סגור
עצרת של העדה החרדית ב ירושלים ב כיכר השבת נגד חוק החמץ
עצרת של העדה החרדית בירושלים. "הרס וחורבן הצביון" (צילום: מאיר אזולאי)

העדה החרדית מאיימת ב"מחאה גדולה" נגד הארכת הרכבת הכבדה למרכז ירושלים

רבני העדה החרדית הודיעו על התנגדותם לתוכנית להארכת הרכבת ולהקמת תחנת "ירושלים מרכז", בשל הסמיכות לשכונות גאולה ומאה שערים. "זה יחדיר באופן ישיר את התרבות החילונית של ת"א אל לב ליבן של השכונות החרדיות". אנשי העדה מנהלים כבר שנתיים מאבק אלים נגד הקו הכחול והירוק של הרכבת הקלה בבירה

העדה החרדית מתנגדת להארכת קו הרכבת הכבדה לירושלים ולהקמת תחנת הרכבת "ירושלים מרכז". רבני העדה יצאו לאחרונה בהודעה על "מחאה גדולה" נגד התוכנית, וזאת מפני שזו ממוקמת בסמוך לשכונות גאולה ומאה שערים וכי בתכנון הנוכחי יש כניסה תת-קרקעית לתחנה מכיוון שכונת מאה שערים.
מדובר על תוכנית שעלותה מוערכת בכ-4.6 מיליארד שקל, וזו כוללת את הארכת מנהרת הרכבת מתחנת יצחק בבנייני האומה עד למרכז ירושלים שם תוקם תחנת "ירושלים מרכז" בסמוך לכיכר הדוידקה. בהמשך הקו צפוי להגיע עד לאזור מתחם התחנה הישנה הסמוך לעמק רפאים ודרך חברון ושם תוקם תחנת "החאן". התוכנית להקמת תחנת הרכבת ירושלים מרכז מקודמת בוועדה לתשתיות לאומיות ונקראת תת"ל 108, התוכנית הופקדה לאחרונה והועברה להערות והשגות הציבור.
בפרסום שהוציאו אנשי העדה החרדית נכתב כי הם יוצאים למחאה גדולה וכי הם מוחים "בכל תוקף ועוז" על התוכניות הללו "אשר נועדו לשנות את צביון השכונות החרדיות". עוד נכתב כי התוכניות הללו כוללות "הרס וחורבן צביון היהדות החרדית ותושבי השכונות החרדים לדבר ה', ולחשוף אותם בפני פגעים וקלקולים נוראיים אשר לא יעלה על הדעת".
במקביל, המועצה הציבורית למניעת רעש וזיהום אוויר בישראל (מלר"ז) טוענת כי מבחינה פרוצדורלית לא פורסמו כל המסמכים הרלוונטיים כדי לאפשר הליך התנגדויות תקין, מה שעלול לעכב עוד את ההליך ולעזור כך למאבק העדה החרדית.
אנשי העדה החרדית מתנגדים גם להקמת הקו הכחול והירוק של הרכבת הקלה בירושלים, ומנהלים כבר יותר משנתיים מאבק אלים בסמוך לתוואי הרכבת בצומת בר אילן בירושלים – מאבק שהוביל לעיכובים רבים ועלותו למשק מוערכת במאות מיליוני שקלים. העדה החרדית היא קהילה מובחנת בתוך כלל הציבור החרדי, וזו מתנגדת לשיתוף פעולה עם מדינת ישראל ומוסדותיה. העדה החרדית אינה מיוצגת בכנסת באופן ישיר על ידי המפלגות החרדיות.
איש העדה החרדית ופעיל השכונה יואליש קרויס מסר: "תחנת הרכבת הכבדה בכיכר הדווידקה המוצעת בתוכנית, כוללת מעבר תת קרקעי לשכונת מאה שערים, אשר נועד לייצר חיבור ישיר ונגיש מתל אביב לתוך לב ליבה של שכונת מאה שערים. מעבר זה יחדיר באופן ישיר את התרבות החילונית של העיר תל אביב אל לב ליבן של השכונות החרדיות, וזאת למרות שאין בכלל צורך וביקוש לחיבור כזה, כי כעת אין הִתְנַיְּידוּת של תושבי תל אביב לשכונת מאה שערים ולהיפך. התוכנית המוצעת מאששת את מה שאנחנו טוענים לאורך כל הזמן, כי השלטונות מנסים בכל הכוח להכניס את תושבי שכונת מאה שערים ואנשי היישוב הישן לתוך כור ההיתוך של החברה הישראלית".
מעיריית ירושלים נמסר: "רכבת ישראל יזמה תוכנית להארכת קו הרכבת (שמגיע כיום לתחנת נבון) עד מתחם החאן, עם תחנת עצירה במרכז העיר. הארכת הקו נועדה להנגיש את קו הרכבת הבין-עירונית לציבורים המגוונים של העיר ירושלים, ולהפחית את עומס הנוסעים הקיים והצפוי בתחנת נבון. הן משרד התחבורה והן עיריית ירושלים תומכים בתוכנית הארכת הקו, מתוך הכרה בשיפור המשמעותי שיחוו תושבי העיר בנגישותם לנתב"ג, לערי המרכז וליתר חלקי הארץ. בשל חשיבותה של יוזמה זו, תוכנית ההארכה הוגשה על ידי רכבת ישראל לוועדה לתשתיות לאומית, וככל שיש השגות על התכנון, ניתן להעלותן במסגרת תקופת הפקדת התוכנית להתנגדויות הציבור".