סגור
חיילים צה"ל גבול לבנון 13.2.24 מלחמת עזה 3
לוחמים בגבול לבנון. אנשי המבקר קיימו שיחות עם תורמים (צילום: דובר צה"ל)

בלעדי
המבקר בודק את חוסרי הציוד בצה"ל, הצבא לא משתף פעולה

אנגלמן בודק את פערי הציוד שהתגלו במלחמה והובילו לוחמים רבים לפנות לגיוס תרומות. ל"כלכליסט" נודע כי אנשי המבקר פנו גם לגורמים רשמיים בצה"ל במסגרת הבדיקה, ולטענתם לא זכו לשיתוף פעולה. בצה"ל מכחישים

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בודק את פערי הציוד ללוחמים שהתגלו במהלך מלחמת חרבות ברזל, כך נודע ל"כלכליסט". במסגרת הבדיקה נבחנים הפערים בציוד שהובילו לוחמים רבים, ובהם גם קצינים, לפנות לגיוס תרומות על מנת להשלים ציוד, כמו גם ניסיונות צה"ל ומשרד הביטחון להתמודד עם התופעה ולאסדר אותה. כמו כן, הבדיקה בוחנת גם את הליכי הרכש שנעשו במשרד הביטחון.
במסגרת הבדיקה ערך המבקר אנגלמן סיורים בבסיסים ומוצבים בצפון הארץ, ואנשי המבקר קיימו שיחות עם תורמים ועם אנשי משרד הביטחון. ל"כלכליסט" נודע כי אנשי המבקר פנו גם לגורמים רשמיים בצה"ל במסגרת הבדיקה, ולטענתם לא זכו לשיתוף פעולה. בכיר במשרד מבקר המדינה ששוחח עם "כלכליסט" אמר כי אין בכוונת אנשי המבקר לבחון כעת היבטים מבצעיים הקשורים למלחמה, וכי לא ניתן לעשות ביקורת מבלי לדבר עם האנשים המעורבים.
1 צפייה בגלריה
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן 27.12.23
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן 27.12.23
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן
(צילום: דוברות מבקר המדינה)
במשרד מבקר המדינה מתכוונים לבצע כעת ביקורת על גופים צה"ליים דוגמת אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ופיקוד העורף, אך אין כוונה בשלב זה לפנות ישירות למפקדים והלוחמים הנמצאים בחזית.
כזכור, בין הרמטכ"ל למבקר המדינה התגלעו חילוקי דעות בנוגע לכוונת האחרון לבצע ביקורת על תפקוד צה"ל במהלך ולפני מלחמת חרבות ברזל וה־7 באוקטובר. בחודש שעבר פנה הרמטכ"ל הלוי למבקר אנגלמן בדרישה לדחות את הביקורת כל עוד "התותחים רועמים". אנגלמן השיב לו כי "אין להסתפק בכך שצה"ל יתחקר את עצמו" ו"שכולם נתונים לביקורת על הכשלים — גם רה"מ". על רקע המתיחות בין הצדדים נפגשו השניים לפני כשבוע בקריה, אך ניכר כי עדיין קיים חוסר נכונות מצד צה"ל לתחקור חיצוני מצד המבקר. ייתכן כי ההתנגדות של צה"ל לתחקור של המבקר נובעת מחשש שביקורת זו תטיל את מרב האחריות למחדל על הצבא ולא על הדרג המדיני.
תגובת דובר צה״ל: "צה"ל פועל בהתאם לחוק, משתף פעולה באופן מלא עם מבקר המדינה ועם כל גוף בדיקה חיצוני וממלא את חובותיו להעברת מידע כנדרש לפי הדין".