סגור
מימין שר האוצר בצלאל סמוטריץ שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף והשרה למשימות לאומיות אורית סטרוק
סמוטריץ', גולדקנופף וסטרוק (צילומים: ברוך גרינברג, יואב דודקביץ, אביהו שפירא)

חגיגת המיליארדים של המפלגות הדתיות והחרדיות

12 מיליארד השקל של הכספים הקואליציוניים יממנו החזרה בתשובה, הדתה, סיוע למשפחות אברכים, הרחבת התנחלויות וגרעינים תורניים ועוד. מי שיממן את החגיגה הזו הוא בעיקר הציבור החילוני, שהכספים האלה לא משרתים אותו

שתי מטרות עיקריות יש למיליארדים שממשלת חוסר הבושה מתכוונת לשפוך למטרות קואליציוניות: שימור בוחרים והגדלת מספרם.
בשטח זה אומר: החזרה בתשובה, הדתה, סיוע למשפחות חרדיות כדי שהאב יישאר אברך, הרחבת התנחלויות וגרעינים תורניים וכרטיסי מזון לבוחרים. כל זה נעשה בעיקר על חשבון משלמי המסים החילונים, שרובם מתנגדים נחרצות למטרות אלו, ויגרום לכך שבעתיד יהיו פחות חילונים שישלמו מסים כדי לממן את החגיגה המושחתת.
יהדות התורה משמרת את הבוחרים בשני ערוצים עיקריים: אחד הוא התוספת של 2.5 מיליארד לשנתיים לתקציב הישיבות, כלומר בעיקר לאברכים בכוללים, 1.9 מיליארד בשנה הבאה. הבשורה הטובה (או הפחות גרועה) היא שהקצבה תעלה רק בחצי, ולא תוכפל כפי שתוכנן מלכתחילה, והיא תגיע לכאלף שקל בחודש. הנזק עדיין יהיה עצום.
הערוץ השני הוא תוספת של 1.2 מיליארד שקל למשכורות המורות החרדיות תמורת יישום רפורמת "אופק חדש" בחינוך החרדי, אף שבכלל לא ברור עד כמה אפשר ליישם את הרפורמה שם. כיוון שיותר מחצי מעובדות ההוראה נשואות לאברכים, מדובר בעוד אמצעי להשאיר את הגברים החרדים בכולל, תלויים בממסד החרדי ובעוני.
ש"ס תשמר ותגייס בוחרים גם באמצעות כרטיסי המזון של דרעי. המהלך מוצג בהחלטת הממשלה כפרויקט של ביטחון תזונתי, אבל הנתונים מגלים שרק כ-14% ממקבלי הכרטיסים הם משפחות רעבות. הסיבה היא שבמקום לבחור משפחות לפי מצב הביטחון התזונתי שלהן, בוחרים אותן לפי הנחות בארנונה, הטבה שמעניקה העדפה ברורה למשפחות אברכים חרדיות. ש"ס תשקיע בהרחבת מעגל הבוחרים גם באמצעות סכום ענק של 160 מיליון שקל להקמה ושיפוץ של מבני דת ועשרות מיליונים למינוי עוד רבנים. התנועה מתכוונת גם להשקיע 18 מיליון שקל בהשגחת פוריות וייעוץ והדרכה בטהרת המשפחה.
ספק אם מישהו מבין למה יש משרד מורשת בנוסף למשרד לשירותי דת, אבל מאחר שהשר מאיר פרוש מיהדות התורה רצה את המשרד למורשת ועוצמה יהודית קיבלה אותו, קיבל פרוש משרד למסורת. פרוש יקבל רבע מיליארד שקל כל שנה, אף שבהחלטת הממשלה נאמר שלא ברור עדיין לאן ילך הכסף. שר המורשת עמיחי אליהו כבר סיפר שאחד מחלומותיו הוא תוכנית למשיכת מסורתיים לבתי הכנסת בשם "שישי מסורתי", והוא יקבל 40 מיליון שקל בשנה. עוד 125 מיליון שקל יופנו לתרבות יהודית חרדית דרך משרד החינוך - אמצעי להעביר כספים לארגוני תרבות מפלגתיים.
במשרד המשימות הלאומיות של השרה אורית סטרוק מיועדים למטרות הדתה יותר מ-600 מיליון שקל לשנתיים. יותר מרבע מיליארד שקל מיועדים לחיזוק הזהות היהודית של חיילים, חיילים משוחררים וסטודנטים. כלומר הממשלה הזו סבורה שמי שצריכים תיקון זה אלה שכן מתגייסים ולא המשתמטים. 170 מיליון שקל מיועדים לגרעינים תורניים, אלה שמגיעים כדי להחזיר בתשובה את האוכלוסייה ויוצרים חיכוכים עם תושבים ערבים וחילונים. כחצי מיליארד שקל בשנה מיועדים לתגבור תקציבי ההתיישבות, אבל בגלל הערבוב בין יו"ש לנגב ולגליל קשה לדעת כמה ילך להתנחלויות ומאחזים.
למי שהיה ספק אם אבי מעוז חוזר לתפקיד – הכספים הקואליציוניים מייעדים לרשות שלו 285 מיליון שקל לשנתיים. זה פחות או יותר כמו לתת לפירומן לנהל את בתי הזיקוק. מפחיד לחשוב כמה הרבה כפייה, שנאה וצנזורה אפשר להשיג בסכומי העתק האלה.