סגור
מנכ"ל החינוך העצמאי אליעזר סורוצקין
מנכ"ל החינוך העצמאי אליעזר סורוצקין (צילום: ויקיפדיה)

בלעדי
חשבת החינוך העצמאי בעדות בבית המשפט: "האוצר יכסה כל סכום שייפסק נגד הרשת"

בדיון בתביעה נגד רשת החינוך של אגודת ישראל העידה החשבת מטעם האוצר: "אין לי בקרה על המשכורות". נגד הרשת הוגשו תביעות ב־674 מיליון שקל

"האוצר ישלם כל סכום שייפסק בתביעה נגד רשת החינוך העצמאי של אגודת ישראל". כך אמרה חשבת האוצר של הרשת שושי שוורץ בעדות בתביעה ייצוגית. זאת, אף על פי שהרשת היא שהפרה את חוקי העבודה והאוצר טוען שהעביר לה כספים לתשלום מלא. עוד העידה החשבת כי אין לה כל בקרה על חריגות בתשלום משכורות פרטניות. כל זאת, אף על פי שהאוצר מממן את הרשת בעלות של יותר מ־2 מיליארד שקל בשנה.
בשנים האחרונות נשבר האיסור החברתי בציבור החרדי על הגשת תביעות בנושאי שכר לבתי המשפט של המדינה והוגשו כ־20 תביעות ייצוגיות נגד רשתות חינוך חרדיות, מהן שמונה נגד החינוך העצמאי שמוערכות בהיקף כולל של כ־674 מיליון שקל. התביעה שבמסגרתה העידה שוורץ היא אחת מארבע תביעות שעוסקות בתשלום שכר ל־3,000 מורות כאילו הן עובדות שעתיות. הדיון נערך בתביעה שהגישו עורכי הדין ענת שני ופיני קלמן על אי־תשלום עבור קרן השתלמות ותוספת מעונות (תוספת שכר למורות שיש להן ילדים קטנים) והיא מוערכת ב־151 מיליון שקל.
שוורץ העידה בתחילת החודש בדיון שנערך בבית המשפט האזורי לעבודה בתל אביב וההקלטה שלו לצורך פרוטוקול נחשפת כעת. היא הודתה שהיא "מאשרת את השכר באופן גורף" ולא בודקת את המשכורות. אחד הטיעונים העיקריים של החינוך העצמאי להצדקת אי־הסדרים הקשים הוא שהכל מאושר על ידי החשבת אבל שוורץ אמרה בבית המשפט: "אין מנגנוני בקרה טרם תשלום השכר. הזמן שמתאפשר לי לבצע בקרה על השכר עם רואה חשבון חיצוני טרם התשלום הוא קצר מאוד. הוא לא מאפשר בקרה פרטנית של עובד ספציפי".
לדבריה, היא יכולה לעצור את תשלום השכר אם יש חריגה "אבל אין לי דרך לדעת אם יש. לא נבדקת חריגה בשעות". לדבריה, אין לה דרך לבדוק אם מתבצעת העברת שעות בין מורים ומוסדות. היא ציינה שאף שהיא הנציגה היחידה של האוצר בחשבות החינוך העצמאי, היא עובדת שם רק בחצי משרה.
בתשובה לשאלה אם יינתן פסק דין בתביעה, האם המדינה תשלם את כולו, "כל תשלום כולל הוצאות משפטיות", היא השיבה בחיוב. עוד אמרה שבתקופה שלה בחינוך העצמאי לא היה פסק דין נגד החינוך העצמאי שלא שולם על ידי המדינה. היא הסבירה את המצב הזה, שמשמעותו בעצם צ'ק פתוח לאי־סדרים, בכך ש"בסופו של דבר, לחינוך העצמאי אין מקור מימון אחר" והמדינה מונעת לגייס כספים".
רשת החינוך העצמאי של אגודת ישראל עומדת לקבל תוספות תקציב של מאות מיליוני שקלים במסגרת הכספים הקואליציוניים ויחד איתן תקציבה מהמדינה צפוי להגיע לכ־2.5 מיליארד שקל. דו"ח שהזמין ישראל קרויזר, מבכירי ענף האנרגיה הסולארית, מרואה החשבון החוקר עופר אלקלעי קובע שהרשת נמצאת בפועל במצב של חדלות פירעון ועומדת על סף קריסה. לפי הדו"ח, גירעון הרשת גדול במאות מיליוני שקלים מהגירעון הידוע של 353 מיליון שקל ואחד הגורמים העיקריים לכך הוא התביעות הייצוגיות
משרד האוצר אישר החודש בתגובה לפניית "כלכליסט" כי קיימת אפשרות שהוא ישלם חלק משמעותי מהגירעון שיצרו הניהול הכושל ואי־הסדרים של רשת החינוך העצמאי של אגודת ישראל.