סגור
משה גפני יו"ר ועדת הכספים ויו"ר יהדות התורה
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (צילום: עמית שאבי)

ההתעקשות על הכספים הקואליציוניים תוקעת מאות מיליוני שקלים לשיקום יישובי העוטף

ועדת הכספים אישרה 470 מיליון שקל לפעילות של מנהלת תקומה, אך לא תוכל לממש אותם לפני שתאשר את העברת הכספים להקמתה, שתקועה בוועדה מאחר שהיא אמורה להיות ממומנת בחלקה מהכספים הקואליציוניים. בנוסף ממשיכה הוועדה לעכב יותר ממיליארד שקל לפינוי תושבים בצפון ובדרום

ועדת הכספים אישרה הבוקר (ד') העברת 470 מיליון שקל לפעילותה של מנהלת תקומה לשיקום יישובי עוטף עזה. אולם, נציג אגף התקציבים באוצר הודיע כי לא ניתן לממש את הכסף לפעילות המנהלת כל עוד הוועדה לא תאשר פנייה קודמת להעברת 274 מיליון שקל, חלקם מיועדים להקמת המנהלת, שתמומן מקיצוץ בכספים הקואליציוניים.
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, דרש ממשרד האוצר למשוך את הפנייה התקועה ולפצל אותה כך שתכלול פנייה אחת של 100 מיליון שקל להקצאת תקציבים להקמת מנהלת תקומה ופנייה נוספת להעברת 174 מיליון שקל מהכספים הקואליציוניים לצורך מענה ראשוני לרשויות המקומיות. כך למעשה יוכל גפני להעביר את הכסף להקמת המנהלת ממקור תקציבי אחר שאינו הכספים הקואליציוניים.
הכסף בבקשה שנמשכה מיועד בין היתר לתקציב השוטף של הרשויות המקומיות בדרום (25 מיליון שקל), לרשויות המקומיות המפונות בגבול הצפון (35 מיליון שקל), רכישת ציוד חירום לרשויות (5 מיליון שקל), תמיכה בעמותות הפועלות בתחום הטיפול בחללים (5 מיליון שקל) ומימון הוצאות החירום השוטפות לרשויות (70 מיליון שקל).
הפנייה אמורה להיות ממומנת בין היתר מקיצוץ של 7 מיליון שקל במשרד לנושאים אסטרטגיים, קיצוץ של 2 מיליון שקל במשרד ההסברה, 40.9 מיליון שקל מהחינוך הדתי והחרדי ו-26.2 מיליון שקל מהתרבות היהודית והמוסדות התורניים.
בתחילת השבוע דווח בכלכליסט כי מנהלת תקומה תקבל השנה רק 52% מהסכום הראשוני שהובטח לה. בנוסף ל-100 מיליון השקלים שתקועים בוועדת הכספים להקמת המנהלת, היא הייתה אמורה לקבל עוד 900 מיליון שקל, שהיום כאמור אושרו 470 מיליון שקל מתוכם. את 430 מיליון השקלים הנוספים היא תקבל ב-2024. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בחר לעכב כמחצית מהתשלום משום שאינו רוצה לפתוח עתה את ההסכמים הקואליציוניים, דבר שייצור מחלוקות עם שותפיו הפוליטיים.
מרכז האופזיציה בוועדה, ח"כ ולדימיר בליאק, אמר כי "הפנייה הזו להעברת 274 מיליון שקל תקועה בוועדת הכספים כיוון שמקור הכספים הוא בין היתר בכספים הקואליציוניים. התוצאה היא שישראל נמצאת במלחמה 40 ימים ו-744 מיליון שקל לשיקום ישובי העוטף תקועים בגלל משחקים פוליטיים".
עוד אישרה הוועדה הבוקר העברת 2 מיליארד שקל למערכת הביטחון. בנוסף אושרה העברת עודף תקציבי של 214 מיליון שקל בתקציב משרד רה"מ משנת 2022 לשנת 2023. בדיון התברר כי 30 מיליון שקל מהעודף התקציבי נובעים מהקפאתו של פרויקט שיפוץ מעון רה"מ ברחוב בלפור ב-2022, שבה כיהן יאיר לפיד כרה"מ. בקרוב יגיש משרד רה"מ פנייה לוועדת הכספים להסיט תקציבים מעודפי התקציב של המשרד ומפעולות נוספות לצרכי הלחימה והשיקום.
הוועדה לא אישרה גם היום העברה של יותר ממיליארד שקל לפינוי אוכלוסיה בעקבות המלחמה. הפנייה התקציבית הזו הוקפאה כבר לפני שבועיים על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שמבקש למצוא לה מקורות תקציביים אחרים, מאחר שכחצי מהסכום אמור להיות ממומן מקיצוץ התקציבים הקואליציוניים.
הכסף מיועד לפינוי תושבים בדרום ובצפון למלונות (500 מיליון שקל), תשלום למלונות (328 מיליון שקל) ותשלום מענקים לאנשים שהתפנו עצמאית (250 מיליון שקל). בין היתר, ההעברה אמורה להיות ממומנת מקיצוץ בתקציבי החינוך לגיל הרך (111 מיליון שקל), החינוך הדתי והחרדי (145 מיליון שקל) והמוסדות התורניים והתרבות היהודית (93.3 מיליון שקל).