סגור
פנאי דגים
דגים (צילום: יובל חן)

למרות ההבטחה הפומבית: המכס על דגים טרם בוטל

חצי שנה אחרי הכרזתו של שר האוצר אביגדור ליברמן ושל שרת הכלכלה אורנה ברביבאי - אין שינוי בגובה המכסים על מאות מוצרים ממגוון רחב של סוגי דגים. האוצר: "אנחנו מנסים להגיע להבנות עם מגדלי הדגים"

לפני חצי שנה בדיוק, כשהתעוררה מחאה ציבורית על יוקר המחיה, כינסו שר האוצר אביגדור ליברמן, ראש הממשלה דאז נפתלי בנט ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי מסיבת עיתונאים שפרטיה נשמרו בחשאיות כדי לשמור על המתח ועל העניין הציבורי. אלא שאחת ההבטחות המרכזיות שהוכרזה באותה מסיבת עיתונאים טרם מומשה.
בתוכנית בפברואר הציג ליברמן הבטחה להפחתת מכסים על מגוון של מוצרי מזון במחיר של אובדן הכנסות למדינה בהיקף של 260 מיליון שקל בשנה. מתוך סכום זה 142 מיליון שקל מגיעים ממכסים על דגים ושימורי טונה המיובאים לישראל. על פי התוכנית, מדובר בהפחתת מכסים על מאות מוצרים ממגוון רחב של סוגי דגים ופירות ים.
חודש לאחר הצהרת השרים פורסם הצו להערות הציבור, אך אף שעברו מאז חודשים רבים, השרים מתמהמהים לחתום על הצו. במשרד האוצר ובמשרד החקלאות מסבירים כי העיכוב נובע מניסיון להגיע להסכמות עם המגדלים השונים על פיצויים. אלא שמדובר בהסבר חלקי למדי שכן במהלך תקופת זמן זו הצליחו השרים להגיע להסכמות בסוגיות מורכבות בהרבה, כמו שוק הביצים, ענף החלב ושוק הצומח. תהליך השימוע הפורמלי הסתיים כבר לפני ארבעה חודשים והחתימה מתעכבת.
החתימה על צווי מכס נמצאת בסמכות שר האוצר. ליברמן אף עשה שימוש בסמכות זו לפני שהגיע להסכמות עם החקלאים, אך בכל הנוגע לסוגיית הדגים בוחר ליברמן לא להשתמש בסמכותו זו למרות התחייבותו הפומבית.
מגדלי הדגים מתנגדים לביטול המכס על הדגים שאותם הם מייצרים. כך, לדוגמה, מגדלי דג הפורל, המצויים בשלושה אתרים בצפון (דפנה, דן, חוות שיאון), שיגרו מכתב לשר החקלאות ולשרת הכלכלה ובו הם מתריעים כי הורדת המכס תביא לירידת מחירים ותגרור ירידה בהכנסותיהן של חוות הדגים שבהן מועסקים 50 עובדים והן משפיעות על פרנסתן של כ־1,000 משפחות.
לדברי מגדלי הפורל, החיסכון הצפוי למשפחה בישראל כתוצאה מהורדת המכס הוא 1.3 שקלים בשנה בלבד.
התנגדות נוספת לביטול המכס על הדגים מגיעה מכיוונה של החברה להגנת הטבע. במכתב ששיגרה החברה לשרים היא טוענת כי הפחתת המכס עשויה להביא לפגיעה בבריכות המים המלאכותיות. בריכות אלה מהוות כיום תחליף למקווי המים ההיסטוריים שנהרסו.
לדברי החברה להגנת הטבע, במקווי המים המלאכותיים ישנם עופות המצויים בסכנת הכחדה עולמית דוגמת ברווז צחראש לבן, ברווז משויש וברווז צולל ביצות.
במשרד האוצר הגיבו לטענה שלפיה הם מתמהמהים עם ביטול המכס, ושלחו הבטחה מרומזת לגבי העתיד: "משרד האוצר משלים את הליך השימוע מול מגדלי הדגים, תוך תמיכה מקצועית, כדי לנסות להגיע להבנות. ישנה כוונה לחתום על הצווים בזמן הקרוב".