סגור

הממונה על העבודה: "העיר החרדית בנגב תהפוך לכיס עוני"

תאיר איפרגן, הסמכות המקצועית הבכירה בממשלה לענייני עבודה במשרד הכלכלה, מזהירה שהקמת העיר כסיף היא מהלך שלילי לחרדים, לנגב ולמשק. לדבריה, התוכנית להביא למקום תעשייה עתירת ידע תישאר "אות מתה", והיא "תסליל את התושבים למשרות בפריון נמוך"

מנכ"לית זרוע העבודה במשרד הכלכלה, תאיר איפרגן, יוצאת בהתקפה חריפה ביותר על התוכנית של שר השיכון זאב אלקין להקמת העיר החרדית כסיף בנגב. היא מזהירה מ"יצירת כיס עוני מועט תעסוקה" וקובעת ש"זהו פתרון בעל השלכות שליליות משמעותיות וניכרות לחברה החרדית, לנגב ולמשק כולו".


לדבריה, התוכנית "תסליל את תושבי העיר כסיף למשרות בפריון נמוך בענפי החינוך, שירותי הדת, רווחה ומסחר, היא מנציחה טעויות שנעשו בעבר בערים חרדיות אחרות כגון מודיעין עילית וביתר עילית, הסובלות משיעורי עוני גבוהים, שיעורי תעסוקה נמוכים וקושי ביצירת שינוי". היא מזהירה שהכוונה לבנות שם אזור תעשייה עתירת ידע צפויה להפוך ל"אות מתה".

2 צפייה בגלריה
בקעת הנגב ערד
בקעת הנגב ערד
בקעת הנגב, ערד
(צילום: החברה להגנת הטבע)

איפרגן היא הסמכות המקצועית העליונה האחראית להעלאת שיעור התעסוקה בישראל ולהגשמת יעדי התעסוקה של הממשלה לגבי אוכלוסיות יעד דוגמת החרדים. כלומר המכתב הוא בעצם אמירה שהתוכנית מחבלת בעבודתה. איפרגן כותבת את הדברים במכתב לשורת מנכ"לים של משרדים ממשלתיים המעורבים בדיונים על הקמת כסיף, ובהם מנכ"ל משרד השיכון אביעד פרידמן. בעקבות המסמך הצביעה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ביום שני שעבר בממשלה נגד הקמת כסיף.
הממשלה אישרה ביום שני שעבר את תוכנית השר אלקין להקמת עיר חרדית בשם כסיף באזור צומת תל ערד בנגב. בעיר מתוכננות יותר מ-20 אלף דירות, והאוכלוסייה תמנה 100-125 אלף איש. הכוונה היא להציע פתרון למצוקת הדיור החרדית תוך יצירת מאחז יהודי בלב הפזורה הבדואית. הפיתוי לחרדים הוא דירות מאוד זולות. המפלגות החרדיות מתנגדות לתוכנית בחריפות, ודורשות לאמץ את הפתרון שהציע שר הפנים לשעבר אריה דרעי לבנות עיר חרדית ממערב לקריית גת.

כסיף
מיקום: צומת תל ערד בנגב
שטח: 7000 דונם
ייעוד: אוכלוסייה חרדית
יחידות דיור: יותר מ-20 אלף
אוכלוסייה צפויה: 100-125 אלף איש
מטרות עיקריות: מאחז יהודי בפזורה הבדואית, פתרון למצוקת הדיור החרדי

איפרגן כותבת ש"התגברות על החסמים התעסוקתיים באוכלוסייה החרדית דורשת יצירת היצע משרות מקצועי, עתיר פריון. היצע זה להבנתנו לא קיים כיום בעיר כסיף או באזור נגיש דיו, והתוכנית שהוצגה לנו לא פירטה כיצד יטופל הפער". לדבריה, "על פי התוכנית התעסוקתית שהוצגה לנו, שיעור המועסקים החזוי בעיר צפוי להגיע ל-70%, אך כ-40% מהם יועסקו בענף החינוך ו-19% מהם בשירותים מקומיים כגון שירותי דת. עולה תמונה של תעסוקה בפריון נמוך".

2 צפייה בגלריה
תאיר איפרגן מנכ"לית זרוע העבודה
תאיר איפרגן מנכ"לית זרוע העבודה
תאיר איפרגן, מנכ"לית זרוע העבודה
(צילום: אור פרבוזניק)

היא מזהירה שהתוכנית חוזרת על טעויות שנעשו בהקמת הערים החרדיות מודיעין עילית וביתר עילית, שתיהן מהיישובים העניים במדינה. איפרגן דוחה כבלתי ריאליים את הדיבורים על הבאת תעשייה עתירת ידע לעיר. לדבריה, "ברור כי ללא תקציבים ניכרים ארוכי טווח תישאר השאיפה ליצירת אזור תעשייה עתירת ידע כאות מתה".

"פתרון בעל השלכות שליליות"

התוכנית מדברת על כך ש-24% מהתושבים יועסקו באזורי תעשייה ביישובים אחרים באזור. לדברי איפרגן, "הציבור החרדי ממעט לנסוע לאזורים מרוחקים ממקום המגורים, בייחוד נשים. כסיף עתידה להיבנות במנותק מאזורי העסוקה הגדולים וללא נגישות תחבורתית מספקת". איפרגן מציינת שהעמדה שלה אומצה בעבר בדו"ח של משרד השיכון שקבע כי "קיים ספק רב באשר להתאמת היישוב לאוכלוסייה חרדית... הפתרון נוגד את החלטות הממשלה הקודמות בדבר עידוד תעסוקה לחרדים".
"אני מבקשת להתריע", כותבת איפרגן, "כי להקמת העיר כסיף עשויות להיות השלכות ארוכות טווח ומשמעותיות על המגזר החרדי, הן בעיר כסיף והן מחוצה לה. איננו עיוורים לקשיים שמציב שיעור הגידול הניכר במגזר החרדי. עם זאת, זהו פתרון בעל השלכות שליליות משמעותיות וניכרות לחברה החרדית, לנגב ולמשק כולו".
ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "המשרד משקיע משאבים ומאמצים רבים במתן פתרונות דיור לאוכלוסייה החרדית הסובלת ממצוקת דיור, והעיר כסיף היא פתרון נחוץ ביותר. העיר כסיף תציע פתרון שיספק את המספר הרב ביותר של יחידות דיור. התוכנית לבניית העיר תוכננה ופותחה בליווי ובהתייעצות עם גורמים ובעלי מקצוע בקרב החברה החרדית. במקביל מקודמים פתרונות נוספים על ידי המשרד דוגמת שכונת הר יונה בנוף הגליל, שערי עכו, בית שמש, רכסים ועוד".
במשרד טוענים כי העיר החדשה תצטרך עובדי שירות, חינוך ודת ככל עיר אחרת, "ואין בכך הסללה למשרות בפריון נמוך". בעיר מתוכננים שטחי תעסוקה ומסחר נרחבים בהיקף של כ-520,000 מ"ר וכן מרכז רפואי ואזור מדע, הייטק וביוטכנולוגיה. "העיר תוקם במטרופולין באר שבע ובסמיכות לעיר ערד, בדומה למוקד התעסוקה שמהווה מטרופולין תל אביב עבור הערים הסמוכות".
שרת הכלכלה ארנה ברביבאי אמרה בתגובה: "נכון למצוא פתרונות דיור לאוכלוסייה החרדית, בוודאי בהתייחס לגידול הדמוגרפי בשנים הקרובות, אך כל פתרון דיור חייב להיות מלווה בפתרון תעסוקתי המאפשר לגברים ונשים מהמגזר החרדי להתפרנס בכבוד. בשל כך התוכנית להקמת העיר כסיף אינה שלמה כל עוד לא הוצג המודל הכלכלי, ולא ניתנו תשובות מספקות לגבי אופק התעסוקה באזור, שגם כך מאתגר תעסוקתית".