סגור
מוסף שבועי 11.4.24 ישראל קרויזר מומחה לאנרגיה סולארית
ישראל קרויזר. "הרשת משתמשת בכספי המדינה באופן שאינו תואם את הכללים המקובלים" (צילום: שלו שלום)

חשיפת כלכליסט
עתירה לבג"ץ: להכריז על רשת החינוך העצמאי כחדלת פירעון ולמנות לה מנהל מיוחד

היזם ישראל קרויזר דורש כי המדינה תפסיק להעביר כספי ציבור לרשת החינוך העצמאי שנמצאת בגירעון: "העברת הכספים נעשית בחריגה מסמכות". בתחילת השבוע עוקל חשבון הבנק של הרשת בשל חוב של עשרות מיליוני שקלים לרשות המסים

היזם ישראל קרויזר עתר לבג"ץ בבקשה כי יורה למדינה למנות מנהל מיוחד לרשת החינוך העצמאי, זאת מפני שיש אינדקציות רבות שהעמותה חדלת פירעון. בנוסף, מבקש קרויזר כי המדינה תימנע מלהעביר כספי ציבור לעמותה כל עוד העמותה לא מחזיקה ב'אישור ניהול תקין', וכי על המדינה לפעול להעלות את רמת הפיקוח על המתרחש בחינוך העצמאי. העתירה של קרויזר אינה מפתיעה, שכן הוא הכריז עליה מראש הן במכתבים רבים ששלח לפקידי ממשלה בכירים, והן בהופעותיו בתקשורת. בעתירה נכתב כי ההחלטה לפנות לבג"ץ התקבלה אחרי ש"פניות רבות של העותר למשיבים לא זכו למענה כלשהו מצד האוצר ומשרד המשפטים, וזכו למענה חלקי בלבד מרשם העמותות. הפניות גם לא הביאו לשינוי בהתנהלות המדינה". העתירה הוגשה באמצעות עורכי הדין רן שפרינצק, אלמוג גיל-אור וליאל שני ממשרד ארדינסט, בן נתן טולידאנו ושות׳.
לעתירה המלאה - לחצו כאן
רשת החינוך העצמאי מפעילה כ-270 מוסדות עבור 118 אלפי תלמידים בני המגזר החרדי ומעסיקה 15 אלף עובדים. על אף שהעמותה פרטית, הרי שהיא ממומנת במלואה מתקציב המדינה, בהיקף של כ-2 מיליארד שקל בשנה. העתירה מציגה כי העמותה נמצאת בגירעון עמוק שהגיע לכ-350 מיליוני שקל. העתירה מזכירה גם את חשיפת כלכליסט מתחילת השבוע כי חשבון הבנק של החינוך העצמאי עוקל בשל חוב בהיקף של עשרות מיליוני שקלים לרשות המסים. מלבד הגירעון, מציגה העתירה ראיות רביות המלמדות כי השימוש של העמותה בכספי המדינה לא תואם את הכללים המקובלים.
העתירה מצטטת מכתב של החשכ"ל מפברואר ובו נכתב "הרשתות מעמידות קשיים רבים ביישום ובאכיפה של כללי רכש לפי דרישות התכ"ם, החוק וכללי המינהל התקין". החשכ"ל אף מוסיף באותו מכתב "לא אחת נאלצנו לטפל בהתחייבויות בהיקפים המגיעים לעשרות מיליוני שקלים שהוצאו על ידי גורמים שאינם מורשים לחוק, והם בניגוד לחוק לכאורה, לא עולות בקנה אחד עם סטנדרטים של מינהל תקין, ותוך עקיפת חשבת האוצר". במילים אחרות, מלבד הגרעון, פקידי הממשלה הבכירים מודעים לכך שהרשת מעבירה תשלומים בלתי חוקיים. מלבד הגירעון ואי הסדרים הכלכליים, העמותה עומדת בפני מספר תובענות ייצוגיות של עובדי העמותה, הטוענים כי העמותה פגעה באופן קשה בשכרם ובזכויותיהם הסוציאליות.
עמדת החינוך העצמאי היא כי האחריות הפיננסית על הרשת מוטלת על חשבת האוצר שנמצאת ברשת החינוך. באוצר זועמים על כך שהרשת שמתעלמת מהנחיות החשבת ועוקפת אותה. קרויזר בעתירתו תובע מהחשב הכללי להפסיק לאשר כספים מעבר לכספים הרשומים בספר התקציב. הוא מפנה את האצבע המאשימה כלפי המדינה, ואומר "העברת הכספים העודפת על ידי חשכ"ל מעבר לתקציב העמותה נעשית בחריגה מסמכות, תוך פגיעה בעקרון החוקיות ותוך פגיעה בחובת הנאמנות שלו כלפי הציבור".
אף שקרויזר תוקף את החשב הכללי ואת היועמ"ש לממשלה, ייתכן שהפקידים הבכירים שמחים על המתקפה הזו, שכן הם מעוניינים כבר במשך שנים להסדיר את ההתנהלות התקציבית בתוך הרשתות, וייתכן שהפנייה לבג"ץ תאפשר להם להתקדם בכיוון זה.