סגור
בנימין נתניהו בצלאל סמוטריץ' אוגוסט 23
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. בסוכנות הפגינו בקיאות בנעשה בכלכלת ישראל (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

לקראת החלטת הדירוג - משלחת של מודי'ס מבקרת בישראל

הביקור הוא לקראת הדו"ח החצי-שנתי שיתפרסם בחודש הבא. באפריל הורידה הסוכנות את תחזית הדירוג של ישראל מ"חיובית" ל"יציבה". ההערכה כעת כי בסוכנות הדירוג ימתינו להתפתחויות המונחות על שולחנו של בג"ץ, בהן ביטול עילת הסבירות ואי כינוס הוועדה לבחירת שופטים

משלחת של סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס, בראשות קטרין מוהלברונר, נחתה בארץ לקראת סדרה ארוכה של פגישות לצורך כתיבת הדו"ח החצי-שנתי של המדרגת. בסוף רצף הפגישות ישובו חברי המשלחת ויגבשו דו"ח שיתפרסם בחודש הבא.
מודי'ס היתה הסוכנות הכי ביקורתית כלפי ההפיכה המשטרית - וגם הכי "פרו-אקטיבית" בעניין: מאז הצגתה על ידי שר המשפטים יריב לוין בינואר האחרון, מודי'ס כבר הספיקה לפרסם שתי "הערות מנפיק" שלא מן המניין ואף הורידה את תחזית דירוג האשראי של ישראל מ"חיובית" ל"יציבה. בפרסום הזה גם נכללו הערות קשות לגבי המסלול שמובילה הממשלה הנוכחית. על רקע ההתפתחיות האחרונות, גם הפעם צפוי דו"ח קשה והפסימיים יותר סבורים כי תיתכן הורדת תחזית דירוג נוספת לרמה מסוכנת של "שלילית" (הכוונה בתחזית שלילית היא כי הסוכנות שוקלת להוריד את הדירוג בטווח הבינוני - קרי, בטווח של שנה עד שנתיים).
כבר בהערת המנפיק האחרונה – שפורסמה בצמוד לאישור ביטול עילת הסבירות על ידי הכנסת - כלכלני מודי'ס המשיכו להזהיר בפני ההשלכות של ההפיכה משטרית ושם הסבירו כי אישור זה "מצביע על המשך המתחים הפוליטיים והחברתיים בישראל". לדבריהם, "קיים סיכון משמעותי שאותם מתחים פוליטיים וחברתיים בנושא יימשכו, עם השלכות שליליות על כלכלת ישראל ועל מצבה הביטחוני".
נזכיר כי במודי'ס הופתעו – וחלק מבכירי הסוכנות אף הזדעזעו - מאותו אירוע שלא ציפו אותו, וזאת על רקע הבטחות שנשמעו מצד ראש הממשלה ונציגי שר האוצר כי המהלכים יבוצעו בהסכמה רחבה - דבר שכמובן לא קרה. ראש הממשלה ושר האוצר גם התבטאו נגד מודי'ס על רקע אותו דוח קשה, כאשר האחרון רמז כי במודי'ס לא מבינים את כלכלת ישראל. עם זאת, כלכלני מודי'ס היו אלו שהפגינו את הבקיאות הגבוהה ביותר – לרבות היכרות עם ניואנסים ופרטי פרטים על המתרחש בישראל. הם גם חזרו על ההערכה כי "הרשות המבצעת (הממשלה) והמחוקקת (הכנסת), הפכו למוסדות פחות צפויים אשר מוכנים ליצור סיכונים משמעותיים יותר ליציבות הכלכלית והחברתית של ישראל".
ההערכה כעת היא כי במודי'ס ימתינו להתפתחויות המונחות על שולחנו של בג"ץ, בהן ביטול עילת הסבירות ואי כינוס הוועדה לבחירת שופטים. לפי אותן הערכות, אם אכן תהיה עצירה בחקיקה, לא צפויה פעולה דירוגית, אך אם המדינה תמשיך להתקדם לקראת משבר חוקתי, יש חשש כבד כי אכן הם יבצעו פעולה דירוגית נוספת.