סגור
פרופ' אריאל פורת נשיא אוניברסיטת תל אביב
פרופ' אריאל פורת, נשיא אוניברסיטת תל אביב (צילום: אוניברסיטת תל אביב)

נשיא אוניברסיטת ת"א תוקף את יו"ר ועדת החינוך: "מנהל מסע נקמה להחלשת האקדמיה"

פרופ' פורת כתב את הדברים לח"כ יוסי טייב לקראת הדיון שיתקיים מחר בוועדה על מרצה באוניברסיטה שהספידה את המחבל וליד דקה. לטענתו, טייב מנהל נגד האוניברסיטה מסע נקמה בשל התנגדותה למהפכה המשפטית. "יש לנו די אויבים מבחוץ, איננו זקוקים לאויבים מבית", תקף. טייב: "אחרי 7 באוקטובר יש דברים שצריך לחשב לגביהם מסלול מחדש"

נשיא אוניברסיטת ת"א, פרופ' אריאל פורת, מאשים את יו"ר ועדת החינוך, ח"כ יוסי טייב (ש"ס), ב"מסע נקמה להחלשת האקדמיה" בשל התנגדות האוניברסיטה להפיכה המשטרית, ואף כותב עליו: "איננו זקוקים לאויבים מבית". זאת בתגובה להחלטת הוועדה לכנס מחר דיון תחת הכותרת "הסתה בקמפוסים" בשל דברי ההספד של מרצה באוניברסיטה על המחבל וליד דקה.
"אנחנו מצויים בעיצומה של מלחמה נוראה, והכנסת כידוע בפגרה", כתב פורת. "במצב דברים זה, אינך מתבייש לזמן דיון בכנסת על פוסט חסר חשיבות, של מרצה אחת ויחידה, המייצגת את עצמה בלבד? הטחו עיניך מראות את האבסורד שבדבר? אפילו התלקחות מלחמה עם איראן לא הביאה אותך לבטל את הפגישה".
"קשה לי להבין את התנהגותך חסרת האחריות אלא כניסיון נוסף להחליש את האקדמיה הישראלית", האשים פורת, "אותה אקדמיה – יש להודות – שרובם המוחלט של החברים והחברות בה מחה כנגד המהפכה המשפטית שהקואליציה שאתה חבר בה הובילה". פורת תקף את טייב: "אתה חלק ממסע נקמה שמתנהל נגדנו מזה זמן".
לדברי פורת, "אתה עצמך התחלת ברדיפתה של האקדמיה לפני מספר שבועות כאשר ניסית לאלץ אותנו להקל באופן מופרך בדרישות האקדמיות לחיילי המילואים שלנו. הוסבר לך חזור והסבר, שאתה פוגע בראש ובראשונה בחיילים. שהרי התעודות הפגומות שיקבלו בגללך, יקשו עליהם למצוא מקומות עבודה. אך אטמת את אוזניך ואת לבבך. הפגיעה באקדמיה הייתה כל כך חשובה בעיניך שאפילו את טובת חיילינו היית מוכן להקריב לשם כך".
"מצבה של האקדמיה הישראלית בזירה הבינלאומית הוא בכי רע", הדגיש פורת. "אנחנו מוחרמים ביותר ויותר מוסדות אקדמיים בעולם. מבית, איומים חוזרים ונשנים של קיצוץ בתקציב מרחפים מעל לראשינו. אנחנו, ראשי המוסדות האקדמיים, עושים לילות כימים כדי להגן על האקדמיה הישראלית בעולם. יש לנו די אויבים מחוץ לגבולותיה של מדינת ישראל. איננו זקוקים לאויבים מבית. אתה פוגע באוניברסיטאות בכל הזדמנות שנקרית על דרכך".
פורת ציין שהוא במסע לגיוס תרומות למען הסטודנטים במילואים ולכן לא יגיע לישיבה, ודרש התנצלות על כינוסה. בעניין ד"ר ענת מטר שהספידה את וליד דקה הוא כתב: "חופש הביטוי מגן גם על התבטאויות מקוממות, כואבות וחסרות רגישות. היא לא עשתה כל פעולה בלתי חוקית ואין לנו על כן כל כוונה לפטר אותה". לדבריו, בניגוד לחששות שהיו בתחילת המלחמה, הקמפוסים שקטים בשל פעולות נמרצות שנקטה האקדמיה. "לכן, דבריך על הסתה כביכול בקמפוס הם עצמם הסתה מרושעת ומסוכנת".
יו"ר ועדת החינוך, ח"כ יוסי טייב, מסר: "המכתב אינו ראוי לתגובה. צר לי שהדרך שבחר היא לא להגיע. הייתה בקשה של שליש מחברי הוועדה לכנס את הישיבה ואני מגיע בידיים נקיות. זה שהלכתי נגד האקדמיה לעזור לאנשי מילואים לא אומר שאני לא מעריך את האקדמיה. נמשיך לייצג נאמנה את מי ששלח אותנו. חופש האקדמיה חשוב אבל אחרי 7 באוקטובר יש דברים שצריך לחשב לגביהם מסלול מחדש, וצריך להסביר למה משאירים מרצה שמתבטאת כמו שהיא מתבטאת".
יוזמת הדיון, ח״כ קטי שטרית (הליכוד), מסרה: "אנחנו במלחמת קיום, לא ייתכן שמרצים במדינת ישראל מרשים לעצמם להלל מחבלים. אאבק בכל הכוח על מנת לוודא שגם לחופש אקדמי יהיו גבולות גזרה ברורים".