סגור

סוף לתכנון העיר החרדית בקרית גת: פורסם מכרז לבניית 2,000 דירות לכלל הציבור

שרת הפנים איילת שקד, שר הבינוי והשכיון זאב אלקין ושר האוצר אביגדור ליברמן החליטו לחזור לחלופת העיר כסיף שליד היישוב הבדואי כסייפה והורו לשווק את השכונה שממערב לקרית גת לציבור הכללי. התוכנית שאושרה בסוף 2016 מאפשרת בניית 10,000 דירות על 4,500 דונם ממערב לכביש 40 ואינה מותאמת לציבור החרדי

מתקרב הרגע שבו ההחלטה על ביטולה של השכונה החרדית במערב קרית גת יהפוך לעובדה בשטח. רשות מקרקעי ישראל פרסמה היום מודעה ראשונה ובה היא מזמינה יזמים להגיש הצעות לרכישת זכויות לבניית כ-2,000 דירות בקרית גת מערב.
התוכנית התקפה שאושרה בסוף 2016 מאפשרת בניית 10,000 דירות על 4,500 דונם ממערב לכביש 40 ואינה מותאמת לציבור החרדי. כך למשל הבניינים בה גבוהים וחלקם מתנשא ל-14 קומות בעוד שיש פסקי הלכה שמאפשרים להתגורר בבניינים בני עד 7 קומות. כמו כן כמות מוסדות הציבור קטנה ביחס לצורכי הציבור החרדי, להם דרושים מספר כפול של כיתות בגלל הפרדה מגדרית, בתי כנסת, מקוואות ועוד.

1 צפייה בגלריה
קריית גת מבט מלמעלה
קריית גת מבט מלמעלה
קריית גת מבט מלמעלה
(צילום: ויקיפדיה)

הממשלה מתקשה לספק מענה למצוקת הדיור של הציבור החרדי. דו"ח שפרסם משרד השיכון ב-2016 המליץ על הקמת שכונות חרדיות בערים מעורבות. אבל רוב ראשי הרשויות מסרבים לקלוט קבוצה גדולה של חרדים, ולכן שכונות כאלה לא קמו.
ב-2007 הוחלט להקים את העיר כסיף ליד הישוב הבדואי כסייפה, כ-30 דקות נסיעה מזרחית מבאר שבע. העיר הזו יועדה לחרדים. אבל ראשי הציבור החרדיים התנגדו לכך, בגלל מיקומה המרוחק. ב-2017 פורסם כי שר הפנים דאז אריה דרעי סיכם עם כחלון כי תוכנית קרית גת מערב תהפוך לעיר חרדית. ב-2020 שר הבינוי באותה עת יעקב ליצמן הורה להקפיא את הכנת תוכנית העיר כסיף ולקדם את קרית גת מערב.
אבל בשבוע שעבר נודע כי השרים איילת שקד (פנים), זאב אלקין (בינוי), ואביגדור ליברמן (אוצר) החליטו לחזור לחלופת כסיף והורו לשווק את השכונה שממערב לקרית גת לציבור הכללי. ההחלטה על כך התקבלה משום שהתוכנית זמינה לשיווק, ועל רקע עליית מחירי הדירות השרים לא רצו לחכות עד שתאושר תוכנית חדשה המותאמת לחרדים.
בצנרת התכנונית מקודמת תוכנית נוספת, אשר מגדילה את תוכנית קרית גת מערב לכיוון מערב ובה על פי הערכות פוטנציאל לבניית 30 אלף דירות. בשלב זה נבחנת האפשרות כי זו תהיה עיר או שכונה חרדית.
עם שיווק 2000 הדירות בשכונה החדשה רשות מקרקעי ישראל מתקרבת לשיא השיווקים בשנה אחת שנרשם בתקופת כחלון, 70 אלף דירות. כמו כן, לאור עליית מחירי הקרקעות והצמיחה במספר השיווקים, במיוחד באזורי הביקוש, היא צפויה לרשום גם שיא בשורת ההכנסות.