סגור
מלחמת עזה מלחמה חיילים צה"ל ב קיבוץ בארי 11.10.23
חיילי צה"ל בקיבוץ בארי (צילום: Alexi J. Rosenfeld/Getty Images)

אחרי שטענו שאין מחסור בציוד לחימה, בצה"ל מודים: "יש פערים"

בתחילת המלחמה אמרו בצה"ל כי לא קיים מחסור בציוד; אך גורם צבאי אמר לכלכליסט כי אכן יש חוסר, שנובע בעיקר מהיענות גבוהה של חיילי מילואים להתגייס בצו 8: "משרד הביטחון פתח ברכש נרחב של אלפי אפודים קרמיים"; אתמול נחת בישראל מטוס עם 17 אלף לוחות קרמיים

שבוע וחצי מתחילת המלחמה בעזה, בעוד צה"ל בעיצומן של הכנות לקראת כניסה קרקעית בכוחות גדולים לרצועה, נמשך זרם חזק של תלונות ודיווחים מצד לוחמים בשטח על מחסור בציוד בסיסי שאמור לשמש אותם בלחימה. ניתוח הדיווחים על חסר בציוד שהצטברו במוקד שצה"ל הקים לשם כך בימים האחרונים מעלה כי רובם מתמקדים במחסור באפודים קרמיים.
בצה"ל, שהגיבו בתחילת המלחמה לתלונות הרבות על מחסור בציוד כי לא קיים מחסור כזה, לא מפרטים את היקף הדיווחים שהגיעו אל המוקד שהקים על חוסרים. עם זאת, גורם צבאי אמר ל"כלכליסט" כי "ניכר שבימים האחרונים קצב התלונות הולך ויורד. אנחנו מנהלים מעקב אחר כל תלונה שמתקבלת עד שהיא מקבלת מענה ופתרון".
הגורם הוסיף כי רוב מקרי המחסור בציוד ללוחמים נובע מהיענות גבוהה, באופן חריג, של חיילי מילואים שגויסו בצו 8, ובחלק מהיחידות שיעור ההתייצבות עמד על כ-130%-140%: "יש פערים ויהיו פערים, וצה"ל מטפל בהם ועושה מהלכים אדירים כדי לסגור אותם. בימים האחרונים מינהל הרכש של משרד הביטחון פתח ברכש נרחב של אלפי אפודים קרמיים לשימוש החיילים", אמר.
הוא הוסיף כי בחלק מהמקרים שבהם התקבלו דיווחים של חיילים על מחסור בציוד התברר כי מצוי ברשותם ציוד תקני וטוב לצרכי הלחימה אך אלה ביקשו ציוד חדיש יותר, כמו קסדות טקטיות: "רוב הקסדות שנופקו לחיילים נרכשו במהלך 15 השנים האחרונות והן טובות ללחימה בדיוק כמו קסדות טקטיות ומספקות את אותה רמת הגנה", אמר הגורם. עם זאת, שר הביטחון לשעבר ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שביקר אתמול (ב') בחלק מיישובי עוטף עזה שנחרבו בהתקפה של חמאס ונפגש עם חיילים, טען לאחר הביקור כי מצא בחלק מהמקרים כי לוחמים קיבלו קסדות מתקופת מלחמת יום הכיפורים.
דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי התייחס הבוקר לבעיית המחסור בציוד ואמר כי אתמול נחת בישראל מטוס שהוביל לארץ כ-17 אלף לוחות קרמיים, באופן שמבטא את המהלכים הנרחבים של הצבא לסגירה מהירה של הפערים: "לא הכל יהיה מושלם, אבל אנחנו לומדים את המצב באופן מהיר תוך כדי לחימה ומיישמים".
ל"כלכליסט" נודע כי ברקע המחסור בציוד, ימים אחדים לאחר פרוץ המלחמה משרד הביטחון עשה פנייה בהולה למשרד ההגנה האמריקאי בבקשה שיסייע לו באספקת רחפנים מסוגים שונים לשימוש יחידות צה"ל, וזאת במטרה לשפר את יכולות הפעולה שלהם בלחימה במתארי הקרב שאיתם יצטרכו להתמודד בשלב הקרקעי של המלחמה.
בתוך כך, המאמץ של ארגונים אזרחיים ושל יחידים לסייע לצה"ל לסגור פערים בציוד לחימה נמשך. ניסים הדס, לשעבר מנכ"ל החברה הבת של התעשייה האווירית אלתא מערכות שהיה מעורב בעבר בפיתוח המכ"ם של כיפת ברזל ופתח ביוזמה עצמאית לגיוס תרומות לרכש ציוד לחימה בסיסי לחיילים, אמר כי "אני בקשר עם מספר יחידות, כולל יחידות מובחרות, שאין להן ציוד תקני, ולבי נשבר".
במשרד הביטחון הזהירו כי עשרות משלוחים של אפודים קרמיים ולוחות מיגון קרמיים שהובאו לישראל כתרומה התגלו בניסויי ירי שביצע המשרד יחד עם צה"ל טרם מסירתם לחיילים בשטח כפגומים ומסכנים את חיי החיילים. בנוסף, קסדות ואביזרים נוספים ללחימה שנתרמו לצה"ל נמצאו כלא עונים על דרישות הצבא.