סגור
חרדים מאה שערים ירושלים 3.3.24
מאה שערים. לפי הות"ל, המנהרה תאפשר "קישוריות מבורכת, נגישה ומוגנת מפגעי מזג האוויר" (צילום: אלכס קולומויסקי)

למרות ההתנגדויות: תחנת הרכבת בירושלים תחובר לשכונת מאה שערים

כפי שנחשף בכלכליסט, עיריית ירושלים ורכבת ישראל החליטו שלא לקדם את התוכנית למנהרה תת-קרקעית שתחבר את תחנת הרכבת הכבדה העתידית לשכונה עקב התנגדות של העדה החרדית, שטענה כי הדבר "יחדיר את התרבות החילונית אל השכונות החרדיות". למרות זאת החליטה הות"ל לקדם את התוכנית בטענה כי היא תעודד שימוש בתחבורה ציבורית

הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) החליטה כי תחנת הרכבת הכבדה העתידית "ירושלים מרכז" תחובר לשכונת מאה שערים במנהרה תת-קרקעית, וזאת בניגוד לעמדת רכבת ישראל. לפני כחודש וחצי נחשף ב"כלכליסט" כי עיריית ירושלים ורכבת ישראל החליטו שלא לקדם את תוכנית המנהרה, וזאת עקב התנגדות של העדה החרדית לתוכנית. ברכבת ביקשו שלא לקדם את המנהרה מפני שזו עלולה לעכב את העבודות על הארכת הרכבת לתוך ירושלים.
במסמך החלטות של ישיבת ועדת המשנה להערות והשגות של הות"ל שהגיע לידי "כלכליסט" נכתב כי הוועדה אינה מאמצת את המלצת החוקרת לגרוע מהתוכנית את החיבור התת-קרקעי בין תחנת מרכז לתחנה העתידית של הרכבת הקלה ברחוב שטראוס (תחנה של קו הרכבת הקלה הכחול העתידי). עוד נכתב כי הותרת המעבר תאפשר "קישוריות מבורכת, נגישה ומוגנת מפגעי מזג האוויר עם תחנת הרכבת הקלה התת-קרקעית העתידה לקום ברחוב שטראוס, ובכך תעודד את השימוש בתחבורה הציבורית".
בהשגה המקורית שהגישו נציגי העדה החרדית נכתב כי "התחנה תהרוס את מרקם החיים ואת הצביון בשכונה... בכך שהתחנה תייצר חיבור ישיר ונגיש מתל אביב לתוך לב ליבה של שכונת מאה שערים, דבר אשר יחדיר באופן ישיר את התרבות החילונית אל לב ליבן של השכונות החרדיות". רכבת ישראל, שהגישה את התוכנית, החליטה באופן מפתיע להמליץ לקבל את ההשגה ובתגובה הרשמית להשגה נכתב כי גם כך התחנה המתוכננת "אינה יכולה לתת מענה לכמות הרכבות הנדרשת ולביקושים החזויים" וכי "הכניסה המשנית מכיוון מאה שערים אינה נחוצה לצורך הפעלת התחנה ומשכך ניתן לבטלה".
ההחלטה לאשר את התחנה התת-קרקעית היא חלק מהחלטה גדולה יותר של הוועדה לתשתיות לאומיות שמאשרת את תוכנית הארכת הרכבת לירושלים (התוכנית עוד צריכה לקבל את אישור הממשלה). השלב הראשון בתוכנית להארכת הרכבת לתוך ירושלים מוערך בכ־4.6 מיליארד שקל, וזה כולל את הארכת מנהרת הרכבת מתחנת יצחק נבון בכניסה לעיר עד למרכזה בסמוך לצומת האיקסים של יפו-קינג ג'ורג'. החלק השני בתוכנית, שטרם תוקצב, כולל את הארכת הרכבת עד לאיזור מתחם התחנה במושבה הגרמנית, שם תוקם תחנת החאן. התוכנית להארכה נוספת של הרכבת עד למלחה לא קודמה בשלב זה עקב המלצות החוקרת על כך שמשרד התחבורה עורך בחינה כוללת באשר למערכות הסעת המונים בירושלים.
בירושלים מתמודדים בשנים האחרונות עם התנגדות העדה החרדית לתוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה, התנגדות שאופיינה בריבוי הפגנות וטענות על אלימות ואף הצתת כלים הנדסיים והרס תשתיות. הנזק מההתנגדות לפרויקט מוערך במאות מיליוני שקלים וצפוי לעכב משמעותית את השקת הקו, והחשש כעת הוא מהתנגדות דומה לפרויקט הרכבת הכבדה והקו הכחול של הרכבת הקלה.