סגור
מפונים במלון בים המלח
מפונים במלון בים המלח (צילום: אורן עמית)

המבקר: אחרי 20 חודשי מלחמה – עדיין אין גורם מתכלל למפונים

דו"ח המבקר בשבתו כנציב תלונות הציבור מגלה שבגלל היעדר גורם ארצי לטיפול בפינוי, היו פערים גדולים בין המלונות שנשכרו. דיירי דיור מוגן שנהרס נדדו בין שלושה מלונות. ופרשה גזענית: חרדים קיצונים מנעו ממשפחות יוצאות אתיופיה להיכנס למקלטים ציבוריים

דו"ח מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בשבתו כנציב תלונות הציבור המתפרסם הבוקר (ד'), מגלה שהמחדלים במלחמת עזה בנוגע לטיפול במפונים חזרו גם במערכה מול איראן, כולל היעדר גורם מתכלל בעניין.
בעיית כישלון הממשלה למנות גורם מתכלל לטיפול בעורף עמדה במרכז הדו"ח החמור בשבוע שעבר על טיפול הממשלה בטיפול בהיבטים האזרחיים של מלחמת עזה. הפעם הדבר גרם לבעיות קשות בפינוי ולפערים גדולים בטיפול במפונים. בין היתר מתאר המבקר סיפור של דיירי דיור מוגן מתל אביב שנאלצו לעבור בין שלושה מלונות באזור ירושלים אחרי שהתברר שהשניים הראשונים אינם מתאימים למגורי קשישים.
דו"ח נציבות תלונות הציבור המתפרסם היום קובע שעדיין "אין גורם מתכלל ברמה הממשלתית בכל הנוגע לפינוי תושבים שבתיהם נפגעו. רשות החירום הלאומית מסרה לראשי הרשויות המקומיות כי עליהם להתקשר באופן עצמאי עם בתי המלון, וכי הם ישופו על ההוצאות על ידי מס רכוש. עקב כך נוצרו פערים, לעיתים עד כדי פי שלושה, בין התעריפים שראשי הרשויות סיכמו עם המלונות. נוסף על כך, כל ראש רשות קבע את המלונות שאליהם יפונו התושבים, בלא שנקבעו קריטריונים וכללים, כגון תעריף, המרחק מהעיר, הזכאים לפינוי, חובת פינוי לבית מלון ממוגן בלבד, העדפת ריכוז כל התושבים המפונים באזור אחד וכדומה".
את המחדל הזה המחישה הפרשה הבאה: קבוצה של אזרחים ותיקים מבית דיור מוגן בתל אביב שנפגע מטיל. פונו למלון בירושלים "שהחדרים בו אינם מותאמים לצורכיהם ולמצבם הפיזי של מרביתם, מאחר שבחדרים יש אמבטיה ולא מקלחת. לפיכך הוחזרו דיירי הדיור המוגן לאוטובוסים והועברו למלון אחר. התברר שכדי להגיע למרחב המוגן במלון השני יש לרדת או לעלות במדרגות, ואין בו די מקום לכיסאות גלגלים. דיירי הדיור המוגן הועברו למלון שלישי מחוץ לירושלים".
במכתב מאמצע יוני השנה כתב אנגלמן לשר האוצר בצלאלא סמוטריץ' כי הוא ממליץ "לרכז את ניהול פעילות פינוי התושבים המפונים לבתי מלון תחת 'קורת גג' אחת ברמה הלאומית על מנת לאפשר שליטה ובקרה".
בעיה נוספת שעולה מהדו"ח: "עובדי נציבות תלונות הציבור קיבלו תלונות רבות הנוגעות למשך השהות של המפונים בבתי המלון ולהתראת הפינוי הקצרה שקיבלו. בשל אי-הבהירות לא הייתה למפונים יכולת למצוא בזמן סביר הסדרים חלופיים לַשהוּת במלונות. נוסף על כך, אי-הבהירות גרמה למתח נפשי ולתחושת אי-יציבות וחוסר ביטחון בקרב המפונים, בתקופה שהיא ממילא רגישה ומורכבת".
סיפור אחר שחושף המבקר על גזענות: חרדים קיצונים מנעו ממשפחות של עולים מאתיופיה כניסה למקלט עירוני בירושלים. פנייה למשטרה סייעה לזמן קצר, והבעיה חזרה על עצמה. המבקר איתר מקלט נוסף קרוב יותר למגורי המשפחות אבל שם טענו שזהו מקלוט לגברים בלבד.