פרשנות
הדו"ח החמור של המבקר מוכיח עד כמה חיונית ועדת חקירה ממלכתית
מבקר המדינה מטיל אחריות אישית לקריסת הטיפול בעורף על האנשים שמינו אותו לתפקיד: נתניהו וסמוטריץ'. לא במקרה המבקר עוסק בינתיים בעיקר בנושאים אזרחיים
באופן חריג ומאוד לא אופייני מבקר המדינה מתניהו אנגלמן משתמש בדו"ח על כישלון הממשלה בטיפול בעורף שוב ושוב במילה מחדל. לא רק שבשל ההזנחה של ממשלות נתניהו לא היה מי שירכז את הטיפול בעורף - אלא שהממשלה כשלה שוב ושוב בהקמת גוף כזה ונראה שאיש לא ניסה באמת להקים אותו.
מאחורי הדו"ח החמור יש כמות לא נתפסת של טרגדיות, טראומות וקשיים בלתי נסבלים. "אלפי אזרחי ישראל הופקרו לגורלם בשמחת תורה", אמר אנגלמן כבר בחודש דצמבר 2023, כחודשיים אחרי פרוץ המלחמה. "מאות אלפים מתושבי קווי העימות בדרום ובצפון שפונו מבתיהם הפכו לנזקקים ונפגעו מהיעדר טיפול ממשלתי". בדו"ח מהיום המבקר כבר מטיל אחריות אישית למצב הנורא שהוא תיאר בדו"חות המקדימים, על האנשים שמינו אותו לתפקיד: ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
שומר הסף התהפך על הממשלה
שורה של דו"חות חמורים פרסם אנגלמן בשנה האחרונה בנושאים כמו קריסת הסיוע לעסקים קטנים ועד היעדר המענה הפסיכולוגי. עכשיו ברור מי אחראי. בעבר, אם המבקר היה מטיל אחריות אישית — אמות הסיפים היו רועדות. היום, סמוטריץ', שסומן כאחראי האישי לכישלון המוחלט בטיפול במפונים ובעורף, מודיע שהוא מסכים עם המסקנות, אבל מאשים את הרגולציה והמערכת המשפטית.
סמוטריץ' הציע לתפקיד את אנגלמן, איש הציונות הדתית, בתקווה שיהיה מאופק ביותר. אפשר לרשום לזכות הממשלה הצלחה בעוד מינוי של שומר סף שהתהפך עליה. אנגלמן כבר שנתיים מבטא בכל הזדמנות אפשרית את הזעם שלו על המחדל שנובע מהזנחה ויהירות של שנים ומהסירוב לקחת עליו אחריות. אפשר לטעון שרק המלחמה הפכה את אנגלמן לשומר סף. קשה שלא להגיע למסקנה שהבעיה של הקואליציה איננה בבחירת אנשים שאינם יודעים את מקומם הצייתני, אלא שהתפקוד שלה כל כך בלתי סביר שהוא שובר אותם אחד אחרי השני.
בנאום בוועידת לשכת עורכי הדין, שנה לאחר פרוץ המלחמה, בספטמבר 2024 אמר אנגלמן ש"אחת התוצאות הקשות והחמורות של ה־7.10 היא שחיקה חמורה וחסרת תקדים של ערך הנשיאה באחריות. בישראל אין נשיאה באחריות אישית עם פעולה לצידה". גם על רקע זה הדו"ח של אנגלמן מבליט כמה נחוצה ועדת חקירה ממלכתית. במדינה שבה שום פוליטיקאי לא לוקח אחריות אם לא מכריחים אותו, צריך להיות להטלת האחריות תוקף משפטי.
משא ומתן בין המבקר לצבא
ברור שממצאיו החמורים של המבקר הם רק קצה הקרחון. התמונה שחושף המבקר של כישלון מוחלט בהקמת גוף שיטפל בעורף ושל בריחה של הגורמים מטיפול בנושאים האזרחיים מחייבת חקירה לעומק. מעבר לכך, התמיכה הציבורית האדירה בהקמת ועדת חקירה מבהירה שלציבור אין שום אמון בגוף אחר שיקבע מי אחראי. לכן דו"ח המבקר, חמור ככל שיהיה, אינו אלא קדימון לחקירה האמיתית.
לא במקרה המבקר עוסק בינתיים בעיקר בנושאים אזרחיים. אתמול, יום לפני פרסום הדו"ח האזרחי, פורסמה עוד הודעה על משא ומתן בין המבקר לצבא בנושא מתווה החקירה. אפשר היה לקבל את הטענה שצריך להתחשב בכך שצה"ל יוצא למלחמת עזה השישית או השביעית — מי סופר — אם הוא לא היה שם כל כך הרבה מקלות בגלגלים בתקופות רגיעה. הנורמה החדשה שהצבא יצר, שאפשר לסרב לביקורת המדינה, להבדיל מהביקורת הקשה שנערכה בו אחרי מבצע צוק איתן, היא בלתי נסבלת.
בעבר, אם המבקר היה מטיל אחריות אישית אמות הסיפים היו רועדות. היום, סמוטריץ', שסומן כאחראי האישי לכישלון בטיפול במפונים ובעורף מסכים למסקנות אך מטיל את האשמה על מערכת המשפט
צריך להיות ברור: הצבא לא עושה הכל להתחמק מביקורת כבד שנתיים כי הוא רוצה ועדת חקירה ממלכתית. הצבא עושה הכל להתחמק מביקורת כי הוא דוחה את רוע הגזירה כמה שאפשר, וכי הוא מקווה שאולי בסוף אף אחד לא יחקור. הנכונות של אנשי הצבא לקחת אחריות נגמרה בעזיבת התפקיד. הטלת אחריות ציבורית כנראה לא בתפריט.
עוד דבר שברור לגמרי הוא - שהשאלה מה המבקר יעשה לא רלבנטית מבחינת שאלת ועדת החקירה. הממשלה הזו לא תמנה ועדת חקירה אמיתית בשום מקרה. ממשלת שינוי תמנה ועדת חקירה אמיתית בכל מקרה, ואז טוב שהמבקר הכין ושימר את החומר.
"אין בדו"חות כדי לאיין ועדת חקירה"
החקירות של המבקר בעניין מחדל מלחמת עזה שנויות במחלוקת — ולא במקרה. בארבע השנים הראשונות לתפקידו הוא כיהן במידה רבה כ"מלטף המדינה". אלא שמתחילת המלחמה הוא אינו מפסיק לבקר את הממשלה ואת האנשים שמינו אותו, אבל הוא מתקשה לשכנע בכנותו.
כלכליסט הפנה למבקר המדינה את השאלות הבאות: האם המבקר סבור שהדו"ח שלו מייתר או מונע חקירה של ועדת חקירה ממלכתית? האם המבקר סבור שיש להקים ועדת חקירה ממלכתית?
מלשכת המבקר התקבלה התגובה הבאה: "מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע כבר מתחילת הדרך של דו"חות המלחמה שאין בביקורת המדינה כדי לאיין עבודה של ועדת חקירה ממלכתית, והם אינם סותרים ועדת חקירה".
חבל שהמבקר לא מסיק מדבריו על אובדן היכולת לקחת אחריות את הצורך בוועדת חקירה. המבקר מציין כי "החוק מגדיר כי דו"ח מיוחד יכול להוות מסלול נוסף להקמת ועדת חקירה ממלכתית על ידי הוועדה לביקורת המדינה, כפי שכבר אירע ארבע פעמים בעבר". הבעיה היא כמובן שבקדנציה הנוכחית אין כל סיכוי שיהיה רוב להקמת ועדת חקירה בכנסת.
המבקר מסכם אם כן את תרומתו לתקופת הביניים עד להקמת ועדת חקירה ממלכתית: "המבקר הוסיף לא אחת כי הביקורת תיעשה על כלל הדרגים — המדיני, הצבאי והאזרחי. דוגמה לכך ניתן יהיה לראות בדו"ח בנושא הניהול הממשלתי של התחום האזרחי במלחמת חרבות ברזל".






























