סגור
שר החינוך יואב קיש
יואב קיש. מנסה להשתלט על המל”ג (צילום: שלו שלום)

תקציב 2024
חששות בהשכלה הגבוהה: סמוטריץ' וקיש מנסים להשתלט על 13.5 מיליארד שקל

שרי האוצר והחינוך החליפו את הקיצוץ ב־200 מיליון שקל להשכלה הגבוהה ברעיון מסוכן יותר: מינוי ועדה לבדיקת מודל התקצוב שלה. ההפיכה המשטרית עדיין כאן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החינוך יואב קיש אומנם ביטלו את רעיון העוועים לקצץ 200 מיליון שקל בתקציבי ההשכלה הגבוהה, אבל הם החליפו אותו ביוזמה חמורה בהרבה: הקמת ועדה בין־משרדית שתבדוק את כל מודל התקצוב של המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג). את הוועדה ימנו הם עצמם: קיש לא מפסיק לנסות להשתלט על המל”ג, וסמוטריץ' הביע בעבר רצון לקצץ חצי מתקציב המועצה.
במערכת ההשכלה הגבוהה לא מגיבים בינתיים משום שלאף אחד אין מושג מה בדיוק מתוכנן, אך בכיר במערכת אמר ש"מדובר במהלך מסוכן מאין כמוהו, שעלול לאפשר לשרים להשתלט על 13.5 מיליארד שקל של המערכת ולנטרל למעשה את הוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת) של המועצה, שאמורה להוות חיץ בין הפוליטיקה לאקדמיה, גם בחלוקת התקציבים".
שר החינוך הוא יו"ר המל"ג אבל ההשפעה שלו על חלוקת תקציבי ההשכלה הגבוהה מוגבלת. מי שמחלקת את התקציבים היא ות"ת, זה הופך את יו"ר ות"ת לאיש החזק ביותר במערכת ההשכלה הגבוהה. המודל הזה הוא הביטוי העמוק ביותר של עקרון החופש האקדמי הקבוע בחוק ההשכלה הגבוהה משום שהוא מונע שימוש בתקציבים לפוליטיזציה של המחקר.
יו"ר ות"ת הנוכחי פרופ' יוסי מקורי הוא מינוי של השרה הקודמת יפעת שאשא ביטון. מאז מינוי קיש מקורי מתחמק כמעט מכל עימות איתו. קיש ניסה להשתלט על התפקיד השני הבכיר במועצה, סגן יו"ר המל"ג, שהוא היו"ר בפועל. הוא ייעד לתפקיד את פרופ' דודי שוורץ מהקריה האקדמית אונו, אלא שהמינוי של איש מכללה פרטית עורר התנגדות רבה וסוכל במל"ג. עכשיו נראה שקיש וסמוטריץ' פותחים במסלול השתלטות חדש.
את החששות ביטא בעבר יו"ר האקדמיה הלאומית למדעים פרופ' דוד הראל. הוא אמר בריאיון ל"כלכליסט” כי "יש התבטאויות מאוד מפחידות של שר האוצר שבתקציב 2024 יחתכו בחצי את תקציבי ההשכלה הגבוהה. אני יודע שבחלקן אלו אמירות פוליטיות בשביל הבייס אבל אני לא יכול להגיד שזה לא מדיר שינה מעיניי: האפשרות שהאנשים שמחליטים לאן ילכו הכספים יעשו נזק נוסף, ואולי בלתי הפיך, ליכולת המדעית והטכנולוגית של המדינה". הוא הזהיר גם ש"יכול להיות שיהיה ניסיון להשתלט על ות”ת”.
קיש הסביר שמדובר במודל תקצוב שלא נבדק 50 שנה, אלא שחשוב לזכור שלא מדובר בממשלה לגיטימית שזכתה עכשיו בבחירות ובאה לעשות רפורמות בהתאם להבטחותיה. מדובר בממשלת מחדל שממשיכה לשלוט רק מכוח תוצאות המחדל, אין לה מינימום של לגיטימיות לערוך רפורמות. בוודאי שלא ליזום רפורמות נוסח ההפיכה המשטרית, שהיא מהגורמים שהמיטו עלינו את האסון הנורא.