סגור

חברות הקורקינטים בת"א טוענות לאפליה: "אלפי כלים הוחרמו בינואר, לעומת 0 זוגות אופניים"

לפי הנתונים, בחודש ינואר 2022 החרימה עיריית תל אביב 2,389 קורקינטים לשלוש החברות הפעילות, וינד, ליים ובירד, ואף לא זוג אופניים אחד. העירייה: "חברת GOTO מציבה היום כ-400 זוגות אופניים בעיר, לעומת חברות הקורקינטים המציבות כ-6,000 כלים"

עיריית תל אביב-יפו מתגאה בכך שהיא המובילה בארץ בכל מה שקשור למיקרו-מוביליטי, ובצדק. העירייה סוללת מדי שנה עשרות קילומטרים של שבילי אופניים ומשקיעה בתשתיות לרכב הדו-גלגלי.
לפי נתוני העירייה, בתל אביב מבוצעות ביממה 34 אלף נסיעות בכלים דו-גלגליים שיתופיים (קורקינטים ואופניים להשכרה), ובחודשי שיא כמיליון נסיעות. העירייה אף מתגאה שכ-300 אלף נסיעות רכב בחודש נחסכות עקב בחירה בכלים שיתופיים לצורך הנסיעה.

2 צפייה בגלריה
קורקינט
קורקינט
קורקינט בתל אביב
(דנה קופל)

למרות זאת, נתונים שעיריית תל אביב העבירה לבקשת "כלכליסט" מעלים תהיות בנוגע להתנהלות של עיריית תל אביב בכל הקשור לחברות השונות שמספקות שירותי השכרת רכבים דו-גלגליים בעיר.
לפי הנתונים, בחודש ינואר 2022 החרימה עיריית תל אביב 2,389 כלי רכב דו-גלגליים שיתופיים, כאשר ההחרמות התחלקו באופן שווה בין שלוש חברות הקורקינטים: לחברת בירד הוחרמו 835 קורקינטים, לליים הוחרמו 858 קורקינטים, לווינד 696 קורקינטים. לעומת זאת, לחברת GOTO, המספקת את שירותי השכרת אופניים מובייק, לא הוחרמו כלים כלל.


לפי העירייה, בשנת 2021 נלקחו סך הכל כ-30 אופניים של חברת מובייק שחנו בניגוד להיתר במרחב הציבורי, ולאחר מכן התמקדה העירייה בהחרמת קורקינטים בלבד. חברות הקורקינטים השיתופיים משלמות כ-63 שקל קנס על כל כלי דו-גלגלי שהוחרם, זאת אומרת שרק בינואר קיבלה העירייה מהחברות כ-150 אלף שקל מקנסות בלבד.
בימים אלו פועלות בתל אביב שלוש חברות שמפעילות שירותי השכרת קורקינטים: Wind, Bird ו-Lime. בנוסף לכך שתי חברות מפעילות שירותי השכרת אופניים חשמליים בתל אביב, חברת GOTO, תחת המותג מובייק, וחברת FSM, המפעילה את שירותי תל-אופן. שתי החברות שמפעילות את שירותי השכרת האופניים בעיר, FSM ו-GOTO, גם נמצאות בשיתוף פעולה מסחרי עם העירייה, כשחברת FSM מפעילה במשך שנים את שירותי תל-אופן, וחברת GOTO מפעילה את שירותי אוטותל.

העירייה: "הסיבה להבדלי האכיפה טכנית"

גורמים מחברות הקורקינטים ששוחחו עם "כלכליסט" אמרו כי הם מברכים על כל תחרות, אך "יש ניחוח של הקלות לא הוגנות שהעירייה נותנת לחברות האופניים". בחברות התלוננו גם על כך שהדרישות משירותי השכרת האופניים והקורקינטים שונות, וכי העירייה דורשת מהם לעמוד בהיתר של כ-10,000 רכיבות חודשיות, בעוד דרישה זו לא קיימת כלפי שירותי השכרת האופניים. לפי נתונים שהגיעו מהעירייה לבקשת "כלכליסט", במהלך חודש ינואר בוצעו כ-5,330 נסיעות בשירות תל-אופן, 1,550 היו נסיעות באופניים חשמליים ו-3,780 נסיעות באופניים רגילים.

2 צפייה בגלריה
אופניים חשמליים קורקינט חשמלי
אופניים חשמליים קורקינט חשמלי
אופניים חשמליים וקורקינט חשמלי
(צילום: דנה קופל)

אף שקיים היגיון ביצירת מדיניות שונה כלפי כלים דו-גלגליים שונים, בעיריית תל אביב טוענים כי הסיבה להבדלי האכיפה היא טכנית בלבד: "חברת GOTO מציבה היום כ-400 זוגות אופניים בעיר, לעומת חברות הקורקינטים המציבות כ-6,000 כלים. כאשר ישנו מספר רכיבות גבוה יותר בקורקינטים, הפוטנציאל להפרת הסדר הציבורי גדול יותר, ובהתאם לכך הדבר משתקף בנתוני ההחרמות".
עוד נמסר מהעירייה: "הטענות בדבר יתרון יחסי לחברות המצוינות לעיל אינן נכונות. העובדות הן שנכון לעכשיו היקף השימוש בהן נמוך ביחס לשאר חברות הקורקינטים, ועל כן נתוני האכיפה בהתאם. חשוב לציין כי העירייה מחייבת את כל החברות לפעול תחת אותה הרגולציה, כולל תל-אופן, שמחויבת תחת אותה הסדרה בכל הנוגע לכלים החשמליים. בחודשים הקרובים, עם הגידול בשימוש, במידה ויתבצעו הפרות בנוגע להעמדת הכלים באופן לא חוקי, כמובן שתבוצע אכיפה, כולל הוצאה של הכלים מהמרחב הציבורי".