סגור
שקי מלט שק מלט מפעל נשר
שקי מלט. לא צפוי מחסור משמעותי (צילום: דנה קופל)

אפקט טורקי על ענף הנדל"ן: אחרי שיבושים תגיע התייקרות

היצרנים והיבואנים של חומרי הגלם לענף הבנייה מעריכים בעקבות אמברגו המוצרים מטורקיה כי בטווח הקצר ייתכנו שיבושים ועיכובים באספקה אך לא צפוי מחסור משמעותי. עם זאת המחירים צפויים להתייקר ב־10%-5% ולהשפיע על עלויות הבנייה

הודעת משרד המסחר הטורקי אתמול על הגבלת יצוא מוצרים לארץ לא הפתיעה את היבואנים הישראלים של חומרי הבנייה. מבדיקת "כלכליסט" עולה שחלקם נערכו למשבר מייד עם פרוץ המלחמה ומצאו מקורות חלופיים אך אלה עלולים להיות יקרים יותר. התעשיינים שאיתם שוחחנו זהירים לגבי הערכת תוצאות המשבר ומקווים שהוא יפריח מחדש את הייצור בארץ אחרי שנים של תחרות עם מדינות זרות.
אלי כהן, מנכ"ל תרמוקיר, שהוא גם יו"ר איגוד הבנייה והצריכה בהתאחדות התעשיינים, העריך שבטווח המיידי יהיה מחסור בחומרי גלם, למשל אלומיניום, פלדה ומלט, וגם של חומרי גמר כמו קרמיקה וזכוכית. הוא מאמין שהחסר יתמלא על ידי יבוא מסין, הודו, קוריאה ויוון. "אנחנו רואים שכולם מחפשים חלופות. ייקח זמן לשוק להתרגל וזה לא כל כך פשוט ואני מעריך שיהיה לזה גם מחיר. מצד שני, מי שאומר שיש משבר ושהכל יתפוצץ, מגזים".
אודי בן אורי, מנכ"ל אורבונד שמייצרת גבס ומוצריו, מספר שבחברה נערכו למשבר עם טורקיה כבר באוקטובר 2023. "נתתי הנחיה לרכש שלנו בתחילת המלחמה להפסיק לקנות בטורקיה ולעבור למערב אירופה. כרגע אנחנו קונים 3 מתוך 25 חומרי הגלם בטורקיה רק בגלל הסכמים עם הספקים שהפרתם כרוכה בקנסות. עד עכשיו אורבונד ספגה את ההתייקרות ואני מעריך שתהיה עלייה במחירי חלק מהמוצרים".
שמואל דונרשטיין, יו"ר קבוצת רב בריח, מאשים את ממשלת ישראל בהורדת המכס על מוצרים מתחרים ומספר שבשנים האחרונות נסגרו עשרות מפעלים ישראלים בגלל התחרות ההולכת וגדלה. בדומה לאורבונד, גם ברב בריח החלו לחפש מקורות חלופיים לחומרי הגלם, מיד עם תחילת המלחמה. "שבועיים אחרי תחילת המלחמה כינסתי את סמנכ"ל שרשרת האספקה שלי ואנשי התפעול ואמרתי להם שלכל חומר גלם שאנחנו מייבאים ימצאו תחליף. אני מעריך שאם יהיה חרם אנחנו נמכור יותר, וגם אם לא יהיה, יהיו הרבה שיעדיפו לקנות תוצרת הארץ, גם אם היא תהיה יקרה יותר".
מיכה שרייר, מנכ"ל טמבור מעיד שהמצב כרגע לא ברור. "נכון להיום, כלל לא ברור שיש אירוע. בכל מקרה, לחומרים שאנחנו קונים יש חלופות מכל מיני מקומות אחרים. בעיני, הבעיה היא בעיקר עם תחליפים למוצרים שלנו שמיוצרים בטורקיה בעלות נמוכה יותר בגלל שאין שם מגבלות שקשורות לסביבה או תנאי עבודה. השוק הישראלי התמכר למחיר".
החרם הטורקי פוגש את השוק הישראלי בתקופה שבה ענף הנדל"ן חבוט מעליית ריבית וירידה במכירות הדירות. לכך יש להוסיף את מצוקת העובדים הקשה שגורמת לאתרי הבנייה לעבוד בתפוקה חלקית בלבד.
הטורקים השתלטו על ענפי המלט והפלדה
גורם בכיר בתעשיית המלט הישראלית אמר ל"כלכליסט" שענף הבנייה הישראלי התאפיין בשנה האחרונה בירידה של 40% בהיקף הפעילות, ושברור שהדבר השפיע גם על יצור המלט בארץ, שפעל "בצורה מאד מתונה". לדבריו, לפני המלחמה התאפיין הענף בתחרות ברוטאלית, ומחירי המלט בארץ היו נמוכים יותר מאשר בטורקיה. להערכתו, מצרים וירדן יחליפו את טורקיה כספקיות פוטנציאליות של מלט. חברת המלט נשר פרסמה היום מכתב המיועד ללקוחות החברה, שבו היא מודיעה כי מחירי מוצרי המלט שלה יישארו כפי שהם היום, ללא שינוי, "מתוך אחריות לאומית".
נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, רון תומר, מסר בתגובה להודעה של טורקיה כי "הטורקים כבר משתלטים על ענף הפלדה ממנו נותרו בישראל רק שני מפעלים, על ענף המלט ממנו נותר בישראל רק מפעל אחד בודד. אני מקווה שממשלת ישראל תתעורר ותבין כי עליה להתנתק מהתלות הטורקית ותבחר במקום זאת את מה שנראה כמובן מאליו - לתעדף ולחזק את התעשייה הישראלית".
אלון שטאובר, מנכ"ל ושותף בחברת "מסד עוז ניהול והנדסה", שאחראית לניהול וגם לייזום פרויקטי בנייה, סבור שהאתגרים הרבים ששוק הבנייה הישראלי מתמודד עימם כרגע "יגרום להתייקרות של 10%-5%".
החרם הטורקי יחזק יצרנים סינים וגרמנים
בתחום מוצרי הקרמיקה והכלים הסניטריים לענף הבנייה מעריכים שהאמברגו הטורקי יגרום להתייקרות, של 15%-10%, ותורגש בכיסי הקבלנים והצרכנים במידה והחרם מטורקיה יקבל תאוצה. חברת חמ"ת מייצרת ומייבאת מוצרים בתחום וכ־60% מהכלים הסניטרים שהיא מייבאת מגיעים מטורקיה. בחמ"ת יש בשלב זה מוצרים במחסנים כך שלא צפוי מחסור ועומדת בפניה האפשרות, כמו גם בפני יבואנים אחרים, לשנע את הסחורה דרך נמלי מדינות שכנות.
השפעה גדולה יש לטורקים גם על ענף מוצרי החשמל והיבוא שלהם מטורקיה מוערך בכמיליארד שקל בשנה. באלקטרה צריכה שמוצרי המותג מיוצרים במפעלים בטורקיה אומרים כי בטווח הקצר לא צפויה השפעה על החברה מאחר ויש לה סחורה רבה במרלו"גים. עם זאת, יבואנים בענף מספרים כי מפעלי הייצור בטורקיה מעכבים סחורה בחודשיים האחרונים. "ההשפעה מטורקיה החלה לפני חודשיים עם עיכוב של סחורה. ולפעמים גם כשהסחורה כבר מיוצרת ומוכנה היא לא יוצאת מהמפעל לישראל", אומר יבואן גדול מענף החשמל.
"ההשפעה של החרם הטורקי עלולה להיות בעיקר על תחום מוצרי החשמל הלבנים, שכולל מכונות כביסה, מייבשים, מקררים ומדיחים", מסביר קמעונאי מענף החשמל. "יש יצרנים עם מגוון מותגים רחב, בהם בקו ובלומברג, עם מפעלי ייצור בטורקיה ומגיעים מהם עשרות אלפי מוצרי קו לבן לישראל מדי שנה. ההשפעה יכולה להיות חיזוק היצרניות הסיניות והחברות הגרמניות שלא מייצרות בטורקיה".
יבואן נוסף מתאר כי "יש לי הרבה מלאי בארץ ואולי בגלל ההובלה העקיפה אני אהיה בהמשך קצת יותר יקר. אבל אני מאמין שהמשבר יגמר כי ישראל לא יכולה לוותר על טורקיה. לישראל אין אלטרנטיבה אחרת. יבוא מאירופה יעלה פי שניים ואנחנו לא ערוכים לזה בכלל. אין בישראל יכולת לספק היום את צרכי המדינה באמצעות ייצור עצמי כי מפעלים רבים נסגרו בשנים האחרונות".