סגור
Dun's 100

סיקור עבירות צווארון לבן - האמנם טובת הציבור?

לצד הפגיעה בזכות לפרטיות של נבחרי ציבור הנחקרים בעבירות צווארון לבן, גם האינטרס הציבורי עלול להיפגע בשם "זכות הציבור לדעת"

ההגדרה הקלאסית אשר הייתה נהוגה בעבר לעבירות צווארון לבן היא "עבירה של אדם מכובד בעל מעמד חברתי גבוה במהלך עיסוקו המקצועי". בימינו, לא קיימת הגדרה משפטית אחידה לעבירות מסוג זה, אלא קיימת הגדרה המורכבת מקווים משותפים המאפיינים עבירות צווארון לבן, לרבות מאפיין כלכלי המשותף לרוב העבירות מסוג זה.
רבים מהחשודים והנאשמים בעבירות צווארון לבן הם נבחרי ציבור ועובדי ציבור בכירים וידועים, שעצם מעורבותם, ולו לכאורה, בעבירות שחיתות פליליות, בעלות מרכיב כלכלי, מעוררת עניין ציבורי רב, ומקבלת במה רחבה בשיח התקשורתי.
יוצא אפוא, כי ההסכמה להיות איש ציבור, כוללת, באופן אינהרנטי, הסכמה, מודעת או שלא, להיות חשופים יותר לביקורת ציבורית, לצד הציפיה שקיימת, לפחות בקרב חלקים מהציבור, לעמידה באמות מוסר גבוהות יותר, מאשר מאלו שאינם נבחרים.
אלא שנשאלת השאלה, האם הערך של זכות הציבור לדעת, חשובה יותר מזכותו של נבחר הציבור לפרטיות וזכותו למשפט צדק הוגן, מבלי שכבר נשפט קודם לכן בכיכר העיר, ומהו באמת האינטרס הציבורי, בתרחישים בהם גם אמון הציבור במערכות המשפט והאכיפה, עלול להיפגע, לאור פרסומים אשר מדמים לעיתים צל הרים להרים.
1 צפייה בגלריה
טליה גרידיש משרד עורכי דין
טליה גרידיש משרד עורכי דין
עו"ד טליה גרידיש
(צילום: מרווה הרוש)

לאחרונה נחשפנו כולנו לפרשת NSO שעסקה בהאזנות סתר אותן המשטרה, ביצעה או לא ביצעה, באמצעות רוגלות, שהוחדרו, לכאורה, לטלפונים של בכירים במשרדי הממשלה. בעוד הפרטים עדיין מתבררים, תשומת ליבו של הציבור עברה כבר למחוזות אחרים, אולם יש יסוד סביר להניח, שבטווח של חודשים, ובוודאי שנים, יישאר בקרב הציבור זיכרון מעומעם של מעורבות המשטרה בפרשת האזנות סתר, גם אם העניין יסתיים בלא כלום.
כלומר, מהרגע שהמידע על חקירה או בדיקה בעניין נבחר ציבור כלשהו שוחרר לציבור, לאיש כבר אין שליטה על התגלגלותו של הסיפור וההשלכות בקרב אמון הציבור אגב התגלגלות זו. וכאן חשוב לזכור שמעבר לפגיעה במעורבים הישירים, טמון גם פוטנציאל לנזק מערכתי רחב, לחוסנן של מערכות החוק האכיפה.
ולכן, אני קוראת לגורמי האכיפה, לנהוג באחריות יתרה, וכל עוד לכל הפחות, החקירה בראשיתה , לשמור על פרטיה בדיסקרטיות הראויה.
עו"ד טליה גרידיש – עבירות צווארון לבן ומשפט פלילי, טליה גרידיש משרד עורכי דין