סגור
בחירות 2022 גג עמוד דסקטופ

בחירות 2022
הוזלת מוצרי הטואלטיקה עלולה להיתקע

רפורמת התמרוקים אמורה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2023 ולהסיר חסמים רגולטוריים, להגביר את התחרות עם יבואנים חדשים שייכנסו, ובכך להוריד את יוקר המחיה. ההערכות הן כי משרד הבריאות יבוא ברגע האחרון לבקש דחייה בטענה כי טרם הספיק להיערך לרפורמה, מה שעשוי להעמיד אותה בסכנה

רפורמת התמרוקים אמורה להיכנס לתוקף ב־1 בינואר 2023 לאחר שוועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את פרק התמרוקים מתוך רפורמת היבוא בהצעת חוק ההסדרים. הרפורמה אמורה להסיר חסמים רגולטוריים, להגביר את התחרות עם יבואנים חדשים שייכנסו, ובכך להוריד את יוקר המחיה. על פי הרפורמה המוצעת, ייפתח מסלול נוסף ליבואנים כך שלא יצטרכו רישיון שיווק מוקדם לכל מוצר, ויוכלו להסתפק בהצהרה למשרד הבריאות על המוצר ובטיחותו.
מה שאושר זה יבוא במסלול מקל ויבוא מקביל של 15 סוגי תמרוקים בלבד מתוך כלל שוק התמרוקים. אבל עיקר הרפורמה הוא ביטול אגרות הרישוי לכל מוצר שדורש כיום משרד הבריאות מהיבואנים, הליך שעולה ליבואן כסף רב ומעכב את כניסת המוצרים, עד כדי כך שלעיתים מוצרים מקבלים אישור לאחר חצי שנה והקולקציה כבר לא רלבנטית לעונה. הרפורמה צפויה היתה לחסוך כ-650 מיליון שקל בשנה למשק. בין המוצרים הנכללים ברפורמה: אפטרשייב, דאודורנט, פודרה, לק לציפורניים, שמפו, מרכך, סבון גוף וקרם גוף.
החוק מאפשר לשר הבריאות לבקש מוועדת הבריאות דחייה אחת של עד תשעה חודשים, בכניסתה לתוקף של הרפורמה, כך שהיא תיכנס לתוקף עד ספטמבר 2023, אך משרד הבריאות טרם מימש זכות זו.
בנוסף נקבע כי במהלך חודש מאי 2022 משרדי הבריאות והאוצר יגישו דיווח לועדת הכלכלה לגבי הערכות של המשרד בראשותו של השר ניצן הורוביץ לכניסה לתוקף של הרפורמה בינואר הקרוב, וזאת עד שמשרד הבריאות יגיש את התקנות לרפורמה. אלא שחודש מאי חלף ועדכון לא התקבל משר הבריאות או משר האוצר. יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון שיגר מכתבי תזכורת לשני השרים שמזכירים כי על משרד הבריאות לדווח כיצד הוא נערך לכניסת הרפורמה. עד היום לא הגיב משרד הבריאות או משרד האוצר למכתב מוועדת הכלכלה.
טרם פיזור הכנסת התכוונה ועדת הכלכלה לזמן דיון ברפורמת התמרוקים אך הוא כבר לא יתקיים כנראה. ועדות הכנסת ממשיכות לדון בנושאים שעל סדר היום אך הבחירות הקרבות גורמות לכך שהוועדות יתמקדו בדברים דחופים ובעלי סיכוי לעבור בקלות, ולא בהקלה על יבואנים שצפויה לפגוע בכוחו של משרד הבריאות.
אתמול שלח יו"ר חטיבת התמרוקים באיגוד לשכות המסחר ראובן בילט מכתב ליו"ר ועדת הכלכלה וביקש לכנס ישיבה של הוועדה ולהורות למשרד הבריאות להגיש לאישור את התקנות והעדכונים הנדרשים ממנו.
ההערכות הן כי משרד הבריאות יבוא ברגע האחרון לבקש דחייה מוועדת הבריאות בטענה כי טרם הספיק להיערך לרפורמה. כעת נותר לחכות ולראות כיצד יפעל.