סגור
מחאה הפגנה מול הכנסת ירושלים מכת"זית 24 יולי 23
הפגנה מול הכנסת (צילום: Kobi Wolf/Bloomberg)

מודי'ס: "סיכון משמעותי להשלכות שליליות על כלכלת ישראל. הממשלה הפכה פחות צפויה"

סוכנות דירוג האשראי פרסמה דו"ח חריג על ישראל בעקבות החקיקה לביטול עילת הסבירות; מציינת כי "כמה מהחששות הקודמים שלנו לגבי השפעת הרפורמות המוצעות על הכלכלה מתחילים לצוץ. ישנם גם סימנים לכך שישראל מתנתקת מהמגמות העולמיות"

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס פרסמה הערב (ג') דו"ח חריג על כלכלת ישראל בעקבות החקיקה לביטול עילת הסבירות ומציינת כי "קיים סיכון משמעותי שמתחים פוליטיים וחברתיים סביב הסוגיה יימשכו, ולדבר יהיו השלכות שליליות על כלכלת המדינה וביטחונה".
מעבר לכך מסבירים במודי'ס כי "הממשלה והכנסת הפכו למוסדות פחות צפויים אשר מוכנים ליצור סיכונים משמעותיים ליציבות הכלכלית והחברתית של ישראל".
בסוכנות דירוג האשראי צופים המשך להפגנות ולמחאה סביב ההפיכה המשטרית, וכותבים כי "ישנן עתירות נגד הצעת החוק שהוגשו לבית המשפט העליון, מה שמעלה את הסיכון למשבר חוקתי. מספר רב של חיילי מילואים - כולל טייסי עילית - איימו להפסיק להתייצב אם הצעת החוק תתקבל, וראשי הצבא חוששים שהדבר עלול לסכן את ביטחונה של ישראל בתקופה של אלימות מחודשת עם הפלסטינים".
עוד כתבו במודי'ס כי "כמה מהחששות הקודמים שלנו לגבי השפעת הרפורמות המוצעות על כלכלת ישראל מתחילים לצוץ. ההשקעות בחברות הייטק ישראליות ירדו באופן מהותי, כאשר הסקטור גייס 3.7 מיליארד דולר בחצי השנה הראשונה - הנתון הנמוך ביותר מאז 2019. בעוד ההאטה משקפת מגמות עולמיות במגזר ההייטק, ישנם גם סימנים לכך שישראל מתנתקת מהמגמות העולמיות".
אף שהאיום בהורדת דירוג האשראי (A1) הוא מרומז בדו"ח, האיום בהורדת תחזית צמיחה הוא ברור הרבה יותר: "נכון לעכשיו, אנו צופים צמיחה של 3% בתמ"ג הישראלי, גם השנה וגם בשנה הבאה, אבל התחזית שלנו איננה לוקחת בחשבון את ההשפעה השלילית שתגיע בעקבות תקופה ממושכת של מתחים חברתיים ופוליטיים".
הדו"ח היה צפוי להתפרסם ב-23:30 – כהרגלה של מודי'ס - אך שם החליטו להקדים את הפרסום על רקע הספקולציות שסוכנות הדירוג עלולה להוריד את הדירוג של ישראל. לפיכך כתבו שם: "אנחנו מתנצלים, הפרסום הוקדם באופן בלתי צפוי בהתחשב בהיקף הדיווחים הספקולטיביים".
מוקדם יותר היום, כשנודע שמודי'ס תפרסם את הדו"ח, מסרו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי "זאת תגובה רגעית, כשהאבק יתפזר יתברר שכלכלת ישראל חזקה מאוד".
בשיחות סגורות בחברת הדירוג נשמע בכיר אומר בזעם שמעולם לא שיקר לו באופן אישי כל כך מנהיג מדינה כמו נתניהו. גורמים באוצר מסרו ל"כלכליסט" כי מדרגי מודי'ס "כועסים שאמרו להם שתהיה הסכמה" סביב החקיקה. באוצר מטילים את רוב האשמה על החשב הכללי יהלי רוטנברג, שלקח על עצמו את עבודת השכנוע מול חברות הדירוג כי כל חקיקה שתתבצע תהיה בהסכמה וכי הרפורמה, ככל שתהיה כזאת, לא תהיה במתכונת המקורית כפי שהוצעה על ידי שר המשפטים יריב לוין. גורם אחר באוצר מרחיב ומסביר כי גם ראש הממשלה, שר האוצר ונשיא המדינה הבטיחו את אותן הבטחות שהתבררו כלא נכונות.
במקביל לכך קבוצת הבנקאות מורגן סטנלי הוציאה הודעה ללקוחותיה, בה נכתב כי "הכנסת צעדה צעד ראשון לקראת צמצום ההשפעה של הרשות השופטת על החקיקה והמדיניות ציבורית. אנו רואים אי ודאות מוגברת ביחס לתחזית הכלכלית שלנו על ישראל בחודשים הקרובים ומימוש סיכונים לכיוון התרחיש השלילי שלנו. השווקים עלולים להקיש מהנעשה אתמול לעתיד לבוא, ולכן אנו משנים את דירוג האשראי של ישראל לעמדה 'בלתי אוהדת' (Dislike Stance)".
גם קבוצת הבנקאות סיטי דיווחה למשקיעיה על ההתפתחויות של היומיים האחרונים בישראל, ולבסוף סיכמה כי "האירועים האחרונים בישראל מאתגרים את אותם יסודות כלכליים (חזקים של ישראל), והופכים את המשקיעים לעצבניים יותר ויותר ביחס לאחזקת נכסים ישראליים. אנו קוראים לכם להיזהר".

הסערה הפוליטית המשיכה לחלחל לשווקים

במקביל לכדור השלג של ההיערכות מחדש, יום סוער למדי עבר על השווקים. הבורסה רשמה ירידות שערים חדות שהתמתנו, והתחזקו שוב לאחר שנודע על הדו"ח החריג של מודי'ס. בסוף היום ירד מדד ת"א 35 ב־3% והשלים צניחה של 5.2% ביומיים האחרונים, מאז אושרה החקיקה. יום סוער גם נרשם בשוק המט"ח, כשהדולר זינק ביותר מ־2% לרמה של 3.7 שקלים.



המגמה השלילית הזו בולטת על רקע המגמה החיובית בשוקי העולם. כמו כן הירידות בשוק המניות ביומיים האחרונים בולטות במניות הבנקים, מה שנחשב למגזר שמשקף את מצב הכלכלה המקומית.
גורמים בחדרי המסחר מציינים כי עיקר הפעילות בשוק המט"ח היה של משקיעים זרים שמכרו שקלים. בחדרי המסחר מציינים שעיקר הפעילות בשוק המניות והאג"ח היום היה של משקיעים מקומיים. "שני ימי המסחר האחרונים מעידים בוודאות על עלייה בפרמיית הסיכון של ישראל", אומר גורם בכיר בשוק ההון. "לפני שעברה החקיקה, השוק תמחר דרך שוק הנגזרים הסתברות של 10% שריבית בנק ישראל תעלה בעדכון הריבית הבא. כעת השוק מתמחר הסתברות של 50%. העלייה הזו הגיונית ומשתלבת עם היחלשות השקל, מה שעלול לגרום להתחזקות האינפלציה ולצורך בהעלאת ריבית נוספת".
החולשה שמפגין השוק המקומי בולטת לרעה בעיקר אם מסתכלים על הנעשה בעולם. בימים האחרונים השוק האמריקאי רושם עליות שערים, ולדברי גורמים הבקיאים במסחר, בדרך כלל כאשר זה קורה השקל מתחזק, אלא שכאמור הוא נחלש אתמול.
נציין כי בסבב החקיקה הקודם נרשמו פדיונות של מיליארדי שקלים בתוך זמן קצר מענף קרנות נאמנות. כעת מציינים גורמים בענף הקרנות כי לא נרשמו פדיונות חריגים ביומיים האחרונים - אתמול הסתיים היום ללא פדיונות, והיום העריכו בענף כי נרשמו פדיונות בהיקף של 250 מיליון שקל, לא סכום מהותי יחסית. אולם גורמים בשוק ההון מעריכים כי ייתכן שבימים הקרובים גם זרם הפדיונות בענף זה יתחזק, בעיקר לאור הכותרות על הירידות החדות והדו"ח של מודי'ס.

"הממשלה חייבת להתייחס לבורסה"

יניב פגוט, סמנכ"ל מחלקת מסחר בבורסה, התייחס בשיחה עם "כלכליסט" למשקיעים הזרים ואמר כי הם הפגינו עמידות בגל החקיקה הקודם, לא מיהרו להקטין חשיפה לשוק המקומי והתמקדו במספרים של הכלכלה הישראלית, אך לא בטוח שכך יקרה גם הפעם: "עכשיו נכנס עוד פרמטר והוא דירוג החוב של המדינה, וזה מאוד מדאיג. ההסתברות להורדת דירוג גדלה, והדבר הזה אם יקרה ישפיע על המשקיעים הזרים ויחלחל לאג"ח".
עוד אמר פגוט: "הממשלה חייבת להתייחס למה שקורה בבורסה כי בסופו של יום אלו לא שני יקומים מקבילים, ואני לא בטוח שקובעי המדיניות יושבים על המדוכה לתוכניות לעידוד הכלכלה ולעידוד השוק המקומי. כל תשומת הלב נמצאת בחקיקה, ועלול להתגלגל כאן כדור שלג שיביא לכך שהפחד ינהל את המשקיעים". למרות האמירות הללו, פגוט מנסה לשמור על אופטימיות ומציין כי האירוע הנוכחי נגרם על ידי אנשים, ולכן הם גם אלו שיכולים לפתור אותו: "עם כל המצב, חשוב לזכור שהבסיס הכלכלי של ישראל טוב, והמצב יכול להשתנות ביום אחד, ואף אחד לא יודיע לנו לפני. זו הדינמיקה בשוק ההון, כפי שראינו בחודש האחרון עד להעברת החוק".