סגור

סרי לנקה החליטה: הכפיר הישראלי יחגוג 60 שנה בשירות מבצעי

התעשייה האווירית תשביח את מטוסי כפיר של סרי לנקה, בעלות של כ-50 מיליון דולר, ותאריך את חייהם ב-15 שנה. המטוס שיצא משירות בחיל האוויר, עדיין טס גם בקולומביה ובארה"ב

חיילים ותיקים לא מתים: סרי לנקה חתמה באחרונה עם התעשייה האווירית על עסקה להשבחת חמשת מטוטי הכפיר שלה, בעלות של כ-50 מיליון דולר.


ההשבחה תאריך את חייהם בכ-15 שנה, כך שהם יישארו בשירות עד אמצע שנות ה-30 של המאה ה-21, 60 שנה לאחר טיסת הבכורה של מטוס הקרב הישראלי ב-1973, וכניסתו לשירות מבצעי שלוש שנים לאחר מכן.
ההשבחה תשדרג את חבילת האוויוניקה הבסיסית של המטוס לרמת מטוסי הקרב מדור רביעי, ותכלול התקנות שיאפשרו שילוב עתידי של מכ"מים, חיישנים, מערכת תקשורת מתקדמת וקסדות חדשות, וכל זאת בתהליך התקנה מהיר.
סרי לנקה רכשה את מטוסי הכפיר שלה ב-1996 לאחר סגירת טייסת הכפיר הישראלית האחרונה, וכבר אז היו אלה מטוסים שנמסרו במקור לחיל האוויר הישראלי בסוף שנות ה-70. המטוסים שימשו אז במלחמת האזרחים במדינה, ואפשרו לראשונה לממשלה לתקוף מהאוויר את בסיסי המורדים.
לסרי לנקה אין יכולת כלכלית לרכוש כיום מטוסי קרב חדשים. אף-16 אמריקאי עולה כיום כ-80 מיליון דולר, כמו אף-35, שדורש תשתית אחזקה והפעלה יקרה. המטוסים הרוסיים וסאאב גריפן השבדי זולים יותר, אבל עדיין עולים יותר מ-50 מיליון דולר ליחידה.

1 צפייה בגלריה
כפיר חיל האוויר של סרי לנקה
כפיר חיל האוויר של סרי לנקה
כפיר בשירות חיל האוויר של סרי לנקה
(צילום: חיל האוויר של סרי לנקה)

הכפיר זול משמעותית לאחזקה, הוא תוכנן במקור ל-16 אלף שעות טיסה, לעומת 9,000 שעות לאף-16. הכפיר אינו חמקן כמו אף-35 ואינו בעל כושר תמרון של אף-16, אבל הוא זול מהם דרמטית לרכישה ולהפעלה, וניתן לצייד אותו במערכות אוויוניקה וחימוש מתקדמות.
גם חיל האוויר הקולומביאני מפעיל עדיין כפירים, 22 במספר, שעברו השבחה מאסיבית והותקנו בהם מכ"ם מתקדם ומערכת לוחמה אלקטרונית של אלתא, קסדת טייסים של אלביט והם נושאים טילים מתקדמים של רפאל. בתרגיל רד פלאג בארה"ב ב-2018 הצליחו טייסים קולומביאנים להפיל מספר טייסי אף-16 אמריקאים, למרות הפלטפורמה הוותיקה שהם מטיסים.
בתעשייה האווירית מציעים לחילות אוויר בדרום אמריקה ובאפריקה כפירים מחודשים ומושבחים, במחיר של 20-25 מיליון דולר למטוס.
בארה"ב מפעילה חברה פרטית 6 מטוסי כפיר, המשמשים לביום אויב באימוני חיל האוויר האמריקאי.