סגור
יו"ר ועדת הכספים משה גפני ב מליאת הכנסת כנסת אישור ה תקציב 2024 13.3.24
יו"ר ועדת הכספים משה גפני במליאת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)

המשבר ברשת החינוך החרדי הוא הזדמנות להזכיר לנתניהו מי הבוס

יו"ר ועדת הכספים משה גפני מנצל שני משברים ברשת החינוך העצמאית – תוספות שכר למורות וחובות לרשות המסים – למשבר פוליטי אחד. המטרה היא להרחיק את האוצר מפיקוח על הנעשה במערכת החינוך החרדית. ברקע עומד הדיון בבג"ץ בשבוע הבא על ההשתמטות מגיוס

"אם לא יסודר נושא החינוך החרדי על כל מוסדותיו, חה"כ גפני לא יוכל להמשיך לכהן בתפקידו כיו"ר ועדת כספים" - זו ההודעה לעיתונות שהפיצה סיעת יהדות התורה אתמול בצהרים (ה') והזירה התקשורתית פוליטית החלה לגעוש ולרעוש. הדברים של גפני הם ניסיון להביא לפיתרון אשר ישביע את רצונו לשתי בעיות שמקשות על רשת החינוך החרדית-אשכנזית "החינוך העצמאי" בימים אלה. הראשון – חובות הרשת והעיקול שהטילה עליה רשות המסים, והשני – תוספות שכר שגפני מעוניין לסדר למורות. מדובר בשני אירועים מקבילים שהתלכדו אתמול למאבק פוליטי אחד.
הניסוח הכללי של ההודעה הביא רבים לחשוב כי גפני לוחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו לסדר את אותן תוספות שכר - "תוספות אופק חדש" - לרשתות. אך ככל שנקפו השעות התברר כי הסיבה לזעמו של גפני, היא פרוזאית יותר, וקשורה לכך, שכפי שנחשף לראשונה בכלכליסט, שחשבונה של רשת החינוך החרדית עוקל ע"י רשות המסים ולא יהיה ניתן להעביר תשלומים לכ-15 אלף מורים ומורות ביום ראשון הקרוב.
בסביבתו של גפני הסבירו שסוגיית העיקול היא הדחופה ביותר, וכי "מדובר בקש ששבר את גב הגמל". גפני בחר להעלות את הטונים כדי להזכיר לנתניהו מי תלוי במי, וכי הוא מצפה ממנו להתגייסות מלאה - גם בסוגיית תוספת אופק חדש וגם בסוגיית ההשתמטות מגיוס לצה"ל שתעלה לדיון בבג"ץ בשבוע הבא. חיזוק לכך שגפני הצית מדורה בכוונה תחילה, נמצא בעובדה שהאוצר כבר הסכים לפתור את בעיית המשכורות ברשת בתקופה הקרובה, כך שהנימה הדחופה של גפני היתה מוגזמת בכוונה תחילה. עם זאת, נראה כי הניצוץ שהדליק את גפני הוא כוונת האוצר למנות לרשת החינוך רואה חשבון חיצוני שיבדוק את אי הסדרים בהתנהלותה.
העיקול של רשות המסים על החשבון של רשת החינוך הוטל בעקבות חוב של 80 מיליון שקל בגין אי תשלום מס גמלאות כמתחייב בחוק. העיקול הוא בסך כ-35 מיליון שקל, שהוא החוב המקורי בגין אי תשלום מס ב-2014-2018, כאשר היתרה מהווה ריביות והצמדות. אתמול התקיים דיון בין האוצר לנציגי רשת החינוך, במהלכה הציגו נציגי החרדים ראיות לכאורה לפיהן האוצר כלל לא העביר את התקציב בגין תשלום אותו מס ועליו להעביר את מלוא הסכום כדי להסיר את העיקול. עם זאת, בדיקה ראשונית גילתה סתירות בטענה ובעיקר חיזקה את ההבנה באוצר שהמצב ברשת מחייב בדיקה מעמיקה יותר. באוצר החליטו כי יפנו לרואה חשבון חיצוני שיבדוק אם הכספים המדוברים העוברו או לא, ואם עברו - לאן הם יועדו. רק על דבר אחד אין מחלוקת – הרשת לא שילמה את המס שהיתה אמורה. בכירי האוצר גם הבהירו לפוליטיקאים החרדיים כי מנכ"ל רשות המסים שי אהרונוביץ איננו צד לפרשה, והרשות תמשיך בהליכי הגבייה כרגיל.
בכל מקרה הטענות נבדקות, ולא ברור עדיין מי צודק. אם יתברר שהעמותה אכן לא תוקצבה, דומה שלא תהיה ברירה למדינה והיא תצטרך לשלם את החוב וזה ייחשב כשל מקצועי של פקידי אגף תקציבים. אם יתברר כי אכן הרשת תוקצבה בגין המס הזה, אך הכסף הזה לא נותב לתשלומי מס, החשב הכללי יקבל חיזוק משמעותי לדרישותיו להקים לרשתות חשבות עצמאית, ושכל התשלומים של הרשת יהיו באחריות הישירה של החשכ"ל. יתירה מזו, ייתכן שבדיקת הפרטים תתגלגל לחקירה פלילית כלפי גורמים ברשת החינוך.
ובחזרה לגפני האיום הפוליטי שלו. יו"ר ועדת הכספים הבהיר כי הוא רוצה "פתרון קבוע". כלומר, שאירוע העיקול ייסגר במימון האוצר וללא שינוי מבני ברשתות החינוך החרדיות. אלא שבסביבת החשב הכללי מבהירים, כי מכתבו של החשכ"ל מפברואר 2024 לשר החרדי במשרד החינוך חיים ביטון עדיין תקף. לפי המכתב, אם לא תורחב סמכות החשכ"ל ברשתות, הרי שהחשבת שנמצאת כעת ברשתות (גברת שושי שוורץ) תצא מן הרשתות. זאת מכיוון, שבמצב הנוכחי, נוכחות החשב ברשתות מהווה מעין "הכשר" למה שמתרחש בתוך הרשתות, בזמן שאין להם באמת גישה מלאה למה שמתרחש שם. מבחינת האוצר ההתנהלות הכספית ברשתות היא "קופסה שחורה".
פרשת העיקול מצטרפת לסוגיית תוספות השכר למורות, שבה מיקד לאחרונה גפני את מאבקו. גפני מעוניין לסדר למורות חרדיות זכויות שניתנות במסגרת יישום תוכנית "אופק חדש", גם במסגרות חינוך שמסרבות לעמוד בהתחייבויות כמו לימודי ליב"ה, ביצוע מיצ"ב, השתתפות בהכשרות ועוד. גם בסוגיה הזו אין לאוצר שום יכולת לפקח על הרשתות החרדיות, כפי שהוא עושה במסגרות החינוך הממלכתיות.
"הרשת צריכה לשלם את חוב המיסוי שלה, לא המדינה"
ובינתיים יזם האנרגיה הסולארית והאקטיביסט החברתי ישראל קרויזר שחשף את חוב המיסוי דורש שהוא ישולם מכספי הרשת ולא מכספי המדינה. כזכור, החוב הזה היה אחת הסיבות שבשלן קבע רואה החשבון החוקר עופר אלקלעי, שהכין דו"ח על החינוך העצמאי עבור קרויזר, שהרשת נמצאת במצב של חדלון פירעון בפועל.
במכתב ששלח פרקליטו של קרויזר עו"ד רן שפרינצק ממשרד ארדינסט ושות' ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב מיארה הוא כותב: "אנו מבקשים להבהיר את הברור מאליו ולפיו ככל שהסרת העיקול תתבצע מבלי שיוסדר החוב לרשויות המס כדין, וללא תקצוב חורג, יהיו מדובר בפעולה אסורה ומנוגדת לדין הנגועה בחוסר שוויון".
שפרינצק מסביר שכפי שמפורט בעתירה שהגיש קרויזר לבג"צ בשבוע שעבר, משרד האוצר אינו ראשי לאשר העברת כספים עודפת לרשת לצורך כיסוי חובות לרשות המיסים, קל וחומר לצורך תשלומי קנסות וריביות".