סגור
מלון ישרוטל גנים ים המלח
מלון ישרוטל גנים ים המלח (צילום: עמית גירון)

מרחיקים מבקרים: בתיירות חוששים מההפיכה המשטרית

הדו"חות של ישרוטל ומלונות דן מתייחסים להליכי החקיקה של הממשלה כגורם סיכון. ישרוטל: "אם השינויים יאושרו בנוסחם הנוכחי עשויה להיות לכך השפעה על היקף הביקושים, בעיקר מצד תיירים מחו"ל, וכפועל יוצא השפעה שלילית על החברה"

בישרוטל ובמלונות דן סבורים כי ההפיכה המשטרית שהממשלה מתכננת מהווה גורם סיכון משמעותי לפעילותן. שתי רשתות המלון, כל אחת בנפרד, כתבו בדו"חות הכספיים השנתיים שלהן כי מדיניות הממשלה בכל הקשור לשינויים מהותיים במערכת המשפט עלולה להוביל ל"השפעה מהותית לרעה על הסביבה הכלכלית" ול"השפעה שלילית על היקף הביקושים מצד תיירים מחו"ל". אזהרות אלו מופיעות על רקע תקופה טובה של הרשתות, שכן שתיהן סיימו את שנת 2022 עם רווחים משמעותיים.
למרות האזהרות מצד שתי רשתות המלונות מהגדולות בישראל, במשרד התיירות ובהתאחדות המלונות לא קיימו דיונים פנימיים על ההשלכות הכלכליות של הליכי החקיקה של הממשלה.
בדו"ח של מלונות דן מתייחסת החברה ל"מדיניות הממשלה" בתור גורם מאקרו־כלכלי אשר עשוי להשפיע באופן מהותי על פעילות החברה בישראל, וזאת בסמוך לסיכונים אפשריים כמו הידרדרות המצב הביטחוני והחמרת האינפלציה. בדו"ח נכתב כי "במהלך חודש ינואר 2023 החלה הממשלה בביצוע שינויים מהותיים במערכת המשפט אשר חלקם אף עברו אישור בקריאה ראשונה בכנסת. לשינויים האמורים עשויה להיות השפעה מהותית לרעה על הסביבה הכלכלית שבה פועלת החברה, ובכלל זאת על עלות מקורות הגיוס ודירוג האשראי של המשק הישראלי. נכון למועד הדו"ח, טרם ניתן להעריך את היקף השפעת האמור לעיל, בין היתר לאור אי־הוודאות לגבי השלמת הליך החקיקה ונוסחו הסופי כפי שיאושר בכנסת אם בכלל".
דברים דומים נכתבו בדו"ח של חברת ישרוטל. תחת הכותרת "הרפורמה במערכת המשפט" נכתב כי "בחודשים האחרונים ממשלת ישראל מקדמת שינויים משמעותיים במערכת המשפט הישראלית. על רקע האמור, מוסדות פיננסיים, גופים עסקיים ואנשים פרטיים הן בישראל והן מחוצה לה מביעים חששותיהם ביחס להשפעות קצרות ורחוקות הטווח של המהלך באם ייושם באופן מלא או חלקי. היה ושינויים אלו יאושרו בנוסחם הנוכחי, החברה מעריכה כי עשויה להיות לכך השפעה, בין היתר, על היקף הביקושים, בעיקר מצד תיירים מחו"ל, וכפועל יוצא השפעה שלילית על היקף הפעילות של החברה ותוצאותיה הכספיות". בישרוטל הדגישו כי לא מדובר בתמיכה בצד פוליטי כזה או אחר: "האמור לעיל אינו ולא נועד להתפרש כנקיטת עמדה מצד החברה".

1 צפייה בגלריה
מימין ליאור רביב ו שלומי טחן
מימין ליאור רביב ו שלומי טחן
מימין: מנכ"ל ישרוטל ליאור רביב ומנכ"ל מלונות דן שלומי טחן
(צילומים: אביגיל עוזי זוהר שטרית)

מלונות פתאל שגם היא פרסמה השבוע את תוצאותיה לשנת 2022 לא התייחסה לחקיקה המשפטית בדו"ח. עם זאת, יש לציין שבניגוד לישרוטל ומלונות דן רוב הפעילות העסקית של פתאל מתרחשת באירופה. גם באל על התייחסו להליכי החקיקה בדו"ח הכספי, אך בצורה יותר עמומה, ושם נכתב כי "על רקע הרפורמה המשפטית המוצעת והמחאה הציבורית, לא ניתן להעריך האם וכיצד ישפיעו המחלוקות שהתעוררו בארץ בשבועות האחרונים על מצבה הכלכלי של החברה והיקף פעילותה".
ישרוטל ומלונות דן סיימו את שנת 2022 עם רווחים משמעותיים. ישרוטל רשמה רווח נקי של 254 מיליון שקל, בדומה לרווח של שנת 2021, ואילו מלונות דן הזניקה את רווחיה ל־102 מיליון שקל, זינוק של מאות אחוזים לעומת השנה הקודמת. שתי רשתות המלונות מתבססות על תיירות פנים, ולכן הן לא נפגעו משמעותית מכך שהתיירות הנכנסת לישראל עוד לא שבה לעצמה.
הכנסות ישרוטל בשנת 2022 עמדו על 1.87 מיליארד שקל, וזאת לעומת הכנסות של 1.6 מיליארד שקל בשנת 2021. עלות ההכנסות (הוצאות תפעוליות) עמדו על 1.29 מיליארד שקל בשנת 2022, וזאת לעומת עלות הכנסות של 1.05 מיליארד שקל. העלייה בהכנסות ובעלות ההכנסות מיוחסת לגידול בפעילות עקב פתיחה של מלונות חדשים וחזרת התיירות הנכנסת. הרווח התפעולי של החברה הצטמצם, כאשר בשנת 2022 הוא עמד על 355 מיליון שקל לעומת 366 מיליון שקל בשנת 2021. בחברה תולים זאת בעליית מחירי התשומות, זאת אומרת באינפלציה ובעליית הריבית. הרווח הנקי של החברה לשנת 2022 עמד 254 מיליון שקל לעומת רווח נקי של 252 מיליון שקל בשנת 2021.
הכנסות מלונות דן עמדו בשנת 2022 על 1.4 מיליארד שקל לעומת הכנסות של 971 מיליון שקל בשנת 2021. עלות ההכנסות (הוצאות תפעוליות) עמדה בשנת 2022 על 990 מיליון שקל וזאת לעומת עלות הכנסות של 728 מיליון שקל בשנת 2021. הרווח התפעולי גדל ב־255%, כאשר בשנת 2022 הוא עמד על 185 מיליון שקל ובשנת 2021 הוא עמד על 52 מיליון שקל. הרווח הנקי עמד על 102 מיליון שקל בשנת 2022 לעומת רווח של 17 מיליון שקל בשנת 2021 - זינוק של 500%.
ליאור רביב, מנכ"ל ישרוטל, לקח הביתה 9.1 מיליון שקל בשכר ובבונוסים על שנת 2022. לעומתו, מנכ"ל מלונות דן שלומי טחן לקח הביתה "רק" 2.2 מיליון שקל על הפעילות בשנת 2022.