סגור
מימין  משה גפני ו בצלאל סמוטריץ' שר ה אוצר
מימין משה גפני ובצלאל סמוטריץ' שר האוצר. התקציב הופך ל"בן ערובה" (צילום: רפי קוץ אלכס קולומויסקי)

עם האוכל בא התיאבון: גפני רוצה להכניס את הכספים הקואליציוניים לבסיס תקציב 2024

לאחר הקיצוץ המופחת בכספים הקואליציוניים, יו"ר ועדת הכספים החליט למנוע זאת בשנה הבאה באמצעות הכנסתם לבסיס התקציב. הוא מאיים לא לאשר את התקציב ובכך להפכו ל"בן ערובה". עד שלא יאושר - צפוי קיצוץ של עשרות מיליארדי שקלים בתקציבי משרדי הממשלה

לאחר הקיצוץ המופחת בכספים הקואליציוניים: יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הודיע בצהריים (ב') לנציגי משרד האוצר כי בתקציב המדינה לשנת 2024 הוא לא יאפשר את קיומם של כספים אלו והם יוכנסו לבסיס התקציב. לדבריו, "אני אומר לנציגי האוצר: לא יהיה יותר כספים קואליציוניים, כסף שלא יהיה בבסיס התקציב לא יעבור פה בוועדה. אני דורש שזה יהיה כבר מהתקציב הקרוב של 2024". הוא מאיים לא לאשר תקציב זה אם דרישתו לא תיענה.
גפני תובע למעשה שכל הכספים הקואליציוניים מעתה ואילך, ובהם סכום של 8 מיליארד שקל שמתוקצבים בתקציב המדינה לשנת 2024, יוכנסו למסגרת התקציב.
לשאלות חברי כנסת במהלך דיון בוועדה לגבי הסטת הכספים הקואליציוניים לצרכי הלחימה כפי שמתבקש, ציין הממונה על התקציבים באוצר, יוגב גרדוס, "אני שם בצד את ההגדרה של כספים קואליציוניים, יש פה הרבה פרשנויות, הקו שלנו היה שכל מה שעדיין לא קרה, ולא תומך במלחמה אמור להיות מיועד למלחמה ותמיכה במפונים".
נציגת הכלכלן הראשי באוצר טטיאנה סלובודנציקי אמרה כי "ההמלצות שלנו היו שכל מה שאפשר לעשות מתוך התקציב יש להסיט לכיוון סעיפי הלחימה". כזכור, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' סירב לקבל את ההמלצות של שני האגפים המקצועיים באוצר בעניין.
נזכיר כי רה"מ בנימין נתניהו וסמוטריץ' הפחיתו את הקיצוץ בכספים הקואליציוניים לשנת 2023 מ-1.6 מיליארד שקל ל-900 מיליון שקל, אבל גפני לא מסתפק בכך.
גפני יודע שראשי האוצר נערכים לקיצוץ של עשרות מיליארדים בתקציב השנה הבאה, והקרב על הקיצוץ בכספים הקואליציוניים ב-2024 יהיה גדול פי כמה ממה שקרה השנה.
אם תביעתו תתקבל, אזי המשמעות לכך היא כפולה: האחת - המפלגות החרדיות, יהדות התורה וש"ס והדתיות לאומיות כמו הציונות הדתית ועוצמה יהודית וכן ח"כים מהליכוד לא יצטרכו לרוץ מדי שנה אחר שר האוצר כדי לקבל כספים קואליציוניים (כתנאי לתמיכתם בתקציב) כי אלה יהיו כבר בבסיס התקציב. לכל היותר הם יתבעו משר האוצר להגדיל את היקפם. השנייה, ברגע שהכספים נכנסים לבסיס התקציב אזי יחול עליהם גידול אוטומטי משנה לשנה בלי שמישהו יצטרך לדרוש זאת.
איומו של גפני שלא לאשר את תקציב 2024 אם הכספים הקואליציוניים לא יוכנסו לבסיס התקציב הופך את התקציב כולו ל"בן ערובה". כיו"ר ועדת הכספים הוא יכול לעכב, לשנות את הצעת התקציב שתגיש לו הממשלה ל-2024 כנראה באמצע ינואר 2024.
ככל שהכנסת תתעכב באישור תקציב המדינה לשנת 2024 משרדי הממשלה יספגו קיצוץ עמוק (בהיעדר תקציב מעודכן לשנה הבאה), ולא יהיה ניתן להעביר כסף לעורף, לשיקום ולמלחמה.
השאלה כיצד ינהג נתניהו. רה"מ תלוי בגפני ובמפלגות החרדיות יהדות התורה, ש"ס, וכן בעוצמה יהודית והציונות הדתית לצורך השגת הרוב בכנסת (לאחר פרישת המחנה הממלכתי). נתניהו עצמו התבטא לפני מספר שבועות באומרו שהוא לא מעוניין לפרום את בלוק ה-64.
משרדי הממשלה יסבלו מקיצוץ חד בתקציביהם בשל האיחור בהעברת התקציב
בתוך כך, ב-1 בינואר 2024 יספגו משרדי הממשלה קיצוץ חד בהיקף כולל של עשרות מיליארדי שקלים. המשמעות היא שבחודש הבא יתקשו המשרדים לבצע הוצאות קיימות, ולחתום על התקשרויות חדשות. הם יוכלו לצאת מה"חנק" הזה רק בתחילת פברואר 2024 לאחר אישור התקציב לשנה הבאה. הסיבה: ועדת הכספים לא תאשר עד למועד זה את תקציב המדינה המעודכן לשנת 2024, וחוק יסוד: משק המדינה קובע "מנגנון התכנסות" אוטומטי שפירושו קיצוץ גבוה בתקציב ההוצאות במקרה שוועדת הכספים לא מאשרת את התקציב המעודכן.
אלא שהאוצר צפוי להציג רק באמצע ינואר, כלומר עוד חודש וחצי, את תקציב המדינה החדש לשנת 2024. הכנסת צפויה לאשרו בקריאה השנייה והשלישית רק בסוף ינואר-תחילת פברואר. עד לאישורו של התקציב לשנה הבאה בקריאה השלישית יחול על כל משרדי הממשלה קיצוץ גבוה. עם זאת, במקרים חריגים ניתן להעביר כספים לצרכים דחופים באישור החשכ"ל על סמך התקציב החדש, לאחר אישורו בממשלה. חוק יסוד: משק המדינה חייב את הממשלה להגיש לכנסת עד ה-1 בנובמבר 2023 תקציב התאמות (בין התקציב המקורי שאושר במאי 2023 לתקציב בפועל בעקבות הוצאות המלחמה, השיקום והעורף).
אלא ששר האוצר הגיש לכנסת הצעת חוק לדחיית מועד ההגשה של "תקציב ההתאמות" עד לאמצע דצמבר 2023. ועדת הכספים מעכבת את אישורה של הצעת החוק הזו בשל חילוקי דעות עם האוצר על עדכון תקציב 2023. היום תועלה לדיון הצעת חוק חדשה לתקציב 2023. הצעת החוק תגיע להצבעה בקריאה הראשונה מחר ותאושר בקריאה השנייה והשלישית רק בעוד מספר שבועות. גרדוס הודיע אתמול לחברי הוועדה, בדיון שקיימו בהצעת החוק (לדחיית מועדי הגשת תקציב ההתאמות) כי לאחר אישור תקציב 2023 יגיש האוצר תקציב חדש לשנת 2024.
לעניין הטענות לגבי אי פרסום דו"ח ההתאמות (המכונה גם "דו"ח ההפרשים") כפי שקובע החוק, אמר סמוטריץ', כי "אני וכל אנשי המשרד עושים ימים כלילות 7 ימים בשבוע כדי לנהל את המלחמה, ואולי לא התפננו לבירוקרטיות, בזה השקענו את כל זמננו, ואני מודע שהיינו לא בסדר, אבל אני מעדיף להיות לא בסדר כדי לתת מתווה הכי גדול לעסקים מקום המדינה, ולדאוג לדרום ולצפון, הציבור ישפוט אם היינו בסדר או לא היינו בסדר. האחריות של כולנו בבית הזה היא להעביר את התקציב הכי מהר שאפשר, כדי שיהיה אפשר להעביר את השימושים למלחמה". חברי כנסת השיבו: "לא התקציב הזה".