סגור
גג מלחמת העצמאים דסקטופ
מלחמת העצמאיים קורון פטיסרי
(צילום: סיני דוד)

מלחמת העצמאים
"הבנו שחייבים לחזור לשגרה ולאפשר לאנשים להתאוורר"

עטר טורנוא (33), בעלי הקונדיטוריה ובית הקפה קורון פטיסרי, החליטה לפתוח אותו מחדש שבועיים בלבד לאחר תחילת המלחמה. "הבנו שחייבים לתת לעובדים יציבות ולאפשר ללקוחות לצאת מהבית וליהנות". לדבריה, "מהשלב שפתחנו חל שיפור, אלה לא המספרים שהתרגלנו אליהם בשגרה, אבל אנחנו ממש מנסים"

לפני כחמש שנים, כשהיא רק בת 28, עטר טורנוא החליטה לפתוח קונדיטוריה בקיבוץ עברון שבו היא מתגוררת. העסק פרח ושגשג עד שב־2020 הגיעה הקורונה. חוסר הוודאות וההגבלות השונות אילצו את טורנוא לשנות גישה ולבנות את העסק מחדש. מספר העובדים צומצם, העסק עבר לעבוד במתכונת של משלוחים, ובזכות ההתאמות שעשתה צלח את התקופה הקשה ואף גדל וצמח. כעת, כשאנו בעיצומה של תקופה קשה נוספת שטרם יודעים מתי תסתיים, טורנוא מיישמת את לקחי הקורונה בעסק, שבינתיים התרחב ועבר לקיבוץ לוחמי הגטאות הסמוך".
איך באה לידי ביטוי הפגיעה בעסק שלך בגלל המלחמה?
"כשהתחילה הלחימה, החלטתי לסגור את העסק ועזבתי עם משפחתי לאחותי בארה"ב. בשבועיים הראשונים אף אחד לא חשב בכלל לפתוח. לוחמי הגטאות ממוקם 14.5 ק"מ מהגבול עם לבנון. צפונית אלינו יישובים פונו ועסקים הפסיקו לעבוד, וגם באזור שלנו העבודה חלקית. למרות זאת, אחרי שבועיים החלטנו לפתוח. הבנו שחייבים לחזור לשגרה, לתת לעובדים יציבות ולאפשר ללקוחות לצאת מהבית וקצת להתאוורר מהמציאות וליהנות. מהשלב שפתחנו חל שיפור. יש חזרה גם לבית הקפה. אלה לא המספרים שהתרגלנו אליהם בשגרה, אבל אנחנו ממש מנסים. היום העסק עובד עם כ־30 עובדים לעומת כ־35 עובדים לפני המלחמה, ולהערכתי התפוקה כעת היא כ־70% בהשוואה לספטמבר".
איך התמודדתם עם השינוי בעסק?
"מהניסיון שלנו בקורונה למדנו להתאים את עצמנו למצבים האלה. התחלנו בהדרגה, בהתחלה רק עם משלוחים ורק אחר כך פתחנו את המקום. חלק גדול מההצלחה הוא בזכות העובדים המדהימים שלנו, שעושים הכל כדי שהעסק יצליח".
יש קווי דמיון בין תקופת הקורונה למלחמה הנוכחית?
"הקורונה היתה הרבה יותר ארוכה, מסורבלת ולא מוכרת. עם מצב של מלחמה אנחנו יודעים להתמודד, כי ברגע שזה נגמר אנשים חוזרים".
איזה מתווה פיצוי היה מאפשר לך לישון טוב יותר?
"אשמח לקבל פיצוי על הפגיעה שהיתה לי באוקטובר, לא מעבר לזה. אנשים נפגעו יותר ממני ואני לא חושבת שיש לי זכות לבקש יותר מכך. אני צריכה רק שהמדינה תאפשר לעסק להחזיק את הראש מעל המים ואנחנו נעשה את כל היתר".
האם פנית לקבלת הלוואה מקרנות המדינה?
"אני לא לוקחת יותר הלוואות. עם המעבר ללוחמי הגטאות הרחבנו מאוד את העסק ולקחתי הלוואות. אני לא יכולה למנף את עצמי מעבר לכך".
כמה זמן העסק יכול לעמוד בלי תמיכה חיצונית?
"הזמן יגיד. אנחנו ממש לא קרובים לעבודה בהיקף מלא, אבל היה לנו חשוב לחזור. אני לא יכולה להרשות לעצמי לסגור את העסק, יש לי שכר דירה והלוואות שלקחנו. מעבר לכך, חשוב לחזור לעבוד ולהניע את המשק".
את צופה התאוששות בענף שלך?
"אני בטוחה שזה יתאושש. אנשים תמיד רוצים לצאת ולבלות ולשמוח ולחיות, זה צורך הישרדותי שלנו ואנחנו כאן בשביל לתת לאנשים את הרגע הזה ביום שלהם. זו זכות בשבילי".

ותק של העסק: 5 שנים
מספר מועסקים: 35
מיקום העסק: קיבוץ לוחמי הגטאות
היקף ירידה בהכנסות באוקטובר: 80% (בהשוואה לשנה שעברה)
פיצוי לפי נוסחת האוצר הנוכחית: לא זכאי