סגור
תלמידים חרדים ב בית ספר חרדי
בית ספר חרדי (צילום: עוז מועלם)

בלעדי
המדינה תיקח על עצמה את גירעונות החינוך החרדי

החינוך העצמאי של אגודת ישראל בדו"ח הכספי: החשב הכללי יישא בחלק משמעותי מהחוב לרשות המסים ועלול לשאת גם בעלויות אפשרויות של מאות מיליוני שקלים בתביעות ייצוגיות. האוצר מאשר: זה המצב המשפטי

משרד האוצר מאשר כי קיימת אפשרות שהוא ישלם חלק משמעותי מהגירעון שיצרו הניהול הכושל ואי־הסדרים של רשת החינוך העצמאי של אגודת ישראל. כך עולה ממענה האוצר לשאלות "כלכליסט" לגבי טענת העמותה בדו"חותיה הכספיים, שלפיהן המשרד יישא בעלויות חוב הענק שלה לרשות המסים ובסכומי העתק שעלולים להיפסק נגדה בכ־70 תביעות שבהן היא הנתבעת, חלקן תביעות ייצוגיות. המצב המשפטי של רשת החינוך של ש"ס בני יוסף זהה, ולכן סביר שאותו מצב חל גם עליה.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה, ש"על פי חוק, רשתות החינוך החרדיות מתוקצבות באופן מלא מתקציב המדינה. במצב המשפטי הקיים המדינה נושאת דה־פקטו בעלויות החבויות המשפטיות של הרשתות. חוב השכר לרשות המסים עדיין אינו חלוט ולא הועברה אלינו בקשה לממנו. ככל ותגיע בקשה שכזו, הנושא ייבחן".
בנושא התביעות נמסר כי, "חשבת הרשתות הבהירה להן כי לאור המשמעויות התקציביות של הפשרות והעובדה שבמצב הנוכחי הן עלולות להתגלגל לפתחה של המדינה, על הרשתות לאשר את הסכמי הפשרה מולה טרם מתן הסכמתן". באוצר מציינים, ש"החשב הכללי עמד על בעיה זו במכתבו לשר במשרד החינוך מיום 13.2.24 והיא אחד האדנים העומדים בבסיס דרישתו לשינוי המצב הקיים" (חוסר היכולת של החשבת להשפיע על המשכורות והתשלומים של הרשתות — ש"א).

בחינה של אישור ניהול תקין

יזם האנרגיה הסולארית ישראל קרויזר, המנהל מאבק משפטי למינוי מנהל ממונה לחינוך העצמאי, שולל את טענת האוצר. לדבריו, הטענה שהמדינה אחראית משפטית לשלם אינה נכונה: "אין שום מסמך או הוכחה שאומרים שהמדינה תשלם להן, כולם נסמכים על מכתב אחד מ־2014 של האוצר, וגם המכתב לא אומר את זה".
בעקבות דו"ח של רואה החשבון החוקר עופר אלקלעי על החינוך העצמאי, שהזמין קרויזר, רשמת העמותות דרשה לפני החג מהחינוך העצמאי של אגודת ישראל להגיש מחדש את הדו"ח הכספי ל־2022 כתנאי לקבלת אישור ניהול תקין. כן היא דורשת בדיקה האם חוות הדעת של רואה החשבון על תקינות מצב העמותה נותרה בעינה גם לאחר התיקונים.
בדו"ח החדש אמורים להיות התייחסויות לממצאי אלקלעי, שנחשפו ב"כלכליסט", המצביעים כי גירעון הרשת גדול במאות מיליוני שקלים מהגירעון המוצהר של 353 מיליון שקל. רק לאחר הגשת המסמכים תמשיך להיבחן בקשת העמותה לאישור ניהול תקין, שבלעדיו לא ניתן לקבל תקציבים מהמדינה.
רשת החינוך העצמאי של אגודת ישראל היא רשת החינוך הגדולה בציבור החרדי. היא עומדת לקבל תוספות תקציב של מאות מיליוני שקלים לשכר המורים במסגרת הכספים הקואליציוניים ויחד איתן תקציבה מהמדינה צפוי להגיע לכ־2.5 מיליארד שקל. דו"ח שהזמין ישראל קרויזר מרואה החשבון החוקר עופר אלקלעי ונחשף ב"כלכליסט" קובע, שהרשת נמצאת בפועל במצב של חדלות פירעון ועומדת על סף קריסה נוסח קרנות הפנסיה הוותיקות.
לפי רו"ח אלקלעי, גירעון הרשת גדול במאות מיליוני שקלים מהגירעון הידוע של 353 מיליון שקל. עוד עולה מהבדיקה, כי הוגשו נגד הרשת 74 תביעות, מהן 6 ייצוגיות, שיוצרות חבויות של מאות מיליוני שקלים ובנוסף ישנן התחייבויות אקטואריות גדולות - שכלל לא חושבו.

התחייבוית חסרות

רואה החשבון אילן דנה מרשות התאגידים כתב לרואה החשבון של החינוך העצמאי אבי חבצלת, כי "התחייבויות העמותה (המפורטות בדו"ח הכספי — ש"א) אינן כוללות את התחייבות העמותה בגין פיצויי פרישה לעובדים המועסקים בתנאי פנסיה תקציבית וכן בגין מענקי יובל, מאחר שטרם נערכה אקטואריה מתאימה לחישוב התחייבויות אלה. על מנת שניתן יהיה לבחון את מצבה הכספי של העמותה, עליה להעביר למשרדו חוות דעת אקטוארית לסך התחייבות העמותה בגין פיצויי פרישה ומענקי יובל לעובדים אלה".
עוד כתב דנה, ש"עולה כי כנגד העמותה מתנהלות 35 תביעות בבית הדין לעבודה ושש תביעות בבית דין לעבודה שהוכרו כתביעות ייצוגיות. כמו כן מתנהלות 33 תביעות בבתי משפט אחרים. בדו"ח צוין כי עבור תביעות שאינן ניתנות לכימות לא נערכו הפרשות. על מנת שניתן יהיה לבחון את מצבה הכספי של העמותה, יש לצרף הערכה של יועציה המשפטיים להשלכות הכלכליות הנובעות מכל אחת מהתביעות".