סגור
מחאה בקפלן
מחאה בקפלן (צילום: עופר צור)

"הם מודעים לכל מה שקורה כאן": נראה שגם במודי'ס כבר לא מתרגשים מדברי נתניהו

משלחת של סוכנות הדירוג נועדה עם הצמרת הכלכלית של ישראל לקראת החלטת הדירוג בחודש הבא; אחד הבכירים שפגש באנשיה אמר כי הם "מודעים לאפשרות של משבר חוקתי" בשבוע הבא; בכל מקרה, הם כבר נכוו מהבטחותיו של נתניהו לגבי חקיקה בהסכמה, ויתכן שהבינו איך הוא פועל

משלחת הכלכלנים של סוכנות הדירוג מודי'ס, שהגיעו לארץ, נועדה עם צמרת הכלכלה הישראלית לרבות הנגיד פרופ' אמיר ירון, ולפי הדיווחים - גם ראש הממשלה בנימין נתניהו. נדירות ההזדמנויות שיש לאותם גורמים "לחוות" כלכלה על בשרם, אותה הם חייבים לדרג ואין דומה למגע ישיר. בסופו של דבר, הצוות בראשות קתרין מוהלברונר חווה עוד יום שגרתי: יו"ר כנסת שמאיים עם אקדח שלוף על בית המשפט העליון, כאשר שר המשפטים מוחה כפיים; ראש ממשלה שמצייץ את האיומים, כאשר השקל והבורסה המקומית ממשיכים להתרסק; כאשר משבר חוקתי הופך כל יום לתרחיש בסיס ומיידי. על הדרך, גורלו של מי שאמור לנתב את המשק במים המסוכנים האלו, הלא הוא הנגיד, לוט בערפל ולא ברור אם בעוד שלושה חודשים הוא יהיה בכלל בארץ ומי ימלא את מקומו. פעם היה מדובר ביום דרמטי במיוחד אך היום זה יום שגרתי.
אחד מהגורמים שפגש אותם ושוחח עם "כלכליסט" דווקא תיאר אווירה יותר נינוחה מאשר במפגש האחרון כאשר הכוונה היתה פחות מובהקת לכיוון של "תרחיש פסימי" ולסוגיות פוליטיות-חקיקתיות. בכיר אחר, שגם פגש אותם, תיאר מציאות קצת אחרת: "הם מודעים לכל מה שקורה כאן, ושומעים בכל פגישה כמעט דעות דומות בקשר לנושא המשפטי ולהתנהלות הממשלה. הם מודעים לאפשרות של משבר חוקתי בשבוע הבא", הוא סיפר. כלכלן שלישי שפגש באנשי מודי'ס אמר כי "אסור לשכוח שהאנליסטית הראשית מסקרת מלבד ישראל את טורקיה אז היא מבינה היטב את פוטנציאל הנזק של משטר סמכותני".
מה שכן, במודי'ס מנסים להבין את הנתונים האחרונים – לרבות נתוני הצמיחה - וזאת כדי לאמוד את מידת ההיחלשות של הביצועים של המשק הישראלי ועד כמה הם משתקפים במידה מלאה בנתוני הצמיחה של כ-3% - זו התחזית של מודי'ס נכון להיום שעומדת בניגוד מוחלט לתחזית של S&P לדוגמא, שם כבר תרגמו באופן הרבה יותר קיצוני חלק מהשלכות ההפיכה וקבעו תחזית צמיחה בשיעור של 1.5%. לפי אחד מהגורמים, במודי'ס מבינים כי ייתכן מאוד שהצמיחה "האמיתית" של המשק היא חלשה יותר ובהקשר הזה כלכלני S&P הרבה יותר מדויקים. "הערכה זו מבוססת על כך שחלק מצמיחת התוצר נבעה מעלייה מהירה מהרגיל בהוצאות הממשלה וירידה ביבוא (שמבחינה טכנית היא בעלת השפעה חיובית על התוצר) ולא מרכיבי הצמיחה הרצויים יותר כגון השקעות ריאליות, יצוא וצריכה", הוא הסביר.
כמובן שסוגיית שער החליפין, הריבית, האינפלציה ועתידו של הנגיד תפסו חלק ניכר מהשיחה. אחד מהבכירים שפגש את אנשי מודי'ס ציין כי "היחלשות נוספת ואף מתמשכת של השקל עלולה לבוא לידי ביטוי בעדכון כלפי מעלה של שיעור האינפלציה וכתוצאה מכך בהעלאות ריבית נוספות". אגב, בהודעת הריבית האחרונה, הנגיד ירון הבהיר באופן של משתמע לשתי פנים כי ישנה בבנק ישראל "היתכנות לא מבוטלת להמשך העלאה של הריבית בהחלטות הבאות" אם וכאשר "סביבת האינפלציה לא תמשיך להתמתן בהתאם למצופה". במודי'ס שבו והדגישו את נושא הנגיד הבא אך בעיקר את הצורך בהמשכיות ובעצמאות של הבנק המרכזי - ללא התערבויות פוליטיות.
הרושם הכללי לא השתנה: הצוות הנוכחי, שצפוי לפרסם את הדו"ח המסכם באמצע אוקטובר, מכיר היטב את ההתפתחויות לרבות את הפרטים הקטנים של כל מה שקורה במדינה. יתרה מזו, ניכר כי הם נמצאים ב"עמדת המתנה" וינסו לנצל ולהרוויח את כל הזמן שניתן להם על מנת לבחון את ההתפחויות הפוליטיות-משטריות – לרבות תרחיש של משבר חוקתי - ולא ימהרו עם פרסום הדו"ח. הרי בתקופה הנוכחית, כל יום הוא קריטי ובכל יום יש התפתחויות (בדרך כלל התרעות על הידרדרות מתמשכת).
המפגשים של צוות מודי'ס התרחשו בזמן התרסקות השקל אל מול הדולר ששבר את המחסום הפסיכולוגי של 3.85 שקלים - דבר שמעלה חשש כבד לגבי עתיד המטבע הישראלי, ההשלכות על האינפלציה ולפיכך על הריבית.
ובחזרה לנתניהו: לפי דיווחים בתקשורת, ראש הממשלה – בדומה למה שעשה בתחילת השנה - שוב הבטיח לצוות של מודי'ס שהחקיקה תיעשה בהסכמה. ספק גדול עד כמה הפעם הם האמינו לו. תזכורת: גם בסיבוב הקודם הוא הבטיח את אותה הבטחה - וסחב עימו לאותה התחייבות גם את נשיא המדינה יצחק הרצוג ואף פקידים - וכמה שבועות אחרי הוא הוביל חקיקה חד-צדדית של ביטול עילת הסבירות ללא הסכמה כלל וכלל. המהלך עורר את זעמם של המדרגים, עד לדרגים הגבוהים ביותר.
זו הסיבה מדוע מיד אחרי אישור ביטול עילת הסבירות, מיהרו במודי'ס לפרסם הערת מנפיק קשה ביותר לגבי ההשלכות של ההפיכה המשטרית על כלכלת ישראל. בין השאר כתבו באותה הערה (השנייה במספר בשנת 2023) כי המהלך שקידמו נתניהו ושר המשפטים יריב לוין סביב ביטול עילת הסבירות "מצביע על המשך המתחים הפוליטיים והחברתיים בישראל" והוסיפו כי "קיים סיכון משמעותי שאותם מתחים פוליטיים וחברתיים בנושא יימשכו, עם השלכות שליליות על כלכלת ישראל ועל מצבה הביטחוני". נזכיר כי ראש הממשלה ושר האוצר גם התבטאו נגד מודי'ס על רקע אותה הערת מנפיק, כאשר נתניהו "השתולל" וביקש להבהיר דרך תדרוכים לעיתונאים כי לא תהיה "השתלטות" של הממשלה על הוועדה לבחירת שופטים (בדו"ח של מודי'ס היה רמז עבה על כך שזה הכיוון, ויתכן מאוד כי כבר החלו להבין שם איך פועל מוחו של ראש ממשלת ישראל). הוא גם רמז כי במודי'ס לא מבינים את כלכלת ישראל.
הם גם חזרו אז - בפעם השנייה - על ההערכה כי "הרשות המבצעת (הממשלה) והמחוקקת (הכנסת), הפכו למוסדות פחות צפויים אשר מוכנים ליצור סיכונים משמעותיים יותר ליציבות הכלכלית והחברתית של ישראל".
לכן, אין להתרגש יתר על המידה מהדלפות נתניהו לעיתונות סביב "המסרים" שהעביר למודי'ס: הם לא שווים הרבה, הם לא מצביעים על שום תפנית דרמטית. כעת, יתכן שגם המדרגים מבינים זאת.