שתי נחיתות בשעה, באור יום בלבד: טיסות החילוץ מתוכננות להתחיל מחר
לאחר קבלת כל האישורים, חברות התעופה הישראליות יחלו להשיב ארצה אזרחים השוהים בחו"ל. מחר צפויות 21 טיסות, כאשר אייר חיפה תוציא 9, אל על 6, וישראייר וארקיע 3 כל אחת
לאחר קבלת כל האישורים ולמרות החשש בעקבות הירי הבוקר, מחר (ד') צפויות להמריא 21 טיסות שיחלצו ישראלים שנתקעו בחו"ל לאחר סגירת השמיים בתחילת מבצע "עם כלביא".
על פי המתווה שהוחלט על ידי משרד התחבורה, רשות שדות התעופה האזרחית ופיקוד העורף, מחר צפויים לשוב לישראל כ-4,200 נוסעים. התוכנית היא שינתחו עד שתי טיסות בשעה, בשעות אור יום בלבד. בשלב זה מתוכננות שש טיסות של אל על מלרנקה, אתונה, רומא, מילאנו ופריז, שלוש טיסות של ישראייר מלרנקה, ורנה ואתונה, שלוש של ארקיע מיוון, לרנקה ומונטונגרו, ותשע טיסות של אייר חיפה, כולן מלרנקה. למעט אייר חיפה שנוחתת בשדה התעופה בחיפה, שאר החברות ינחתו בנתב"ג. הנוסעים לא יאספו בעצמם את המזוודות, כדי למנוע עומס בשדה, והן ימתינו להם ביציאה.
על פי הודעות החברות, הטיסות כבר מלאות והנוסעים יקבלו הודעה עם מלוא הפרטים. בשלב זה לא נרכשו כרטיסים, כיוון שהחברות מחזירות קודם כל את לקוחותיהן, אלו שממילא מחזיקים שובר לטיסה חזור שבוטלה. לאחר מכן הצפי הוא שמחירי הטיסות יהיו יקרים מבשגרה. מנכ"ל ארקיע, עוז ברלוביץ, העריך כי החברה תמכור כרטיסים ב-500 דולר, כאשר לטענת חברות התעופה עלויות טיסות החילוץ יקרות יותר כיוון שהמטוסים חוזרים לחו"ל ריקים וגם עלויות האבטחה מייקרות את הסכום.
באופן מפתיע, דווקא חברת התעופה הקטנה ביותר בישראל, אייר חיפה, עומדת להוציא מחר הכי הרבה טיסות לחילוץ ישראלים - כאמור תשע טיסות לעומת שש של אל על. לשם השוואה, בימי שגרה אייר חיפה מוציאה ביום ארבע טיסות בינלאומיות ואחת לאילת, בעוד שאל על מוציאה בין 70 ל-100 טיסות בינלאומיות. עם זאת, מארקיע נמסר כי החברה ערוכה לפעול בכל חלון זמן שגורמי הביטחון יאשרו לה, כולל בשישי ובשבת וממשיכה לבחון יחד עם הרשויות אפשרות להרחבת מבצע החילוץ.
מנו ספנות ובנק לאומי ישיטו ישראלים ארצה
במקביל, מנו ספנות נערכת להוציא שתי הפלגות חילוץ על גבי האונייה "גולדן איריס". ההפלגה הראשונה תצא ביום חמישי (19 ביוני) מנמל לימסול ותגיע ביום שישי בבוקר לנמל אשדוד. השנייה תצא ביום שבת (21 ביוני) בצהריים ותגיע ביום ראשון. ההפלגות יימשכו כ-15 שעות, והנוסעים יועברו ברכבות מהנמל למוקדים אחרים, כדי למנוע עומסים.
לפי החברה, מחירי הכרטיסים נעים בין 400 ל-650 יורו, בין היתר בשל עלויות אבטחה ותשלומים לגופי ביקורת הגבול. טרם הוחלט אם יתווספו הפלגות נוספות בהמשך. עם תחילת ההרשמה להפלגות החילוץ של מנו ספנות, קרס אתר החברה. רשימת הנוסעים של ההפלגות שצפויות לחלץ בין 1,700 ל 1,900 ישראלים כבר כמעט סגורות.
גם בנק לאומי יוציא אוניית חילוץ מקפריסין, אותה חכר ממנו ספנות. האונייה תצא מנמל לימסול ביום שני (23 ביוני), ותוכל להחזיר איתה לישראל כ-1,500 איש. ההרשמה להפלגה תהיה פתוחה לכלל הישראלים בתשלום מסובסד, כאשר ללקוחות לאומי תינתן הנחה גדולה יותר. ללקוחות לאומי כרטיס יעלה 300 יורו, ולמי שאינו לקוח הבנק ההפלגה תעלה 600 יורו. לדברי בנק לאומי, העלות עבורם היא של כ-1,230 יורו לנוסע. ישראלים השוהים בחו״ל ומעוניינים להירשם יוכלו לעשות זאת החל ממחר בשעה 16:00 באתר הבנק.
אנשי רפואה שוב ארצה על אוניית מכולות של צים
בתוך כך, חברת צים מוסרת כי מאות אנשי צוות רפואי ששהו בחו"ל ערב התקיפה באיראן ולא יכלו לחזור לישראל, שבו הערב על סיפון אוניית מכולות של החברה. "היום בשעות הבוקר המאוחרות יצאה אוניית מכולות של צים מנמל לימסול בקפריסין בדרכה ארצה. על סיפונה נמצאים מאות אנשי צוות רפואיים מבתי החולים שיבא-תל השומר, איכילוב ורמב״ם. "אנשי הצוות הרפואי שהו בחו”ל במסגרת השתלמויות מקצועיות וכנסים רפואיים, ובשל סגירת השמיים בישראל נמנעה מהם האפשרות לשוב לארץ. בתי החולים פעלו בשיתוף פעולה עם הנהלת חברת צים על מנת לארגן את חזרתם במהירות ובבטחה.
"לצד הצוותים הרפואיים חוזרת לארץ גם קבוצה של מטופלים מסדנת “גל” – מועדון שיקומי-חברתי לפצועי צה”ל ונפגעי תגובת קרב (PTSD) המופעל על ידי המרכז הרפואי שיבא ומשרד הביטחון, במסגרת אגף השיקום. בעקבות פניה לחברת צים, הוחלט על השבתם של הצוותים בדרך המהירה ביותר בנסיבות לישראל. האונייה מגיעה לארץ הלילה. עם הגעתם, ישובו אנשי הצוות הרפואי לשורות הסד״כ הפועל בבתי החולים מסביב לשעון".