סגור
שר המורשת עמיחי אליהו 28.11.22
שר המורשת עמיחי אליהו (צילום: שלו שלום)

בניגוד להבטחות: שר המורשת סירב להתחייב כי ימשיך את מיזם "שבת ישראלית"

עמיחי אליהו טען כי המימון למיזם שמאפשר כניסה חינם לאתרי מורשת בשבת נפסק כי טרם אושר לכך תקציב. עם זאת, הוא הבהיר כי "גם אם יאושר תקציב, יש לנו את הזכות להחליט במה אנחנו משקיעים", וחשף מיזם חדש שמטרתו למשוך את הציבור המסורתי לבתי הכנסת: "בעיניי זה הרבה יותר חשוב". השר לשעבר חילי טרופר: "רה"מ התחייב שהמיזם ימשיך. זו חרפה"

שר המורשת עמיחי אליהו סירב להתחייב כי ימשיך את מיזם "שבת ישראלית". במקביל, הוא חשף תוכנית חדשה - "שישי מסורתי" - שנועדה "למשוך את הציבור המסורתי לתפילת קבלת שבת", כך לדבריו.
פרויקט "שבת ישראלית" לפתיחת אתרי מורשת ותיירות בשבתות תוקצב בשנה שעברה בעלות של 29 מיליון שקל. בינואר החליט שר התרבות מיקי זוהר שהיה אחראי אז לפרויקט על הפסקתו, אבל לאחר מחאה ציבורית רחבה שכללה את מרכז השלטון המקומי הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו להמשיך בפרויקט. לאחר שהוראת ראש הממשלה לא הביאה למציאת מימון, העביר מפעל הפיס שבשליטת מרכז השלטון המקומי מיליון שקל.
בינתיים האחריות לפרויקט עברה לשר המורשת עמיחי אליהו (עוצמה יהודית). במקביל, הממשלה התמקדה בהעברת ההפיכה המשטרית במקום בהעברת תקציב, המימון נגמר וההסדר של כניסה חינם הופסק. באתר המועצה לשימור אתרי מורשת נאמר כי "מיזם שבת ישראלית אינו פעיל. הכניסה לאתרי המורשת בכל ימות השבוע בתשלום בהתאם למחירון".
הבוקר טען השר אליהו בראיון ל"קול ברמה" כי המימון ל"שבת ישראלית" הופסק כי "אין תקציב מדינה. אין משרד עם תקציב. לא אושר תקציב מדינה". יש לציין כי בפועל משרדי ממשלה מתוקצבים לפי עיקרון של התקציב הקודם חלקי 12, והשר יכול לנייד תקציבים למטרות שחשובות לו.
עם זאת, אליהו הבהיר כי "גם אם יאושר תקציב, יש לנו את הזכות להחליט במה אנחנו משקיעים ובמה אנחנו לא משקיעים. לי יש סדרי עדיפויות לקחת את תלמידי ישראל ולהביא אותם לאתרי מורשת", אמר השר. משמע, ביקורים בימי חול ולא בשבת.
השר גם חשף תוכנית חדשה: "אני עובד על מיזם שנקרא 'שישי מסורתי'. הרעיון של המיזם זה למשוך את הציבור המסורתי כמו לפני 30 שנה לתפילת קבלת שבת, לחבר אותם לבית הכנסת, לחבר אותם למורשת של הסבים והסבתות שלהם, לחבר אותם ליהדות, לא במובן של הדתה לא במובן של זהות יהודית, של מורשת עמוקה של חיבור שורשי. זה מיזם שבעיניי הרבה יותר חשוב והרבה יותר משמעותי".
אליהו הדגיש כי קהל היעד של התוכנית הוא מזרחים: "סדר העדיפויות שלי הוא לקחת את התרבות של יהודי האסלאם, של הציבור המסורתי, את המורשת שלהם, ולהנכיח אותה".
מאוחר יותר צייץ אליהו בטוויטר: "חברים, צר לי לאכזב, אבל מעולם לא הודעתי על סגירת פרויקט שבת ישראלית. כשנשאלתי לגביו עניתי, שאין לי בעיה שיימשך, אבל כרגע אין תקציב עד אישור תקציב המדינה. תמשיכו להפיץ שנאה".
שר התרבות והספורט לשעבר, ח"כ חילי טרופר, שיזם את פרויקט "שבת ישראלית״, האשים את השר אליהו בהפרת התחייבות: "ראש הממשלה התחייב שהמיזם ימשיך, ואנשיו של השר אליהו סיכמו איתי באופן אישי שהמיזם יימשך אל מול תקציב ייעודי שהשגתי לכך. אם אכן מיזם שבת ישראלית ייעצר זו חרפה שתמנע מהמוני ישראלים, דתיים וחילונים, לבקר באתרי תרבות ומורשת, וגם חוסר יושרה".
ממרכז השלטון המקומי נמסר: "מצער מאוד שמשרד המורשת לא מצא לנכון להמשיך להפעיל את המיזם המבורך שמטרתו להנגיש אתרי מורשת, המחזקים את הזהות הישראלית והיהודית, לכלל הציבור במדינת ישראל, במיוחד בפריפריה. למיזם חשיבות רבה לרוב הגדול של תושבי מדינת ישראל, ואנו תקווה כי הממשלה תמצא את התקציב המתאים להמשיך להפעיל אותו".
מנכ"לית התנועה הרפורמית, אנה קיסלנסקי, אמרה כי "צמצום מהות השבת לתפילות בבית הכנסת בלבד מרחיק יהודים ויהודיות מהשבת". לדבריה, "הפסקת מימון 'שבת ישראלית' מהווה חטא על פשע - גם לקחת ממשפחות ישראליות את יכולת הבחירה איך לציין את השבת, וגם את היכולת להכיר אתרי מורשת ישראלים". גם מנכ"ל "ישראל חופשית", אורי קידר, גינה את ההחלטה: "קואליציה של פירומנים הכריזה מלחמה על השבת של רוב מוחלט מהציבור - והם יקבלו מלחמה בחזרה".
יו"ר ארגון "עתים", הרב שאול פרבר, אמר כי "סגירת אתרי המורשת לא תוביל לפחות נסיעה בשבתות, אבל היא כן תוביל לכך שהשבתות של הציבור הישראלי יתמלאו בתוכן פחות יהודי. חבל".
מתנועת נאמני תורה ועבודה נמסר בתגובה: "הפסקת מיזם 'שבת ישראלית' פוגעת באלפי ישראלים שנהנים מאלטרנטיבה איכותית לציין את השבת שלהם. היוזמה לפתוח מוסדות תרבות לאומיים בחינם עבור כלל הציבור, דתיים וחילונים כאחד, הייתה ניסיון מבורך להסדיר עניין שנוי במחלוקת, תוך התחשבות בצרכי המגזרים השונים. דווקא פתרונות ברוח אמנת גביזון-מדן, המובילים לצמצום המסחר יחד עם פתיחה מוגבלת של תרבות, מבטאים את האיזון העדין הנדרש, וחבל שכעת מנסים לבטלו".