סגור
Dun's 100

עבודה מהבית - טרנד חולף או מציאות חדשה?

אמנם רוב החדשות שאנו רואים היום על ענף ההייטק עוסקות במצב בשווקים. אך יש נושא אחר, שקצת נשכח, שעד ממש לא מזמן עוד דובר עליו רבות, והוא נושא העבודה מהבית. במציאות של היום, אחרי שינויי הרגלים מאסיביים בעקבות הקורונה, מקומות עבודה רבים מאפשרים עבודה גמישה מהבית, אך מן העבר השני, גם לא מעט מנצלים את תקופת אי הוודאות הנוכחית כדי לחזור להרגלים עתיקים יותר, ולהביא את כולם חזרה למשרד.
ההבדלים הללו אינם מפתיעים. לעבודה מהבית יש יתרונות, ויש חסרונות, גם מצד החברה, וגם מצד העובד. מהצד של החברה, למשל, יש בסוף קושי אחד שהוא הכי מרכזי, והוא היכולת לסמוך על העובד. איך המנהלים שלנו יכולים לדעת שבזמן שאנחנו עובדים מהבית אנחנו לא ישנים צהריים, או "תופרים" את כל הסידורים של השבוע באותה הזדמנות?
דרך אגב, נתונים שפורסמו ב"וושינגטון פוסט" על בסיס מחקר של חברת Forrester הראו כי בשנת 2021 66% מהחברות אימצו את מודל העבודה ההיברידי, אבל 49% מהמנהלים מצפים לשנות את הגישה שלהם לגבי החזרה לעבודה מהמשרד. לעומת זאת, מחקר אחר שנעשה על ידי אותה חברה בשנת 2022 הראה ש-68% מהעובדים מקווים שהמודל ההיברידי והאפשרות לעבוד מרחוק יישארו, וזה יותר ממה שהיה ניתן לצפות לפני מגפת הקורונה.
מהצד של העובד, הסיפור הוא קצת יותר מורכב. אצלנו למשל, בסרוויס נאו (ServiceNow), שהיא חברה גלובלית עם מרכז פיתוח גדול כאן בישראל, מאפשרים לעובדים בחירה מלאה, בין אם להגיע למשרד או להישאר בבית ולעבוד מרחוק. עובדה שכמובן מאפשרת לנו גמישות רבה ונוחות, וגם תחושה נעימה שמקום העבודה סומך עלינו, ושעל אף שאנחנו מרחוק, הוא יודע שנספק את הסחורה ולא מתעסק בלספור לנו שעות. מה שמפתיע זה, שעל אף הגמישות המלאה אף עובד של החברה בארץ לא בחר להיות מוגדר כ-׳עובד מרחוק׳ במאה אחוז, ורוב העובדים מגיעים באופן שבועי למשרד מתוך בחירה, בכדי לעבוד עם הצוות שלהם. בד"כ זה נעשה בתיאום עם שאר הצוות, בגלל הערכים המוספים, שלצערי, עדיין אין להם תחליף כשעובדים מהבית. בסוף, רובנו צריכים את החוויה החברתית והאינטראקציה הבינאישית עם הצוות. וגם בפן המקצועי - לא פעם נפתרות בעיות בשיחות מסדרון או בשאלה קצרה שמופנית למי שיושב לידך, במקום לתאם שיחות זום, או פינג-פונג אינסופי בטימס ובמייל. כשמגיעים, יש את הכישורים האישיים והמקצועיים שנעשים בין אנשים שלא היו מתאפשרים בדרך אחרת.
1 צפייה בגלריה
נטע חסדאי
נטע חסדאי
נטע חסדאי-ריפא
(צילום: ראובן שניידר )
נקודה חשובה נוספת היא העובדה שעבודה מהבית יכולה גם להוות קושי אמיתי ביצירת הפרדה בין העבודה שנוכחת כל הזמן, לבין החיים האישיים. המחשב שלנו מחובר בבית, פתוח סביב השעון, ומנגן מגוון התראות, בעיקר כאשר הודעות נכנסות, דבר שמייצר קושי רב בלהתנתק, גם בשעות של ״אחרי״ העבודה. לכן, אפשר לראות יתרונות ברורים בעבודה גמישה מהבית, לצד חסרונות בולטים, כאשר המשמעותי ביניהם הוא שהעבודה לא נגמרת. כאשר אנחנו מגיעים למשרד, בסיום יום העבודה שלנו, אנחנו סוגרים את הלפטופ, מכניסים אותו לתיק, וחוזרים הביתה. ביום עבודה מהבית, לרוב אין את אותה תחושת הסיום, והדבר גורר יום עבודה ארוך המתמשך עד הלילה.
כאן כבר נכנסת השאלה האם אנחנו יודעים להגדיר גבולות ברורים ובכך להתגבר על הקשיים ביצירת איזון בין חיינו האישיים לעבודה, להישמר מהיסחפות של עבודה אינטנסיבית בבית, ולהימנע מפגיעה בחיי המשפחה. גם פה המעסיק ותמיכתו משחקים תפקיד מרכזי. כך למשל, סרוויס נאו נותנת דגש משמעותי על משפחתיות, ועוזרת לעובד לייצר הרגלים בריאים במטרה לייצר תרבות של איזון בין עבודה לבית.
כמובן שכדי שזה יתנהל כשורה, דרוש אמון מלא בין המעסיק לעובד. לא לכל מעסיק, ולא לכל עובד מתאים המודל ההיברידי, שנהיה פופולרי בשנים האחרונות. העולם החדש אחרי הקורונה מציע אלטרנטיבה אמיתית לעבודה מלאה במשרד כפי שכולנו היינו רגילים לה. ככל הנראה, אנחנו נראה בשנים הקרובות איך חלק מהחברות חוזרות למודלים של עבודה מלאה מהמשרד, אך במקביל אנחנו נראה הרבה מאוד חברות שדווקא מאמצות את המודל ההיברידי, ובצורה נכונה וחכמה יודעות לייצר את האיזון הנכון - מצד אחד תיתן לעובד את הסביבה הכי נכונה בשבילו, ומן העבר השני תיהנה מפרודוקטיביות מקסימלית של העובד וחיבור אמיתי למקום. מהניסיון שלי בסרוויס נאו, ניתן להשיג איזון אופטימלי בין העבודה לבית, לקבל תמיכה מלאה מהמעסיק ולהנות מכל העולמות.
מאת נטע חסדאי-ריפא מנהלת קבוצת פיתוח, סרוויס נאו ServiceNow
d&b – לדעת להחליט