סגור
הפגנה נגד גיוס תלמידי ישיבות
הפגנה נגד גיוס תלמידי ישיבות (צילום: יובל חן)

היועמ"שית דוחה את בקשת הממשלה לייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס: "קודם תציגו עמדה"

מזכיר הממשלה יוסי פוקס ביקש ייצוג נפרד בעתירות נגד הפטור מגיוס לחרדים בטענה כי "אין כל אפשרות לגשר על הפער המהותי שבין עמדת היועמ"שית לעמדת הממשלה". המשנה ליועמ"שית, גיל לימון, השיב לו בתגובה בשמה: "לא ברור ביחס לאיזו עמדה מבוקש ייצוג נפרד, וממילא לא ברור על סמך מה כתבת כי 'אין כל אפשרות לגשר על הפער המהותי'"

היועצת המשפטית לממשלה דחתה, לפחות זמנית, את בקשת מזכיר הממשלה יוסי פוקס לייצוג נפרד לממשלה בנושא גיוס בחורי הישיבות. המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גיל לימון, כתב לפוקס כי "קודם לבקשה לייצוג נפרד בנושא הגיוס, על ממשלת ישראל להציג עמדה שבכוונתה להציג בפני בית המשפט העליון בתשובה לעתירות".
מזכיר הממשלה יוסי פוקס ביקש בראשית השבוע מלימון לאשר לממשלה ייצוג נפרד בדיון בבג"ץ על העתירות שהוגשו נגד הפטור מגיוס לחרדים. לטענת פוקס, "אין כל אפשרות לגשר על הפער המהותי שבין עמדת היועצת המשפטית לממשלה לעמדת הממשלה הן בסוגיית הגיוס והן בסוגיית התמיכות, וראוי כי בסוגיה ציבורית כה מרחיקת לכת בעיצומה של מלחמה יאושר ייעוץ משפטי נפרד לממשלה בעתירות אלו". בין היתר טוען פוקס שעמדת היועמ"שית שלפיה על מערכת הביטחון לפעול כבר כעת לגיוס תלמידי הישיבות ולהציג בבג"ץ כיצד פעלה "אינה עולה בקנה אחד עם החלטות בג"ץ ומאיינת מכל תוכן את הדיון שנקבע בהרכב מורחב של תשעה שופטים".
לימון כתב לפוקס בתגובה כי "מתן אישור לממשלה או לחבריה לייצוג משפטי נפרד הוא חריג. כאשר מדובר בייצוג נפרד של הממשלה, כפי שביקשת, בעניין הנוגע בחוקיות עבודתם של משרדי ממשלה מסוימים, ניתן לבחון את האפשרות לעשות כן רק לאחר שקיימת עמדה מסוימת של ממשלת ישראל, והיועצת המשפטית לממשלה בחנה עמדה זו ומצאה כי אין בידה להגן עליה מבחינה משפטית. בנקודת הזמן הנוכחית, טרם הוצגה בפנינו עמדה ממשלתית ביחס לסעדים המבוקשים בעתירות שבנדון".
עוד ציין לימון כי "היועצים המשפטיים של משרדי הביטחון והחינוך לא מסרו לנו כי קיימת עמדה של השרים המופקדים על העניין, אשר תוקפה על ידי הממשלה. לפיכך ,לא ברור ביחס לאיזו עמדה ממשלתית מבוקש מתן אישור לייצוג נפרד, וממילא לא ברור על סמך מה כתבת כי 'אין כל אפשרות לגשר על הפער המהותי'".
לימון כותב אמנם כי "הייעוץ המשפטי לממשלה יעשה כל שניתן כדי לסייע לממשלה להעמיד הצעת חוק ממשלתית לעניין גיוס בני הציבור החרדי". עם זאת, הוא מסייג את דבריו באומרו שזו צריכה להיות "הצעה שתעמוד באמות המידה החוקתיות". להצעה כזו, שמבטיחה שוויון, המפלגות החרדיות צפויות לסרב. לדבריו, בניגוד לטענת פוקס, "המצב המשפטי בעת הזו ברור: אין מקור סמכות למתן פטור גורף של תלמידי ישיבות מגיוס לשירות צבאי. על מערכת הביטחון לפעול לגיוסם לשירות צבאי על פי דין. כמו כן, על המדינה להציג בפני בית המשפט עד ליום 30.4.2024 כיצד היא פועלת ליישום המצב המשפטי המתואר". הוא קובע ש"התפיסה העולה ממכתבך שבסמך, לפיה הממשלה יכולה בינתיים להימנע מגיוס בני ישיבות, למרות שאין מקור נורמטיבי לכך, אינה מעוגנת ביסוד משפטי".