סגור
מימין: היועמ"שית בהרב מיארה והשרים קרעי ו אמסלם
בהרב-מיארה, קרעי ואמסלם. היועמ"שית ביקשה למחוק את סמוטריץ' כמשיב בעתירה (צילומים: נתן ווייל/לע"מ, אוליבייה פיטוסי/הארץ, אלכס קולומויסקי)

היועמ"שית נגד אמסלם וקרעי: "הדחת יו"ר הדואר לוקה בפגמים מהותיים"

לטענת בהרב-מיארה, הליך ההדחה של מישאל וקנין שהובילו השרים לא התבסס על תשתית עובדתית מספיקה, והחלטתם צריכה להתקבל לאחר היוועצות ברשות החברות ובשים לב לאינטרס הציבורי. ביום חמישי ייערך דיון בעתירה שהגיש הדואר נגד ההדחה

הליך הדחתו של יו"ר הדואר מישאל וקנין "לוקה בפגמים מהותיים היורדים לשורשו של הליך ומביאים לבטלותו", כך כתבה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, בתגובה מוקדמת לדיון שייערך ביום חמישי בעתירה שהגישה חברת הדואר כנגד שר התקשורת שלמה קרעי והשר לשיתוף פעולה אזורי דודי אמסלם על הדחתו של וקנין.
היועמ"שית ביקרה בחריפות את השרים ואף טענה "שהודעת שר התקשורת כי הוא סבור שעל היו"ר לסיים את תפקידו לא התבססה על תשתית עובדתית כלשהי המצדיקה מסקנה זו – הן בנוגע לטענה בעניין רמת השירות והן בנוגע לאי מילוי התפקיד כראוי, באותה עת". לטענתה, הליך ההדחה לא התבסס על תשתית עובדתית מספיקה, וגם טענותיו של קרעי כי ההחלטה נובעת מתלונות רבות שהתקבלו על הדואר, אינה מספיקה להדחת היו"ר.
"עיון במצגות שהועברו מטעם משרד התקשורת מגלה כי אין בהן כדי להעיד על כשלים שנפלו במילוי תפקידו של יו"ר הדירקטוריון, והנתונים המובאים בהם אף לא מאפשרים להסיק מסקנה ממשית בנוגע לתפקודה של חברת הדואר בכללותה במהלך תקופת כהונת יו"ר הדירקטוריון. אשר לטענה שלפיה לנגד עיני השר עמדו תלונות שהגיעו מהציבור ומראשי רשויות שונים, הרי שבהיעדר השוואה סדורה להיקף התלונות בשנים קודמות, מוצדקותן, ותוכנן, לא ניתן להגיע למסקנה כלשהי בדבר תפקודו של יו"ר הדירקטוריון".
ביחס לעמדת השרים כי על אף שהם מחויבים בהיוועצות עם רשות החברות הממשלתיות בטרם הדחת היו"ר, הם אינם מחויבים לקבלה, שכן מנהלת הרשות מיכל רוזנבוים הביעה התנגדות חריפה להדחה, טענה היועמ"שית: "חוק החברות הממשלתיות כולל הסדרים שתכליתם ליצור חיץ בין הדרג הפוליטי לבין החברה, ולמנוע מעורבות של הממשלה בפעילותה העסקית השוטפת של החברה, באופן שיאפשר לדירקטוריון למלא את תפקידיו, תוך הפעלת שיקול דעת עצמאי לטובת החברה. בהתאם לכך, החלטה של שרים לסיים את כהונתו של דירקטור צריכה להתקבל לאחר היוועצות ברשות החברות ולהיעשות בזהירות רבה, בשים לב לאינטרס הציבורי כבד המשקל בשמירת עצמאות עבודת דירקטוריון החברה הממשלתית". בהרב-מיארה ביקשה בנוסף למחוק את שר האוצר סמוטריץ' כמשיב לעתירה, שכן זה שינה את עמדתו ביחס להליך ההדחה לאחרונה.
שר התקשורת שלמה קרעי בחר להגיב לעמדת היועצת המשפטית לממשלה דרך חשבון הטוויטר שלו, מבלי להתייחס לטענות עצמן שהעלתה: "היועצת המשפטית לממשלה הגדילה לעשות הערב בתשובתה לבג"ץ על הדחת יו״ר הדואר. 91 עמודים - מלאכת מחשבת של חרטוט, מנותקת מהמציאות שכל אזרח מרגיש יום יום. היועמ״שית לא קשורה לעניין, מנהלת רשות החברות לא מעניינת כאן, רק הציבור נוגע בדבר. אנחנו נייעל את השירות לציבור לפני, תוך כדי ואחרי ההפרטה, תהא אשר תהא החלטת בג"ץ בחמישי הקרוב. כולי תקווה שהשופטים יבינו את אחיזת העיניים, את הזלזול במצוקות הציבור ואת קשר השתיקה של הקליקה ששומרת על עצמה בכל מחיר".
וקנין הודח מתפקידו ב-17 ביולי. באותו יום הודיעו לו השר דודי אמסלם, הממונה על רשות החברות, ושר התקשורת שלמה קרעי כי החליטו להעביר אותו מתפקידו כדירקטור בדואר ישראל. זאת, בעקבות השימוע שנערך לו. במכתב השימוע לפני פיטורים נטען כי וקנין איננו ממלא את תפקידו כראוי. באותו היום, שעות ספורות אחרי החלטת אמסלם וקרעי, הגישו וקנין וחברת הדואר עתירה לבג"ץ נגד הליך הדחה, בדרישה להוציא צו ביניים וצו ארעי דחוף, שקובע כי וקנין לא יועבר מכהונתו עד להכרעה בעתירה.
ביום חמישי הקרוב, כאמור, ייערך הדיון בעתירה. בהרכב השופטים יישבו זה לצד זה השופט יצחק עמית – שאמור לכהן כנשיא בית המשפט העליון הבא על פי שיטת הסניוריטי – והשופט יוסף אלרון שהציע את מועמדותו לתפקיד והסעיר את עולם המשפט. הדיון בעתירה מעלה קושי, שכן אלרון הציע את עצמו לתפקיד נשיא העליון, אך במקביל ידון בעתירה שהוגשה כנגד החלטה של שני שרים מכהנים בממשלה, מאותה המפלגה של שר המשפטים יריב לוין שיושב בוועדה למינוי שופטים. השופט השלישי בהרכב הוא אלכס שטיין.