סגור

לקראת ההצבעה על חוק ממדים ללימודים: האם לקואליציה יש רוב?

שר החוץ לפיד קרא לחברי הליכוד לתמוך בחוק "ממדים ללימודים", אך ראש האופוזיציה נתניהו עדיין מסרב: "בנט ולפיד עסוקים בלתת סכומי עתק לטרור". לפני כן הפגינו מאות סטודנטים מול משכן הכנסת: "יש לכם כמה שעות כדי לגרום לחוק לעבור בהסכמה מלאה. קוראים לקואליציה והאופוזיציה - תסתדרו"

לקראת ההצבעה השמית במליאת הכנסת על חוק "ממדים ללימודים" מתכנסות בצהריים (שני) הסיעות לישיבה השבועית.
חוק "ממדים ללימודים", שמטרתו לספק מלגות שכר לימוד ללוחמים משוחררים יעלה להצבעה - אך עדיין לא ברור אם הקואליציה תצליח להעביר אותו ללא סיוע מהאופוזיציה.
בישיבת הסיעה של יש עתיד קרא היו"ר יאיר לפיד לאופוזיציה להצביע בעד החוק: "16,500 לוחמי צה"ל, הטובים שבבנינו, מחכים שתעבור הצעת החוק. זה פי 16.5 אלף יותר חשוב מכל דבר אחר. הם לא מבינים איך הגענו למצב שבו פוליטיקאים ציונים מצביעים נגד הלוחמים. זה לגרום לכך שחיילי צה"ל לא יקבלו את מה שמגיע להם. אני קורא לחברי הליכוד ואומר להם - לא לריב על חשבון חיילי צה"ל. החיילים מצפים את מה שהם עושים כל היום - לא לחשוב עלינו אלא על טובת הכלל. בוא נראה להם שאנחנו יודעים לפעול יחד ללא שנאה. אני קורא לחברי הליכוד להצביע בעד".

4 צפייה בגלריה
ג'ידא רינאווי זועבי
ג'ידא רינאווי זועבי
ג'ידא רינאווי זועבי
(עמית שעל)

בעקבות סערת הנטישה של ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי את הקואליציה וחזרתה אתמול, התייחס לפיד לטענות האופוזיציה שלפיהן פיוסה הגיע בתמורה לתקציבים נוספים לחברה הערבית: "היו בעיות של בירוקרטיה ובעיות ייעול. זה כסף לבית החולים בנצרת ובכפר קאסם. זה כסף שנועד לפתור בעיות במגזר הערבי".
יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת סיעת הליכוד כי "אני בטוח שכולכם זוכרים שלפיד אמר 'אני לא אשב עם 'הזועביז', אז אמר. היום אני אומר ללפיד, בנט וגנץ - תשחררו כבר מ'הזועביז' ותצביעו להצעה שלנו לתת 100% ללוחמים שלנו. אם תצביעו יחד איתנו בעד ההסתייגות נעביר את החוק יחד, ואם לא, נעביר אותו כחוק ראשון בממשלה שאנחנו נקים בקרוב מאוד".

4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו מליאה מליאת הכנסת השבעה השבעת ממשלה ממשלת השינוי כנסת
בנימין נתניהו מליאה מליאת הכנסת השבעה השבעת ממשלה ממשלת השינוי כנסת
ראש האופוזיציה בנימין נתניהו
(צילום: רויטרס)

נתניהו הוסיף כי "במקום לתת 100% לחיילים, בנט ולפיד עסוקים בלתת סכומי עתק לתומכי טרור וסוחטים". המלגה המוצעת אמנם אינה של 100% כמו שנתניהו דורש, אך הלוחמים ממילא יכולים להשלים את שכר הלימוד דרך הפיקדון הצבאי - שהמדינה מעניקה להם למטרות מעין אלה - או דרך מלגות אחרות שמוצעות ללוחמים באמצעות תרומות.
"אנחנו רואים ממשלה שעסוקה אך ורק בדבר אחד - בהישרדות שלה", הוסיף נתניהו. "הממשלה הזאת מזרימה סכומי עתק מהמקפצה, כל שעה על הכיסא עולה לאזרחי ישראל כ-10 מיליון שקלים וכולנו, כל אזרחי ישראל, נדרשים לשלם את המחירים הללו". לדבריו, "ממשלה שזקוקה לאופוזיציה כדי לתת לחיילים בגלל שהיא תלויה בתומכי טרור בוודאי שאינה מסוגלת להילחם בטרור".
שר האוצר אביגדור ליברמן מישראל ביתנו טען בפתח ישיבת סיעתו כי "נתניהו התחייב לחרדים שיצביע נגד. סדר העדיפויות של נתניהו זה תמיד החרדים, ושהלוחמים יחכו. אנחנו נעשה הכול כדי להעביר את החוק, זה אות קין מבחינת חברי הליכוד".

4 צפייה בגלריה
מימין אביגדור ליברמן ו רה"מ נפתלי בנט
מימין אביגדור ליברמן ו רה"מ נפתלי בנט
שר האוצר אביגדור ליברמן ורה"מ נפתלי בנט
(צילום: אלכס קולומויסקי, יונתן זינדל/פלאש90)

בקואליציה מקווים אמנם שיצליחו לגייס רוב ובונים על כך שאחד מחברי הכנסת בליכוד יישבר ברגע האחרון, אך לא מסתמכים רק על תרחיש שכזה. ראשי הקואליציה מקווים שיצליחו להעביר את החוק באצבעותיהם של חברי רע"מ, ומעריכים בשלב זה שיתמכו בו במליאה. הסיעה החברה בקואליציה תתכנס היום ותחליט כיצד להצביע. תחילה הכריזו שיצביעו נגד כי היו סבורים שבליכוד יתמכו בחוק, אך כעת צפויים להצביע בעד. במצב שכזה לקואליציה 60 אצבעות בעד החוק - לא רוב של ממש בכנסת שבה 120 חברים, אך כן תמיכה שעשויה להספיק.
חברת כנסת נוספת שעדיין לא ברור כיצד תצביע בשלב הזה היא עידית סילמן, מי שעד לא מזמן עמלה בגיוס רוב עבור הקואליציה ועמדה בראשה - ומאז הספיקה לפרוש ממנה ולבקר אותה בחריפות בהזדמנויות שונות - עשויה להציל אותה הפעם ממבוכה נוספת. סילמן אמרה כי תתמוך בחוק, אך ייתכן שתסתפק באי-הגעה להצבעה הגורלית, ובכך תותיר את האופוזיציה על 59 מתנגדים בלבד.

4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד שר החוץ
יאיר לפיד שר החוץ
שר החוץ יאיר לפיד
(רויטרס)

בינתיים, מחוץ למשכן, מאות סטודנטים וסטודנטיות מפגינים בעד העברת החוק. התאחדות הסטודנטים הארצית ארגנה הפגנה לצד מאות צעירים וצעירות מרחבי הארץ לקראת כינוס מליאת הכנסת להצבעה על החוק. הם הסבירו מדוע הגיעו לכנסת: "ההפגנה מתקיימת בהמשך לשיח הפוליטי והמאבקים הפוליטיים שבאים על חשבונם של לוחמים ולוחמות משוחררים שהובטח להם מימון לתואר אקדמי וכעת עלולים להינזק באם החוק לא יעבור".
יו"ר ההתאחדות הארצית, אלחנן פלהיימר, אמר בהפגנה: "הבוקר אנחנו קוראים ממשכן הכנסת - לפוליטיקאים, לקואליציה ולאופוזיציה - תסתדרו. יש לכם עוד כמה שעות כדי לגרום לזה שהחוק יעבור בהסכמה מלאה. אל תתנו לסטודנטים ולוחמים לנשור מהאקדמיה, אל תגרמו לאובדן האמון - תתעוררו".