סגור

היועמ"ש פסל מינוי אקוניס; נתניהו: בקש מבג"ץ עוד 48 שעות

דרמה בישיבת השרים סביב מינוי שר משפטים קבוע נגמרה בפסילת הצבעה על אופיר אקוניס, לאחר שמינויו של גנץ לא עבר. במהלך דיון רווי בצעקות, קבע היועץ המשפטי לממשלה: "ההצבעה לא חוקית". נתניהו הטיח: "אף אחד לא מבין אותך". מנדלבליט: "בג"ץ יבין, אל תדאג". לאחר מכן הפציר נתניהו ביועמ"ש לבקש מבג"ץ ארכה של יומיים להגיע להסכמות

מהומה בישיבת הממשלה: הקרב על מינוי שר משפטים, תפקיד שנותר מיותם כבר כמעט חודש שלם באופן שפוגע בעבודתה השוטפת של הממשלה, עורר היום (ג') סערה חסרת תקדים בישיבת השרים. לאחר כמה שעות של צעקות וחילופי האשמות נפלה ההצעה למנות את בני גנץ לתפקיד, ובהמשך פסל היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הצבעה על מינויו לתפקיד של מועמד הליכוד, השר אופיר אקוניס, וקבע שנערכה באופן לא חוקי.
במהלך ישיבת הממשלה הסוערת ורוויית הצעקות, שנערכה ב"זום", טענו ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר אמיר אוחנה כי ההסכם הקואליציוני עם כחול לבן כבר לא בתוקף, ולכן לכאורה תפקיד שר המשפטים לא צריך להינתן למועמד מטעם כחול לבן. גורמים משפטיים דחו את הטענה הזו.
הישיבה התכנסה בעקבות דרישת בג"ץ לקיים דיון במינוי שר משפטים עד היום. בג"ץ קבע דיון נוסף להמשך הערב, ולאחר שתי בקשות הארכה מטעם מנדלבליט הדיון נדחה לשעה 18:00. נתניהו מסר כי למרות שהוא סבור שמינויו של אקוניס התקבל כדין, הוא פנה ליועמ"ש על מנת שזה יבקש מבג"ץ ארכה של 48 שעות - כדי לנסות להגיע להסכמה בין הצדדים.

3 צפייה בגלריה
מימין בנימין נתניהו בני גנץ קורונה כנסת
מימין בנימין נתניהו בני גנץ קורונה כנסת
מימין בנימין נתניהו ובני גנץ
(צילום ארכיון: דוברות הכנסת יהונתן סמייה )

הסערה סביב ההצבעה על מינוי אקוניס החלה כמה דקות לאחר שגנץ דחה הצעה לפשרה שבמסגרתה תידחה ההכרעה במשך 48 שעות, לאחר שטען כי נתניהו ואנשיו הובילו נגדו "זובור" בדיון. ההצבעה על מינויו לתפקיד שר המשפטים נפלה, לאחר שכל שרי הגוש בהובלת נתניהו התנגדו, וכל שרי הגוש של כחול לבן תמכו (17 מול 10).
בהמשך התעקש נתניהו להעלות להצבעה את מועמדותו של אקוניס, למרות מחאותיו של גנץ והתנגדות היועמ"ש מנדלבליט. הללו טענו כי לא ניתן להעלות את המועמדות להצבעה כיוון שלא אושרה מראש בסדר היום של ישיבת הממשלה. לאחר שגנץ אמר כי הוא מתנגד לכך, השיב לו נתניהו: "אתה יכול להתנגד כמה שאתה רוצה, עולים להצבעה - קדימה".

3 צפייה בגלריה
אסתר חיות נשיאת בית המשפט העליון
אסתר חיות נשיאת בית המשפט העליון
נתניהו, חיות וגנץ
(צילום: אוהד צויגנברג)

שרי כחול לבן דרשו בעקבות זאת ממזכיר הממשלה, צחי ברוורמן, שלא להעלות את ההצבעה על אקוניס. אולם זה השיב: "אני כפוף לחוק, לנוהל, למנהג. ראש הממשלה מנהל את הישיבה ואני כפוף אליו קודם כל". השרה פנינה תמנו שטה מהליכוד הטיחה בו: "אתה מזכיר ממשלה, לא מזכיר הליכוד". גם מנדלבליט דרש מברוורמן שלא להעלות את הצבעה לדיון: "אני מציע שמזכיר הממשלה יפעל בהתאם לחוק".
בשלב זה לא נתן נתניהו למנדלבליט להמשיך לדבר. היועמ"ש המשיך להתעקש בכל זאת כי מדובר בהצבעה לא חוקית: "שלא תחשבו לרגע אחד שההצבעה הזאת תעבור". למרות זאת, כאמור, ההצבעה המשיכה, ותחילה נראה היתה שאושרה, כיוון ששלושה מצשרי כחול לבן לא הצביעו, ומינויו של אקוניס לשר משפטים אושר ברוב של 17 מול 7 נגד. מירי רגב עוד הספיקה לומר לאקוניס "מזל טוב", אך היועמ"ש מיהר לקבוע שהצבעה הייתה לא מחוקית: "מרגע שרה"מ חליפי ביקש לא לעלות את זה לסדר היום, חלה חובה לא לעלות זאת - כי יש צורך בהסכמה מראש בין רה"מ לרה"מ החליפי. ההצבעה לא חוקית, אסור היה לקיים אותה".

3 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט ה יועץ ה משפטי ל ממשלה 21.11.19
אביחי מנדלבליט ה יועץ ה משפטי ל ממשלה 21.11.19
היועמ"ש אביחי מנדלבליט
(צילום: יאיר שגיא)
קודם לכן, כאמור, גנץ אמר כי הוא לא מוכן לפשרה לאחר שנתניהו הציע דחייה של 48 שעות נוספות. יו"ר כחול לבן צעק: "מבקש להביא את המינוי שלי לשר משפטים עכשיו ומיד. אני המועמד, אין מועמד אחר. ראש הממשלה הוביל כאן זובור. אני דורש הצבעה עכשיו ולא עוד 48 שעות".
"למנות עכשיו שר משפטים קבוע זה עניין מלאכותי", טען נתניהו, "עדיף ששר משפטים קבוע ימונה על ידי הממשלה הבאה שתוקם. זה המקסימום". עם זאת, ראש הממשלה אמר כי "אם בית המשפט יחייב אותנו להחליט - מיד נחזור ונתכנס. אני מנסה למנוע התנגשות מיותרת".
"אפשר למנות שר משפטים", אמר נתניהו לגנץ, "יש לנו סימני שאלה האם המשרד הזה עדיין בחזקתכם לפי ההסכם. אתם רוצים את הלחץ של בג"ץ כדי להכריע בנושא שר המשפטים". גנץ השיב: "אתה משחק משחקים. לא ברור לי למה. לא משנה אם יעברו עוד 48 שעות - אני נשאר המועמד של כחול לבן לתיק המשפטים".
גנץ דרש למנות אותו שוב לתפקיד והטיח בנתניהו: "בהסכם הקואליציוני נקבע שתפקיד שר המשפטים יהיה בגוש כחול לבן. משרד המשפטים הוא משרד חיוני, וזה שהוא מתפקד כבר חודש ללא שר זו תקלה. אתה נושא באחריות ולא תהיה החלטה אחרת מבחינתי. כל דבר אחר זה היתממות פוליטית. אם אתה רוצה - נשב ונדבר, אבל עמדתי לא תשתנה".
נתניהו והשר אמיר אוחנה טענו בדיון שאין מחויבות להעניק לכחול לבן את תפקיד שר המשפטים בגלל שההסכם עם הליכוד כבר לא תקף לטענתם. "כותרת ההסכם הקואליציוני היא 'לכנסת ה-23'", אמר אוחנה, "הכנסת עברה מן העולם וגם ההסכם עבר מן העולם. דרך המלך היא לאפשר העברת סמכות לשר אחר בסוגיה הזו".
נתניהו אמר לשרי כחול לבן: "אני לא מוכן לקבל הטפות מוסר על מינוי שר משפטים לצרכים חיוניים. אם במשך שבועות לא יכולתי להביא תוספת חיסונים לצרכים הרבה יותר רציניים וקריטיים בגלל שהחזקתם את נושא מינוי שר המשפטים, אז אני מבקש להפסיק את ההטפות האלה. אתם טוענים שיש לכם חזקה על התפקיד הזה, אפשר להתווכח על זה".
ישיבה יצרית במיוחד
הישיבה היתה יצרית במיוחד. במהלך עימות מילולי בין השרות מירי רגב ופנינה תמנו-שטה איים מזכיר הממשלה צחי ברוורמן שהוא יעביר אותן למצב "השתק". לעומת זאת, השר אלי כהן מהליכוד חשב שהוא נמצא במצב השתק אך המיקרופון שלו היה פתוח והשרים שמעו אותו אומר: "נתניהו סתם יזרוק שם של מועמד כדי למרוח זמן. חבל על הזמן של כולנו".
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אמר בדיון שאם לא תתקבל החלטה על מינוי שר משפטים הדבר עלול להוביל "להוצאת צו מוחלט שזה דבר בלתי סביר בצורה קיצונית". הוא סיפק בדיון דוגמה לבעייתיות של המצב ואמר שעצורים לא מחוסנים, חלקם חולי קורונה, מובאים להארכות מעצר בבתי המשפט בגלל שאין שר משפטים שיחתום על השתתפותם דרך הזום כפי שהיה עד כה: "בגלל היקף ההתחסנות הנמוך בקרב העצורים, בעיקר אלה שמגיעים ממזרח ירושלים, יש סיכון של התפרצות תחלואה אם ימשיכו להוביל אותם לבית המשפט".
השר דודי אמסלם מהליכוד אמר: "בוא נמתין שבועיים עד שתקום ממשלה". השרה אורית פרקש-הכהן מכחול לבן צעקה עליו בתגובה: "אתם לא עושים טובה לאף אחד, יש בממשלה הזו ליקוי מאורות, זה שר משפטים, זה לא עוד שר, אתם מפרים את ההסכם".
השרה תמנו-שטה דחתה את הטענה שיש להמתין לממשלה הבאה על מנת למנות שר משפטים: "מי אמר שתוקם ממשלה ולא נלך לבחירות חמישיות? אז לא יהיה שר משפטים? זה אחד משומרי הסף כנבחר ציבור. כל יום שאין פה שר משפטים זה לרמוס את זכויות האזרח במדינת ישראל. תראו לי מדינה אחרת שזה קורה בה? אתם עושים צחוק מהאזרחים ולא משנה איזה טיעון תביאו".
השרה פרקש-הכהן שאלה את מנדלבליט: "איך יתכן שנתניהו מנהל את הדיון, איך זה תקף מול הסכם ניגוד העניינים? הדיון הזה הוא שפל מאז הקמת הממשלה". היועמ"ש הגיב כי נתניהו לא נמצא בניגוד עניינים בנושא הזה.
תיק המשפטים לא אויש מתחילת אפריל
בג"ץ החליט שלשום להותיר לממשלה את האפשרות למנות שר משפטים עד היום. במסגרת הדיון בעתירה שהוגשה בנושא, הציעו הנשיאה אסתר חיות, השופט ניל הנדל והשופט עוזי פוגלמן פשרה לפי ימונה שר משפטים תוך 48 שעות. ראש הממשלה נתניהו סירב להתחייב למנות שר משפטים אך הודיע כי יהיה מוכן לקיים דיון בנושא היום.
בינואר השנה, נזכיר, התפטר אבי ניסנקורן מהתפקיד ומאז לא מינתה הממשלה שר קבוע בגלל המחלוקת בין כחול לבן לליכוד. למעשה, תיק המשפטים לא מאויש מתחילת אפריל, לאחר שגנץ סיים את תקופת שלושת החודשים כממלא מקום. כך גם לגבי שאר התיקים שאותם עזבו שרים לפני הבחירות האחרונות במשרד התקשורת, המדע והטכנולוגיה, משאבי המים והשכלה גבוהה ושיוויון חברתי. הפשרה של בג"ץ התייחסה גם למשרדים אלה, שאותם הציעה הנשיאה חיות לאייש בדיון הממשלה שיתקיים בשבוע הבא.
"אנחנו רוצים שהממשלה תבצע את ההחלטות שלה בעצמה", אמרה חיות, "אם נצטרך להידרש לנושא - פנו לכם את היומן ביום שלישי. אם לא תהיה החלטה - נצטרך להתכנס. אנו נותנים תוקף של החלטה לקיום דיון עד יום שלישי לפני הצהריים. אם זה לא יסתייע בממשלה - נצטרך לשבת על המדוכה".
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כתב בתשובת המדינה לעתירה, שאותה הגישה התנועה לאיכות השלטון, כי "אי-מינוי שרים קבועים ובפרט שר משפטים מביא לפגיעה קשה בתפקוד הממשלה". הוא הוסיף כי אי המינוי לאורך זמן עלול להיחשב "התנהלות בלתי סבירה באופן קיצוני, כך שתקום חובה משפטית לאייש משרות אלו".