סגור
לפטופ מחשב נייד קפה עבודה מהבית
עבודה מהבית (צילום: Unsplash)

העבודה מהבית יעילה יותר? תלוי את מי שואלים

לפי סקר חדש שערכה מיקרוסופט, 87% מהעובדים חושבים שמהבית הם עובדים באותה מידת יעילות כמו במשרד - אם לא יותר. לעומתם, 80% מהמנהלים שהשתתפו בסקר הביעו דעה שונה. מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה: "עלינו להתגבר על פרנויית פריון העבודה"

כמעט שלוש שנים מפרוץ מגפת הקורונה, ששינתה את הרגלי העבודה והעבירה עובדים רבים לעבוד מהבית, ערכה ענקית הטכנולוגיה האמריקאית מיקרוסופט סקר בהשתתפות 20 אלף עובדים מ-11 מדינות, כדי לנסות לענות על אחת השאלות המרכזיות בשוק התעסוקה: היכן עובדים בצורה יעילה יותר - והתשובות לא חד-משמעיות.
לפי הסקר, המנהלים והעובדים חלוקים בדעותיהם לגבי מידת היעילות של העבודה מהבית. בעוד 87% מהעובדים שהשתתפו בסקר טענו שהם עובדים מהבית באותה מידת יעילות אם לא יותר מאשר במשרד, 80% מהמנהלים הביעו דעה שונה.
בסקר השתתפו מעל 20 אלף עובדים ב-11 מדינות. מנכ"ל החברה סאטיה נאדלה אמר בריאיון ל-BBC לגבי תוצאות הסקר שיש לפתור את המתיחות הזו, שכן הרגלי העבודה שהיו נהוגים לפני המגפה כנראה לא ישובו לעולם. "עלינו להתגבר על מה שאנחנו מגדירים כ'פרנויית פריון העבודה', כי הנתונים שבידינו לפיהם יותר מ-80% מהעובדים מגדירים את עצמם כיעילים, אך המנהלים לא חושבים כך, פירוש הדבר הוא שיש נתק בין הציפיות ובין מה שהעובדים מרגישים", אמר.
נאדלה וגם ריאן רוסלנסקי, המנכ"ל של לינקדאין, שבבעלות מיקרוסופט, טוענים שהמעסיקים מתמודדים עם השינוי הגדול ביותר בדפוסי העבודה בהיסטוריה.
מספר העבודות מהבית שפורסמו בלינקדאין טיפס לשיא במהלך המגפה, אך נראה שכעת נרשמת מגמת ירידה. לפי רוסלנסקי, לפני הקורונה רק כ-2% מהמשרות המפורסמות באתר היו לעבודה מרחוק. לפני מספר חודשים הן ייצגו 20%, ובספטמבר ירדו לסביבות 15%.
עם זאת, המעסיקים מתמודדים גם עם מחסור בעובדים, ולפי נאדלה פירוש הדבר הוא שהם צריכים לעבוד קשה יותר כדי לגייס ולשמר עובדים, אפילו במיקרוסופט. "כ-70 אלף אנשים הצטרפו למיקרוסופט במהלך המגפה, והם ראו את החברה דרך העדשה של המגפה, וכעת כשאנחנו חושבים על השלב הבא, צריך להחדיר בהם שוב מוטיבציה, לגייס אותם מחדש, לעזור להם ליצור קשרים חברתיים".
מדיניות העבודה הנוכחית של מיקרוסופט מאפשרת לעבוד עד 50% מרחוק.
הסקר שערכו במיקרוסופט מצא גם כי מאז המגפה מספר חסר תקדים של אנשים החליפו עבודות, תופעה שזכתה לכינוי "ההחלפה הגדולה". מגמה שבולטת במיוחד בקרב בני דור ה-Z, כלומר אנשים שנולדו אחרי 1997.
"בשיא ההחלפה הגדולה ראינו זינוק שנתי של 50% במשתמשי לינקדאין שהחליפו עבודות. בקרב דור ה-Z הנתון עמד על 90%", אמר רוסלנסקי, והוסיף כי עד 2030 בני הדור יהוו 30% מכלל כוח העבודה, ולכן כדאי שמנהלים יבינו אותם.