סגור
גיוס חרדים לשכת גיוס ירושלים 27.3.24 2
חרדים בכניסה ללשכת הגיוס בירושלים (צילום: רפי קוץ)

לקראת הדיון בבג"ץ: הממשלה תדון בשבוע הבא בחוק ההשתמטות

מטרת הדיון היא לאותת לבג"ץ כי בכוונת הממשלה לקדם חוק חדש, בתקווה שהדבר ימנע ממנו לקבל החלטה לגייס את תלמידי הישיבות בדיון בעתירה נגד הפטור מגיוס שיתקיים ביוני. לפי ההצעה המסתמנת, ייקבע יעד גיוס של 25% מהאברכים בשנתון, והיעד יגדל בעוד 25% שנה לאחר מכן. אולם, בדיקת העמידה ביעדים תבוצע רק ב-2026-2027, מה שעשוי להופך אותם ללא רלוונטיים

הממשלה תדון ביום רביעי הקרוב בנוסח חדש של "חוק ההשתמטות", שאותו מגבש מזכיר הממשלה יוסי פוקס. בכך מבקשת הממשלה לאותת לבג"ץ כי בכוונתה לקדם חוק חדש, וזאת במסגרת תשובתה לבג"ץ שאמורה להימסר עד 20 במאי בעתירה נגד הפטור מגיוס לתלמידי הישיבות.
בדיונים שנערכו באחרונה הוצע לקבוע יעדי גיוס של 25% (כ-3,250) ממספר האברכים בשנתון הגיוס (בדומה ליעד הגיוס מ-2016) כאשר היעד הזה יגדל ב-25% בשנה שלאחר מכן. לפי ההצעה המסתמנת, בדיקת מימוש יעדי הגיוס תבוצע רק ב-2027-2026, מה שעשוי להפוך אותם ללא רלוונטיים. השאלה היא האם הממשלה היא שתקבע את יעדי הגיוס, אותם תוכל לשנות בהינף יד, או שהם ייקבעו בחקיקה ראשית בכנסת.
בממשלה מקווים כי הודעתה לבג"ץ על כוונתה לחוקק את החוק החדש בכנס הקיץ של החורף שייפתח ב-19 במאי תמנע מבג"ץ, בדיון שיקיים בעתירה שהגישה עמותת "אחים לנשק" נגד הפטור מגיוס, לקבל החלטה לגייס את החרדים. בג"ץ יתכנס לדיון בעניין ב-2 ביוני.
לאחרונה הממשלה אישרה החלטה לפיה יש להמשיך באי גיוס החרדים לצה"ל ובהמשך תקצוב תלמידי הישיבות, וזאת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה. החלטת הממשלה באה לנוכח סירובה אז של מיארה לאשר לממשלה ייצוג פרטי כל עוד לא קבעה את עמדתה. לאחר קבלתה של החלטת הממשלה, אישרה לה בהרב מיארה ייעוץ משפטי חיצוני. היום הודיע משרד רה"מ כי מי שייצג את הממשלה בעתירות בעניין חוק ההשתמטות והתמיכות באברכים הוא עו"ד דורון טאובמן ממשרד כספי ושות'.