סגור
שר התקשורת שלמה קרעי ויו"ר הדואר מישאל וקנין
שר התקשורת שלמה קרעי ויו"ר הדואר מישאל וקנין (צילומים: אבי אוחיון לע"מ, אוראל כהן)

יו"ר הדואר המודח "כשל בתפקידו"? המספרים מראים אחרת

מישאל וקנין הביא לעלייה של 12% בהכנסות בחציון הראשון של 2023 לעומת אשתקד. הרווח הנקי של החברה עמד ברבעון השני של 2023 על 21 מיליון שקל ,לעומת הפסד של 103.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2022. השרים אמסלם וקרעי, שהדיחו אותו ביולי, ללא ספק מודעים לכך

רגע לפני ההפרטה וברקע הדיון בבג"ץ בנושא העתירה נגד הדחת יו"ר דואר ישראל מישאל וקנין על ידי שר התקשורת שלמה קרעי והשר לשיתוף פעולה אזורי דודי אמסלם ביום חמישי השבוע, ממשיך דואר ישראל להציג שיפור חד בתוצאות תחת וקנין. התוצאות מדגישות את הבעייתיות בטענות השרים על הדחתו, שכן התוצאות החיוביות היו טרם הדחתו.
בפרספקטיבה חציונית, צמחו הכנסות הדואר ל-849 מיליון שקל - עלייה של 12% לעומת החציון הראשון של 2022. בעוד ההכנסות עלו, עלות המכירות והשירותים שסיפק הדואר בחציון הראשון של השנה ירדה בכ-12% ל-725 מיליון שקל - מה שנבע בין השאר מסגירת סניפים, מעלייה בתעריפים למוצרי פרימיום ומצמצום של כ-1,000 עובדים מהחברה (מתוך כ-5,000) במסגרת תוכנית ההבראה.
מטרתה של תוכנית ההבראה הייתה הפיכת החברה הממשלתית שהפסידה 1.9 מיליארד שקל ב-2020-2022 לרווחית לקראת השלמת הליך ההפרטה שמתקיים בימים אלה - ונראה שהיא אכן יושמה בהצלחה, לאור כך שהרווח הנקי של הדואר בניכוי רווחי ההון על נכסי הדואר עמד על 29 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה, לעומת הפסד של 176 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה.
גם בהסתכלות רבעונית השיפור בתוצאות הדואר בולט. ההכנסות עמדו על 412.5 מיליון ושקל - עלייה של 9.5% והרווח הגולמי עמד על 62.5 מיליון שקל – לעומת הפסד של 34.5 מיליון שקל. בנטרול רווחי ההון של החברה, הסתכם הרווח הנקי ברבעון השני של 2023 על 21 מיליון שקל – לעומת הפסד של 103.4 מיליון שקל ברבעון השני של 2022.
על אף השיפור בתוצאות הכספיות הכוללות, במגזר שירותי הסחר (העברת חבילות, בעיקר הכנסות מחו"ל), ירדו ההכנסות של הדואר בחציון הראשון של השנה בכ-5.5% ל-275 מיליון שקל. ביתר מגזרי הפעילות של הדואר נרשמה עלייה: בשירותי הדואר גדלו ההכנסות בכ-7% ל-286 מיליון שקל ובשירותים הכספיים הכוללים את פעילות בנק הדואר צמחו ההכנסות בכ-46% ל-279 מיליון שקל, שנבעו בין היתר מעליות הריבית במשק.
בכלל, מאז שנכנס לתפקיד מציג וקנין - כמו גם המנכ"ל תחתיו דוד לרון - שיפור חד בתוצאות החברה ובהכנתה להפרטה, בה הושקעו עד היום 1.7 מיליארד שקל. בין טענות השרים להדחת היו"ר, טען קרעי כי התוצאות של הדואר השתפרו רק בזכות שינויי הרישיון של הדואר שהעביר ולא הודות לשינויים בחברה. טענה נוספת של קרעי כנגד היו"ר היא הידרדרות השירות בדואר ישראל תחת תקופתו - זאת, למרות שעל פי מבקר המדינה בתקופתו של וקנין הייתה צניחה של 32% בתלונות הציבור על הדואר.
לא ניתן להתעלם מהמעורבות הפוליטית במהלך הדחת יו"ר הדואר ביולי השנה: לפי הייעוץ המשפטי לממשלה טרם בוצעה הדחה של יו"ר חברה ממשלתית במהלך הכהונה - בעיקר לא של יו"ר שנהנה מתמיכה רחבה של דרגי המקצוע באוצר וברשות החברות הממשלתיות. הדבר מעלה חשש שעיקר ההדחה היא פוליטית.
מנכ"ל הדואר דוד לרון מסר: "ככל שתוסר עננת ההתערבות הפוליטית ויתאפשר המשך ניהול מקצועי ועצמאי של החברה נוכל להשלים את ההפרטה בהצלחה רבה בתוך חודשים בודדים לטובת הציבור, העובדים והחברה"