא מוציאה בשלב זה עובדים לחופשה ללא תשלום (חל"ת) אך עם זאת, מוציאה לחופשה עובדים שצברו מעל 12 ימי חופשה. לדבריו "אנו נמנעים מהוצאת עובדים לחל"ת כי נמל הוא תשתית לאומית שמחייבת שמירה על רציפות תפעולית".
עוד טרם פרוץ המלחמה ההסתדרות וועד העובדים בנמל הכריזו על סכסוך עבודה בעקבות מה שהגדירו מבוי סתום במו"מ עם ההנהלה לקראת חתימה על הסכם קיבוצי לעובדי הנמל. אלה גם הודיעו על היערכותם לצעדים ארגוניים וזאת בשל שחיקה בשכרם של העובדים שלא עודכן שנים רבות והכפלת היקפי הפעילות בנמל. "אנחנו מסבירים לעובדים שזה לא הזמן הנכון לדבר על תוספות שכר ואני חושב שהם מבינים את המצב", אמר גולבר.
בהתייחס לקריאות המצוקה מנמל אילת גורם ממשלתי בכיר אמר ל"כלכליסט" כי בכוחו לספוג בשלב זה את הנזק שנגרם לו בעקבות פעולות החות'ים. לדבריו, ניכר כי בשנה האחרונה הכנסותיו עלו משמעותית בזכות גידול בביקושים למכוניות חשמליות ויבוא נרחב של כלי רכב כאלה מהמזרח הרחוק. לדברי הגורם בימים אלה עדיין חונות בעורף הנמל לפחות כ-50 אלף מכוניות חדשות שיובאו לישראל. "כרגע, הם לא בקריסה והנמל יכול לספוג ירידה בהכנסות. השאלה היא כמה זמן המצב הנוכחי יימשך", אמר.
ממלא מקום מנכ"ל חברת נמלי ישראל (חנ"י) טיקו גדות אמר כי מהלכי החות'ים במצר באב אל מנדב הם עניינה של כל הקהיליה הבין-לאומית שעושה שימוש בנתיבי שיט, כמו גם אינטרס מובהק של מצריים שמעבר האוניות בתעלת סואץ מהווה מקור הכנסה משמעותי עבורה.
הוא הוסיף כי הקמת הנמלים הפרטיים בחיפה ובאשדוד הקלה מאז תחילת המלחמה על ויסות תנועת כלי שיט מאשדוד לחיפה, וזאת כשבשבועות הראשונים ללחימה בעזה חברות רבות הסיטו את כלי השייט שלהן שהיו בדרכן לנמל אשדוד לנמל חיפה וזאת באופן שהעמיד לחנ"י יתירות ברציפי הפריקה וזאת בלי שנוצרו בכניסות לנמלים פקקים תפעוליים.