סגור

עלייה במספר הקורקינטים בת"א: היכונו לעלייה גם במספר התאונות

השבוע נכנסה לשוק הקורקינט השיתופי התל אביבי חברת DOTT, וכפי שפורסם השבוע בכלכליסט גם TIER הגרמנית צפויה להיכנס בקרוב. עם כניסתן של שתי המפעילות החדשות, צפוי לזנק מספר הקורקינטים השיתופיים בת"א בכ-30%. האם עיריית ת"א תצליח להגביל את מספר תאונות הקורקינט שרק ממשיך לעלות עם השנים?

השבוע נחשף ב"כלכליסט" כי חברת TIER הגרמנית נערכת לחדירה לשוק הקורקינט השיתופי הישראלי והיא צפויה להתחיל לפעול בעוד חודש בתל אביב, גבעתיים ורמת גן, ובהמשך תתרחב לערים נוספות בגוש דן. מלבד כניסתה הצפויה של TIER, השבוע החלה לפעול בתל אביב מפעילת קורקינט נוספת: חברת DOTT.


כיום פועלות בתל אביב שלוש חברות אשר מעניקות שירותי קורקינטים שיתופיים: ליים, בירד ו-WIND. בשנת 2019, לאחר שמפעילי קורקינט שיתופי החלו לפעול ברחובות תל אביב, נקבעה מכסת כלים למפעיל: 2,800 קורקינטים. אולם, השחקנים החדשים אשר נכנסים כעת לתל אביב מדברים דווקא על פריסה של 1,800 קורקינטים.
2 צפייה בגלריה
קורקינט קורקינטים להשכרה של TIER
קורקינט קורקינטים להשכרה של TIER
קורקינטים להשכרה של TIER
(צילום: Tier)
מדוע קיים פער כזה בין הנתונים? התשובה היא שעיריית תל אביב הולכת ומפחיתה את מספר הקורקינטים המותר למפעיל. כך למשל, ביולי 2021 צמצמה העירייה את המכסה ל-2,200 כלים למפעיל, מה שנבע בין היתר ממה שהעירייה עצמה הגדירה כ"צורך הגובר לשמור על סדר ציבורי ובטיחות כלל משתמשי הדרך בדגש על הולכי הרגל".
כעת, מספר הקורקינטים למפעיל מופחת מחד, אבל מאידך מתווספים שני מפעילים חדשים – כלומר, מ-6,600 קורקינטים של שלוש מפעילות יעלה בקרוב מספר הקורקינטים ברחובות תל אביב ל-9,000 קורקינטים שיתופיים, זינוק של כמעט 30% במספר הקורקינטים.

גם מספר התאונות יעלה?

מטבע הדברים, על מפעילי הקורקינט השיתופי חלה שורה ארוכה של תקנות - מהגבלת מהירות ועד חובת חבישת קסדה. בימים אלה גם מתגבשים מהלכי חקיקה אשר יאפשרו לפקחים עירוניים לבצע אכיפה על רוכבי הקורקינט – בין אם שיתופי ובין אם רגיל.
בפועל, הנתונים מלמדים על כך שזה לא מספיק - לפי נתוני מכון גרטנר, בשנת 2021 חלה עלייה במספר הפצועים שאושפזו בבתי החולים בישראל בעקבות מעורבות בתאונות עם אופניים וקורקינטים חשמליים מ-1,106 בשנת 2020 ל-1,378 בשנת 2021. שנת 2021 היתה גם שנת השיא של מספר האשפוזים של רוכבים אשר סבלו מפגיעת ראש, שנת שיא של פציעות קשות, שנת זינוק של פגיעות בהולכי רגל שכלל לא רכבו אלא רק נקלעו לנתיב הנסיעה של הקורקינט או האופניים ועוד נתונים קשים נוספים.
מבדיקת "כלכליסט" מול עיריית תל אביב עולה כי צמד המפעילות החדשות אינו לבד: לצד DOTT ו-TIER צפויים מפעילים נוספים של קורקינטים שיתופיים להיכנס לעיר. כתוצאה מכך, תפרסם עיריית תל אביב מכרז נוסף למפעילי קורקינט שיתופי בשנת 2023, שבו יוגבל מספר החברות אשר יורשו לפעול בעיר. כך או כך, מספר הקורקינטים ברחובות ת"א צפוי לעלות, ועמו ייתכן בהחלט שיעלה גם מספר הפגיעות והפציעות, למרות ההבטחות לשמירה על הכללים והאכיפה.
2 צפייה בגלריה
קורקינט WIND קסדה
קורקינט WIND קסדה
קורקינט שיתופי של WIND
(צילום: נדב בן משה)
יש לציין כי על אף ש-DOTT כבר החלה לפעול השבוע, מעיריית ת"א נמסר כי DOTT ו-TIER טרם קיבלו ממנה את ההיתר הנדרש על מנת להתחיל לפעול. עוד ציינה עיריית ת"א כי היא הורידה את מכסת הכלים ל-1,800 קורקינטים לכל חברה וכי היא פועלת על מנת לשמור על האיזון בין הביקוש לנסיעות לבין הסדר במרחב הציבורי. בעירייה הוסיפו כי הם מאמינים שלשימוש בכלים השיתופיים יש יתרון מובהק על פני השימוש בקורקינטים פרטיים, שכן הוא מאפשר לעירייה להסדיר את הנושא.
עוד נמסר מעיריית ת"א: "בשל העלייה המדאיגה במספר תאונות הדרכים שבהן מעורבים רוכבי קורקינטים והפגיעה המשמעותית בתחושת הביטחון של הולכות והולכי הרגל, פנה ראש העירייה כבר לפני מספר חודשים לממשלה בבקשה להרחיב את סמכויות האכיפה שניתנות לפקחים העירוניים. בפנייה התייחס ראש העירייה גם לצורך הדחוף לבצע אסדרה של הנושא הכולל העלאת הקנסות, רישוי כלים, חובת ציות לפקחים עירוניים ואיסור רכיבה במקומות הומי אדם. אנו מבצעים אכיפה משמעותית וללא פשרות בדגש על רכיבה אסורה על המדרכה, במטרה לשמור על ביטחונם של הולכי הרגל במדרכה. העירייה אף הקימה יחידה ייעודית לטיפול בנושא, כאשר רק מתחילת השנה חולקו כ-13 אלף דו"חות".